“Het begint allemaal met een goede mix, die het liefst perfect is.”
Ik meen me te herinneren dat ik al vaker met deze uitspraak heb lopen leuren. Maar ja, het is dan ook een waarheid als een koe.
Nu ken ik en ben ik fan van vele Hollandse uitdrukkingen en gezegden en ik begrijp de meesten ook. Een waarheid als een koe is de uitzondering. Als je het een paar keer hardop zegt terwijl je naar jezelf in de spiegel kijkt, dan wordt ie alleen maar meer bizar. Een koe is een koe en dat is waar. Laten we het voor nu maar houden bij deze conclusie.
Anyway, de mix moet dus goed klinken waardoor je eindproduct, de master, ook beter gaat klinken. Sterker nog, ik durf te stellen dat hoe minder ik aan mijn knoppen draai, hoe beter het eindresultaat zal gaan worden. Aan een goede mix wil je immers niet te veel (ver)klooien.
Het lijkt zo eenvoudig, een goede mix. Dat eenvoudige hangt alleen af van nogal belangrijke factoren. Ik noem er een paar. Ervaring: ervaring kun je niet kopen. Ervaring is welhaast de belangrijkste factor. Besef van toon, positie, ambience, sound. Het is voor een goede mixer gesneden koek. Ik heb ooit ‘ns gemixt. Het voornoemde besef was mij een brug te ver. Zoveel keuzes en mogelijkheden, het werd me teveel en dus houd ik me slechts met twee kanalen tegelijk bezig: mastering. Maar een ervaren en getraind oor is voor zowel mix- als masteringtechnici dus van levensbelang, knoop dat in je oren!
Afluistering: zonder goede afluistering heb je aan die ervaren en getrainde oortjes weinig. Een goede afluistering (je speakers + akoestiek) maakt het mogelijk om datgene wat je hoort om te zetten in de juiste keuzes om te komen tot het zo vurig gewenste resultaat: een goede mix die het liefst perfect is.
Goede afluistering is voor zowel mix- als masteringtechnici dus van levensbelang. Het zorgt voor de o zo belangrijke vertaling met de buitenwereld. Connectie, een prachtwoord wat de lading meer dan prachtig dekt.
De uiteindelijke en definitieve vertaal-/nekslag vindt plaats in de studio met de welhaast ultieme afluistering voor connectie met de buitenwereld: die van de masteringtechnicus.
Een goede mix, er komt nogal wat bij kijken. Wat dacht je van goed spel door de muzikanten en last but not least: een goed liedje. Zonder deze ingrediënten kun je draaien wat je wil aan álle knoppen van de wereld, maar echt mooi zal het niet gaan worden.
Nu vindt er, geheel bij toeval, op 30 september aanstaande een “Meet The Pro” sessie plaats in de studio’s van Okapi Recordings, georganiseerd door de Popunie.
En laat deze sessie nu toevallig gaan over het efficiënt werken in een opname- en mixstudio en de relatie van dit alles met het eindproduct (mastering). Rogier Hemmes van Okapi Recordings en ik zullen onder leiding van moderator Budy Mokoginta plaatsnemen in het panel om al jullie vragen te beantwoorden.
Vragen over opname, vragen over mix en vragen over mastering. En, als er nog tijd over is, vragen over je schoonmoeder.
Komt allen, het wordt zeer interessant en leuk. Meer info? Check die link!
Renzo (Masterenzo) is een Rotterdamse masteraar. Hij heeft onder meer gewerkt voor Gery Mendes (GMB), The Legendary Orchestra Of Love en Bart Voncken. Nóg meer info over mastering is te vinden op zijn website.