Vanuit Music Export Rotterdam worden doorlopend ondernemende Rotterdamse muzikanten ondersteund die bezig zijn ook voet aan de grond te krijgen buiten de landsgrenzen. Kalulu vertrok onlangs naar Zweden om in de studio van Leon den Engelsen op te nemen. Over hoe die ervaring was lees je in het volgende verslag!

5 redenen waarom Nordiqsound Studio de plek is om als muzikant te zijn
Het werd spannend. Een aantal maanden geleden besloten wij, Marinka Stam en Silvan van der Zwaag, om de studio van Leon den Engelsen in Zweden te boeken om daar verscheidene tracks op te nemen voor het nieuwe Kalulu album. Maar Covid. Ik hoef hier niet uit te leggen wat een enorme impact Covid en de maatregelen op ons vakgebied gehad hebben. Toen werden ook nog de maatregelen aangescherpt de dag voordat wij naar Zweden zouden vertrekken!
We besloten om eerder te gaan rijden. Het werd echter nog spannender bij de grens van Denemarken. Alle Denen voor ons mochten doorrijden, maar toen ze onze Golf Sports Edition en ons Nederlandse kenteken zagen, werden wij toch met argwanende blikken aan de kant gezet. Corona-check app? Moest nog gedownload worden. Paspoort? Lag ergens achterin onder 10 liter bier (bier is schaars en prijzig in Zweden, oké).
Gelukkig zag onze zeer aardige douane meneer (die uitvinder was van de resting-bitch face) het bier niet en maakte onze QR-code van de corona-check app een vriendelijk geluid op zijn check-apparaat, waarna we door mochten rijden. Waarom deden we onszelf dit allemaal aan? Omdat NordiqSound de Place-To-Be is. En waarom is dat dan zo? Dat zal ik in 5 redenen even kort en krachtig uitleggen:
1. Omdat het in Zweden is. Zweden = fantastisch.
Bijvoorbeeld omdat je, voordat je er bent, lekker kan roadtrippen door Denemarken, waar het ook ontzettend mooi is. Na wat random wegen in te zijn geslagen belandde wij in Middelfart, op het eiland Funen. Het betekent overigens middelste oversteekplaats, voor wie het zich afvroeg. De camping Rojle Klint is echt een aanrader. We waren overrompeld door de schoonheid van een privé-strandje onderaan de camping.

Je weet ook nooit wie je tegenkomt onderweg. We zagen op het strand een man met zijn miniatuur chihuahua helemaal losgaan in een trip die vast niet helemaal organisch tot stand was gekomen, en toen hij ons spotte bood hij ons een biertje aan. Zijn laatste biertje. We raakte aan de praat en het bleek dat hij in Maastricht en Amsterdam in de jaren ’90 DJ was. Nu mocht hij niet meer DJ-en van zijn vrouw, maar was hij nog wel actief boeker in de scene. Ik geloof dat het strand voor hem de nachtclub was en hij zich prima vermaakte daar. We praatte nog wat over de Covid maatregelen, wisselde contactgegevens uit, keken naar de bootjes en de blauwe oceaan.
Ook de roadtrip door Zweden zelf was de moeite waard: je kan makkelijk vooraf de bruggen boeken, zodat je makkelijk door kan rijden. Voor de ervaring en besparing besloten we in Zweden nog totdat we in de B&B van Leon terecht konden op maandag, om 2 nachten wild te kamperen. We belandde eerst bij een soort gratis camping, zonder beheer en met een paar simpele voorzieningen. Je kon zelf een plek uitkiezen, een vuurtje stoken en recreëren met de voorwaarde dat je maar 1 nacht op een plek blijft.

En zo’n langgerekte roadtrip kan je ook zomaar eens nieuwe dingen opleveren. Na een gebroken nacht door de verscheidene ongeïdentificeerde geluiden van enige onbekende diersoorten, die in de verbeelding lichtelijk prehistorisch overkwamen, hebben we ingepakt om de volgende wildkampeerplek te zoeken. We belandde in Dagstorpssjön. Een vissersmeer met fantastische vrije plekken. Aan het water hebben wij een nieuw lied geschreven.

En stel, je boekt NordiqSound voor een aantal dagen, dan ligt het Söderåsen National Park op 10 minuutjes rijden van de studio. Een gigantisch natuurgebied waar je eerst een half uurtje door wat toerisme moet banen (alleen in het hoogseizoen), maar waar zich later voor de die-hards of gewone mensch zonder buggies de prachtigste wandelingen ontpoppen, waarop je geen hond tegenkomt.
2. Omdat NordiqSound vol met gear & saus zit!
Nordiqsound bestaat sinds 2 jaar en de locatie bestaat uit 1 groot huis met een gigantische (moes)tuin. Het huis zelf is onderverdeeld in de begane grond (die als B&B functioneert voor zowel muzikanten als Airbnb gasten), een bovenverdieping (waar Leon met zijn aanstaande vrouw Diana woont), en (drumroll….) de garage die helemaal verbouwd is tot studio met alles erop en eraan (lees: geaaaar). Omdat de moestuin zeer goed liep dit jaar kregen wij volop verse courgettes en knoflook en mochten we onze eigen verse tijm, rozemarijn en bieslook plukken. In de B&B stonden verse bloemen uit de tuin voor ons klaar.
Ik ben zelf bij NordiqSound terecht gekomen omdat Leon en ik studiegenoten waren op Codarts: we zijn allebei in 2010 afgestudeerd en hebben sindsdien contact gehouden. In de eerste lockdown hebben we op afstand tracks voor elkaar ingespeeld of ingezongen. Leon zou eigenlijk veel op tour zijn geweest met Sevdaliza, waar hij de vaste toetsenist bij is, maar de tour is (helaas en uiteraard) uitgesteld. Daardoor was er wel tijd vrij gekomen om samen in de studio te duiken.
De studio zelf is uitgerust met een prachtige upright piano, synths zoals Korg MS10, Dave smith Mopho X4, Rhodes, Juno en een oude Godwin string concert. Natuurlijk ook met preamps, zoals 2 Rupert Neve’s 517, en mics zoals de Sennheiser C414. We hebben daadwerkelijk alles gebruikt wat aanwezig was, Leon heeft piano en synths voor ons gespeeld en zo wisselde we elkaar af achter de knoppen.
Uiteindelijk hebben we aan 7 tracks gewerkt, 2 jams opgenomen om weer als samples te kunnen gebruiken, en 2 piano improvisaties van Leon opgenomen. Verder hebben we zang en gitaren opgenomen, ukulele’s met een kwast bespeeld (as one does), bos-samples gebruikt en een overvloed aan sporen van synths en piano verzameld om mee naar huis te kunnen nemen.
Superbonus: in de pauzes kan je bijvoorbeeld ook naar Jällabjär gaan. Een gepensioneerde vulkaan die tegenwoordig een prachtig heuvellandschap is, begroeid met jeneverbessen, een idyllisch beukenbos en bevolkt door koeien. Wat een wezenlijk verschil maakt het als je in je studio-pauzes naar dit soort landschappen kan. Geen wandeling door een industrieterrein, de vervuilde lucht opsnuiven en weer terug je studiohok in, maar een enerverende wandeling door het typisch Zweedse landschap
3. Omdat Leon een fantastische muzikant en engineer is

Foto door Leon den Engelsen
We besloten de eerste dag gelijk de studio in de duiken. De meeste tracks hadden al een geraamte, maar nog lang niet alles was aangekleed. Door de lockdowns heb ik veel thuis opgenomen met af en toe een uitje naar Studio Galassassa om de hoek. Het was voor ons inspirerend om de vaste routines van Rotterdam te verlaten en te ontsnappen in de weidse landschappen van Scandinavië.
Voor ons vormen de artiesten uit Scandinavie al langere tijd een grote inspiratiebron, zoals First Aid Kit, Robyn, The Knife, Fever Ray, Motorpsycho, Jaga Jazzist , José González, Tallest Man On Earth en nu natuurlijk ook onze Leon den Engelsen met zijn nieuwe EP die hier te beluisteren is.
Door Leon zijn spel kregen sommige nummers opeens een andere wending. Één lied werd zo zelfs gered van de vergetelheid. Ook werkt Leon veel met fieldrecordings, waar hij de bossen intrekt van zijn provincie Skåne om zo samples te vergaren die hij weer gebruikt in zijn muziek. Ik stel voor dat we hem overladen met berichten zodat hij sample-packs gaat uitgeven
4. De pizza’s van Leon
’s Avonds maakte Leon pizza’s voor ons in zijn zelfgebouwde steenoven. De familie van Diana schoof ook nog aan. Een van de tafelgasten was Diana’s zwager Paul Rey, een bekende muzikant/songwriter die veel voor het songfestival heeft gedaan. We praatte tot laat in de avond over muziek, produceren en de pizza’s van Leon. Foodcoma

5. Ontdekkingen en verrassingen
Er is altijd een liedje dat meerdere transformaties ondergaat tijdens een albumproces. Maar nooit had ik gedacht dat Leon met een korte akkoordprogressie een lied een nieuwe wending kon geven. Het lied was bijna in de prullenbak beland, maar door zijn toevoeging heeft de song weer bestaansrecht gekregen. Voor een aantal tracks heeft Max Abel vanuit zijn studio in Nederland nog bas en drums ingespeeld, waar wij weer op verder konden bouwen.

Foto door Leon den Engelsen
Al met al kan ik nu zeggen dat we dankzij deze reis dicht bij de voltooiing van het nieuwe Kalulu album zijn gekomen!