Deel JIJ straks het podium met Frenna, Y.M.P. en Femi Kuti?!

Rotterdam Unlimited en OPEN Rotterdam gaan samen met House of Knowledge gezamenlijk op zoek naar HET talent uit Rotterdam. Ben jij de nieuwe Broederliefde, Latifah of maak je deel uit van de dopeste dance crew die onze stad ooit gezien heeft en vind je dat JOUW talent gezien moet worden? Meld je dan direct aan!

Dit moet je doen
Neem met je telefoon een filmpje op terwijl je -op je allerbest natuurlijk- je act presenteert en mail dit naar info@ducos.com. Je mag de video ook posten op de Facebook-pagina van Rotterdam Unlimited of OPEN Rotterdam. Doe dit vóór vrijdag 19 juli om 12:00 uur.

Uit alle inzendingen worden door een deskundige jury de vijf beste acts uitgekozen. Deze acts gaan op vrijdagavond 26 juli in Studio De Doelen Rotterdam de strijd met elkaar aan met een optreden voor de hoofdprijs. De spannende battle wordt live uitgezonden via OPEN Rotterdam. Meer informatie: OPEN Rotterdam of via Rotterdam Unlimited.

Spelregels:
– Deelname is gratis!
– Het filmpje mag niet langer dan 2 minuten duren
– Alleen geldig voor inwoners van Rotterdam
– Vermeld bij inschrijving je naamtelefoonnummeradres en leeftijd
– Inschrijven is alleen mogelijk door de deelnemer zelf
– Minimale leeftijd is 16 jaar (tot en met 18 jaar met toestemming van ouders nodig)

Let op! Ook het publiek stemt mee, dus neem dus zoveel mogelijk mensen mee en schreeuw het van de daken op je socials.

Wat kun je winnen?
– Een optreden van 6 min op hoofdpodium van Rotterdam Unlimited
– Meet & greet met Frenna
– 1 op 1 Coaching Sessie met House of Knowledge
– Fotoshoot voor professionele promotie foto’s
– Interview met FunX
– Reportage gemaakt door OPEN Rotterdam (wordt uitgezonden op TV)

De winnaar zal dus zaterdag 27 juli 2019 het podium delen met o.a. FRENNA, YMP en Femi Kuti voor een publiek van 20.000 man op het Hofplein in hartje Rotterdam!

Verslag Meet The Pro sessie #33: Masterclass Mirjam Sieben

De 33e Meet The Pro sessie stond volledig in het teken van je digitale fanbase. Mirjam Sieben (The Dirty Denims, Onlightning, POPEI) gaf een masterclass over online marketing, impact maken op social media en het vinden van de perfecte fan.

In de SQ:CultureHub, een huiselijke creatieve broedplaats in Delfshaven (lekker eten!) waren ongeveer 25 muzikanten aanwezig om te luisteren naar Mirjam Sieben. Deze zangeres van The Dirty Denims doet al jaren de online marketing voor haar eigen ‘happy hardrock’-band. Na veel van de praktijk te hebben geleerd heeft ze onlangs haar eigen bedrijf Onlightning opgericht.

Jasper van Vugt van The Legendary Orchestra Of Love heeft als een malle mee zitten schrijven voor het verslag. De Masterclass vond plaats op donderdag 27 juni.

Het masterclass programma van vanavond is opgedeeld in vijf delen:
1. De basis van online marketing
2. Je positionering
3. De psychologie achter fan-zijn en online gedrag
4. Je fanbase en zichtbaarheid vergroten
5. Het opzetten van een social media strategie

The Dirty Denims
Mirjam Sieben speelt al jaren in de happy hardrock band The Dirty Denims waarmee ze o.a. optrad op Lowlands, Bospop en Zwarte Cross en meerdere malen op 3FM en in De Wereld Draait Door speelde. Ze werkt ook als PR/communicatie medewerker bij Popcentrum POPEI in Eindhoven, waarbij ze onder andere een blog bijhoudt vol muzikantentips.

De eerste 10 jaar bouwden T.D.D. een fanbase op door vooral veel te spelen. Dat werkt op zich wel, maar het gaat niet heel snel en dat kan frustrerend zijn. Spelen en naamsbekendheid zijn een kip-ei verhaal. Je krijgt pas veel shows als je bekend bent en je wordt pas bekend als je veel shows hebt.

Programmeurs willen bijvoorbeeld dat je al een fanbase hebt opgebouwd voor ze je boeken. Daardoor krijg je niet altijd de optredens die je wilt. Toen Mirjam online marketing ging inzetten voor The Dirty Denims, kwam alles in een stroomversnelling.

1. De basis van online marketing
De reden om als muzikant of band aan de slag te gaan met online marketing is volgens Mirjam simpel: je kunt digitaal impact maken op anderen. Als je zichtbaar en relevant bent voor je fans, dan zullen ze sneller geneigd zijn naar je shows te komen en/of je muziek te luisteren. Door de juiste snaar te raken zorg je ook dat de juiste mensen naar je show komen.

Door gebruik te maken van een sociaal platform als Facebook, Instagram, YouTube of een ander kanaal naar keuze, kun je direct contact hebben met je fans en andere muziekliefhebbers. Op die manier hoef je niet afhankelijk te zijn van de (Nederlandse) muziekindustrie.

Afhankelijk zijn is wat Mirjam betreft veel te onzeker. Het gaat allemaal via-via. Huur je een plugger  in, dan gaat die naar de radio, daar wordt je liedje gedraaid, de luisteraars horen je muziek en je moet maar hopen dat er mensen tussen zitten die zich aangesproken voelen. Hartstikke leuk op zich, maar je kunt nooit nagaan wat dat nou precies oplevert. Op de radio komen zou volgens Mirjam veel beter een resultaat kunnen zijn van al het werk dat je in je fanbase hebt gestopt.

Op die manier heb je ook een spin-off: je kunt met je fans weer delen dat je op de radio gedraaid werd. Het doel van je Facebook-pagina, Instagram-profiel of welk platform dan ook, is het maken van een echte connectie met echte mensen. Relevant zijn voor je fans, zorgen dat je een relatie aangaat en op die manier bouwen aan een betrokken fanbase.

2. Je positionering
Opvallen is erg belangrijk als je succes wilt hebben. Maar je hebt waarschijnlijk geen enorm budget om te adverteren en zo bij honderdduizenden mensen bekend te worden. De oplossing hiervoor is niche marketing. Een niche is een specifieke, kleine sector of een specifiek subgenre. Voorbeeld: je houdt misschien van hardrock (subgenre) maar niet van alle rock.

De voordelen van werken binnen een niche is dat de doelgroep veel kleiner is. Die doelgroep heeft bovendien een duidelijk aan te wijzen gemene deler, namelijk dezelfde specifieke muzieksmaak. Het is dus verstandig om voor je muziek een goede niche te vinden, of als het lukt zelfs een micro-niche. Onder welke noemer valt jouw muziek?

Om hierachter te komen begin je met het onderzoeken van je inspiratiebronnen. Vergelijk jezelf met andere muzikanten. Dat is niet altijd leuk om te doen, want je liedjes en je sound zijn uiteraard uniek. Toch zijn er artiesten die jou geïnspireerd hebben en daar zul je ongetwijfeld door beïnvloed zijn. Bovendien hebben mensen die jou niet kennen houvast nodig. Stromingen, andere artiesten die ze herkennen in jouw muziek.
Een tip als je aan de slag gaat hiermee: pluis (de Engelstalige) Wikipedia uit. Daar staan bij bijna elke artiest genres en subgenres vermeld. Bijvoorbeeld:

genre: rock
subgenre: new wave
niche: synth-pop
mirco-niche: dark wave
of
genre: metal
subgenre: symfonische metal
niche: female fronted
micro-niche: celtic metal

– Je ideale fan
Door je muziek juist te benoemen, weet je in wat voor scene je actief kunt zijn. Elke muziekstroom heeft zijn eigen cultuur en zijn eigen type fans. Je kunt aan de hand van je niche dus bepalen op wie je jezelf richt, wie jouw ideale fan is. Als je dat weet kun je jezelf goed inleven en kun je een connectie maken. Zo zul je zien dat je steeds meer aansluiting gaat vinden.

Uiteraard heb je zelf vast al een beeld van de mensen die jouw shows bezoeken. Toch kun je ook dankbaar gebruik maken van een aantal handvatten die Facebook je biedt (Facebook veel meer dan andere platforms). Je kunt gebruik maken van een Business Account. In het menu zie je dan ‘doelgroepstatistieken’, met een lijst van inspiratiebronnen en landen. Als je verder doorklikt vind je demografische gegevens, maar ook lifestyle, intresses, tijdschriften, merken, winkels, festivals, bands etc. Op die manier kun je een gemene deler vinden voor jouw fans.

Let op! Je ideale fan is niet perse je huidige fan. Zeker in het begin zul je meer vrienden en familie hebben op fanpagina. Dat betekent dat je verder onderzoek zult moeten doen naar de scene en de niche waar je in valt.

3. De psychologie achter fan-zijn en online gedrag
Het zal je misschien verbazen, maar je fans online zijn èchte mensen! Ga daar dus mee om zoals je dat in het echt doet. In de kroeg vraag je ook niet direct om een telefoonnummer. Laat staan dat je iemand vraagt om te trouwen! Online zien we dit soms wel gebeuren. Je roept op het internet: LUISTER MIJN MUZIEK!!! En dan maar hopen dat er iemand klikt…

Fan zijn van een artiest of een subgenre is een aparte hobby. Er is een bepaalde cultuur die bij de muziek hoort. Het gaat niet alleen om de liedjes zelf. Er zijn gemeenschappelijke interesses, lifestyles, kleding, festivals, lichaamsversiering, eten en drinken, dans, handgebaren, memes, noem maar op. Alles wat voor een bepaalde groep mensen vanzelfsprekend is, noemen we de cultuur die bij die groep hoort.

Mirjam verklapt de cultuur die bij The Dirty Denims hoort: niet te moeilijk doen, flexibel zijn, BBQ, bier, baarden, festivalbandjes, moshen, airguitar, gebalde vuisten, metal handgebaar, sleutelen aan auto’s, motoren, vinyl, een instrument bespelen. Om maar eens wat interesses en gebruiken te noemen. The Dirty Denims maken ook gebruik van een besloten community op Facebook: de Dirty Fanims groep. Dit is een klein gezelschap waarin vragen worden gesteld aan de ideale fans.

– De fanreis
Fan van een artiest ben je niet in één keer. Je doorloopt een zogenoemde fanreis. Die bestaat volgens Mirjam uit onderstaande acht stappen. Het is een beetje als iemand versieren in een kroeg of discotheek.

1) introductie
Grijp als artiest de kans om een goede eerste indruk te maken, maar wel met ‘swag’. Gedraag je niet meteen als agressieve marketeer, maar geef je potentiële fan de mogelijkheid om nieuwsgierig te worden. Je wil het liefst dat ze (denken dat ze) je zèlf hebben ontdekt. Doe dat bijv. met een video-advertentie. The Dirty Denims gebruiken een muziekvideo en een nieuwsgierigmakend zinnetje.

2) Educatie
Voordat iemand contact opneemt moet je checken of je dezelfde waardes hebt. Liggen jullie op één lijn? Aan de hand van je social-profiel kun je indruk maken, bijvoorbeeld als je regelmatig iets deelt dat aansluit op de cultuur van jouw scene.

3) Contactgevens
In deze stap geef je jouw potentiële fan een goede reden voor het geven van mailadres (zie kopje Retargeting). Mail is wat Mirjam betreft nog steeds hot. Via mail wordt bijvoorbeeld veel merchandise verkocht, of tickets voor shows. Met een mailinglist ben je bovendien niet afhankelijk van social media. Stel je voor dat Facebook, Insta of Snap er ineens mee stoppen (zoals Hyves!)

4) Relatie opbouwen
Je gaat gegevens uitwisselen door het stellen van vragen en dat soort dingen. Je flirt als het ware met je nieuwe contact. Foto’s delen, filmpjes, ‘behind the scenes’-footage, je nieuwe tatoeage etc.

5) Laagdrempelige support
Dit is de stap waarin je voor het eerst een actie vraagt. Bijvoorbeeld het bezoeken van een optreden in de buurt of de aanschaf van een goedkope merchandise.

6) Hoogdrempelige support
Verder in de reis krijg je je nieuwe fan misschien wel zover dat ie meer voor je doet. Hij bezoekt nog een keer een van je shows, dit keer een optreden met een iets hogere toegangsprijs, of je nieuwe plaat wordt aangeschaft.

7) Passieve promotie
Vraag fans iets te doen wat weinig inspanning vraagt, maar wel helpt bij het bereiken van nieuwe mensen. Bijvoorbeeld het delen van een video of het schrijven van een recensie.

8) Actieve promotie
Bij actieve promotie ga je nog een stapje verder. Mensen gaan actief voor je (misschien wel letterlijk) de straat op om je te helpen met de promotie.

– Retargeting
Het vragen van een e-mailadres (stap 3 van Mirjam’s fanreis) kun je doen door zogenoemde retargeting. Mensen die jouw eerste video (deels) hebben bekeken kun je een tweede advertentie laten zien. Hierin biedt je bijvoorbeeld drie gratis downloads aan, een experience of een ‘behind the scenes’. Die krijg je als je een e-mailadres + voornaam invult.
The Dirty Denims mailen hun nieuwe fans op dag één het eerste liedje, op twee het tweede liedje en op dag drie het derde liedje. Zo komen de fans in de ‘gewoonte’ van het openen van mails.

4. Je fanbase en zichtbaarheid vergroten
Online marketing is een mooie wisselwerking met optredens. Het verkort de tijd die je nodig hebt om je fanbase op te bouwen. Je naamsbekendheid moet groeien, voornamelijk binnen je scene. Betrokken fans betekent leukere optredens (want je speelt voor de juiste mensen), je wordt vaker uitgenodigd en je verkoopt meer merchandise.

Je online fanbase en zichtbaarheid kun je het best vergroten door relevante berichten te delen. Doe dit regelmatig, dan weten je volgers wat ze van je kunnen verwachten. Bovendien heb je te maken met algoritmes van de platforms die je gebruikt. Door regelmatig te publiceren zul je zien dat sociale platforms jouw berichten bij meer fans op het beeldscherm laten zien. Het kan sowieso geen kwaad om je eens te verdiepen in de algoritmes van het platform dat je gebruikt.

Relevante berichten dus. Maar wat is er dan relevant en hoe kom je aan inspiratie? Mirjam heeft met Onlightning zes formats benoemd waar je dankbaar gebruik van kunt maken. Zo zorg je dat je op een afwisselende manier kunt vertellen wat je wil vertellen, terwijl je toch interessant, relevant en leuk blijft:

1. Cultuur
Dit type content is het belangrijkst. Je hebt het niet over jou of je muziek, je hebt het over de interesses en hobby’s die je met je fans deelt. The Dirty Denims delen bijvoorbeeld veel memes over naar concerten gaan. En over bier. Past dat niet bij jou, dan kun je misschien berichten kunnen delen over de natuur, over waar je opneemt, over je eten en drinken, plekken die je bezoekt of kunst die jou inspireert. Dit soort posts doen het over het algemeen het best.

2. Optredens
Dit lukt de meeste artiesten wel. Aankondigingen waar je gaat spelen, foto’s en video’s van voorgaande optredens, ‘throwback thursdays’ of over alles wat te zien is op het podium.

3. Behind the scenes
Over de back stage, de studio, repeteren, liedjes schrijven. Veel muzikanten hebben niet door dat het best wel bijzonder is waar je soms komt of mee bezig bent. Voor je fans is jouw hobby soms een magische wereld waar ze niet zoveel van weten. Sharing is caring!

4. Promotie
Als je iets vraagt van de mensen. Koop dit, schrijf je in voor de nieuwsbrief, luister ons op Spotify, volg ons op insta. Onthoud dat je te maken hebt met echte mensen op je fanpagina. Je kunt dus best af en toe een verzoek doen, maar niemand houdt van spammers.

5. Verhaal of visie
Een stukje achtergrond bij de dingen die je doet. Wat is de gedachte van je band of je muziek?Waar sta je voor? Waar gaan de liedjes over? Heb je een politieke mening? Waarom maak je de muziek? Misschien kun je een goede discussie aanwakkeren.

6. Vragen
Interactie werkt uitstekend op sociale platforms. Stel daarom eens vraag aan je publiek. Volgens Mirjam zijn er twee soorten vragen:
– vragen over jou als muzikant: bijvoorbeeld waar heb je ons zien optreden, waar als laatst, wat vind je ons tofste nummer.
– vragen over je fans: welke hobby’s heb je, welk bandshirt draag je nu, wat is je favoriete…

Vragen stellen gaat uitstekend via Instagram Stories. Als je deze types content allemaal regelmatig en afwisselend post, dan heb je een mooie verdeling en als het goed is ruim voldoende inspiratie om relevant te blijven voor je fanbase.

5. Het opzetten van een social media strategie
Als je de voorgaande vier stappen succesvol hebt doorlopen, dan zou de vijfde stap eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn. Je verzilvert je werk en gaat aan de slag. Het slimst is om een social media strategie op te zetten. Een soort kalender met daarin de planning voor je social media berichten.

Het maken van een kalender kan op allerlei manieren. Als je online zoekt op social media planning dan vind je honderden voorbeelden. Excel of Numbers zijn uitstekende programma’s om een planning te maken. De meeste social media kalenders bestaan uit dagen van de week (horizontaal) en het platform waar je op publiceert (verticaal). Je kunt natuurlijk prima beginnen met één platform en daarna uitbouwen.

Hoe vaak je publiceert hangt af van hoeveel tijd je wil besteden aan social media. The Dirty Denims publiceren twee keer per dag, maar dat is wel erg veel werk. Mirjam zet alle berichten in het weekend klaar voor publicatie. De content wordt daarna automatisch gepubliceerd op het platform en tijdstip naar keuze. Op die manier hoef je niet elke keer handmatig dingen te publiceren, want de kans is groot dat je jezelf dan al snel niet meer aan de planning houdt en een keer laat versloffen.

Door regelmatig te publiceren blijf je relevant voor je fans. Mirjam heeft met Onlightning een overzicht gemaakt van verschillende fasen waar je als artiest in zit, ze noemt dit de vier seizoenen van de muziek:
– fase 1: het schrijven van muziek
– fase 2: de studio
– fase 3: liedjes releasen
– fase 4: touren