Dagboek van een band: Trots op generatiekloof

Met het vastleggen van onze muziek op vinyl heb ik als het ware een legaat voor in de muziekhemel aangeschaft. Wat dat betreft zou ik dood neer kunnen vallen want dat doel is bereikt. Als vervolgens bij heldere hemel een soort donderslag neerdaalt omdat mijn zoon ineens met mijn gitaar op zijn schoot zit, slaat mijn fantasie op hol. Ik heb een nieuw doel, ik hoef nog niet dood. Eerst op het podium samen.

Een maandje terug pakte hij een gitaar uit een hoek van de kamer om de nieuwe Hendrix, of in zijn geval Billie joe Armstrong, te worden. Ik was wat anders gewend; “Ga je weer de rocker uithangen” werd mij nogal eens meewarig nageroepen als ik met een tas in mijn ene en een gitaar in mijn andere hand het huis uit ging op weg naar het oefenhok.

Nu is alles anders en ben ik plots de coole gitaarvader en vertel hem hoe een E, G, D en een A akkoord gespeeld moeten worden. Die akkoorden had hij snel te pakken om weekje later, samen met zijn net zo verbaasde moeder, Green Day’s Boulevard of Broken Dreams in te zetten. Een Kelly Family vibe overviel mij.

Het zal vermoedelijk niet zo lang duren voordat hij mij er uit speelt, het leren gaat op 15 jarige leeftijd een stuk sneller, buiten dat ken ik mijn beperkingen. Ik heb hem wel aangeraden om niet net zoals ik, jaren in z’n eentje op zijn slaapkamer te blijven oefenen, maar zo snel mogelijk met anderen te spelen. De lol in de muziek neemt kwadraatsgewijs toe naarmate je met meerdere mensen samen speelt.

Wat me nog het meest verbaast is dat zijn muzieksmaak ook mijn richting op beweegt. Waar hij eerst luisterde naar Juice WRLD, Samsa en Atlas is dat langzaam aan veranderd naar The Offspring, Red Hot Chili Peppers, AC/DC en Helleveeg. Ja het bandje van zijn ouwe heer wordt nog wel eens aangehaald in de vriendenkring.

Ik zie wel mijn gitaren en randapparatuur zijn kamer in verdwijnen. Dat is mooi natuurlijk, maar ik vrees het moment van geluidsoverlast en dat ik als goed geaarde oudere vader moet gaan zeggen dat het wel een tandje minder kan en dat ik dan de blik krijg van “zeur niet zo ouwe”. Dan is de cirkel toch weer rond want de generatiekloof is weer zichtbaar, ergens toch een geruststellend gevoel.

Wordt vervolgd…

Richard Rotteveel maakt Glampunk met Helleveeg en Nederstoner met Zombie Waiste. Dagboek van een band is een soapcolumn met twee dikke knipogen en veel herkenbare situaties voor de doorsnee muzikant. Het beschrijft de perikelen van de Leidse band Helleveeg en legt ze langs de meetlat van de gemiddelde wereldartiest. Onder de naam Riesrot schrijft hij verhaaltjes, columns of blogs, vaak voetbal of muziek gerelateerd en te vinden op zijn website.

Muzikantendag 2019: Laat je ontdekken

Op zaterdag 18 mei wordt de Muzikantendag georganiseerd in Amsterdam en jij kan hier gratis naartoe. Op deze dag opent de Melkweg haar deuren voor muzikanten, producers, young professionals en iedereen die zich interesseert in muziek. Muzikanten krijgen hier 1-op-1 feedback van muziekprofessionals van o.a. Spotify, NPO 3FM, Friendly Fire, Top Notch, 3voor12, Universal Music, Sizzer Amsterdam, Popronde, BMG Talpa Music, OOR, Sony, Agents After All, MassiveMusic, Caroline Benelux en Puna. Meer sprekers, panels en clinics worden spoedig bekend gemaakt.

Laat je ontdekken
De Muzikantendag is dé ontmoetingsplek voor ambitieuze muzikanten en de muziekindustrie.
Bezoekers kunnen hier in 1-op-1 gesprekken hun muziek pitchen bij professionals uit de muziekindustrie, in de hoop ontdekt te worden, of nog beter: door te breken! Meer dan 75 vertegenwoordigers, waaronder boekers, managers, platenmaatschappijen, journalisten, publishers, pluggers, radiomakers en programmeurs zitten klaar voor meer dan 800 demoluisterbeurten.

Panels en flitscolleges
Naast de demospreekuren, is er een divers aanbod aan panels en flitscolleges door vooraanstaande artiesten en experts uit de muziekindustrie. De Muzikantendag geeft bezoekers extra bagage mee in de ontwikkeling van hun muzikale ambities. Op zakelijk vlak leren artiesten meer over succes op social media, doorbreken in 2020 en verschillende muziekrechten. Verder presenteert BAM! (Beroepsvereniging voor Auteur-Muzikanten) op artistiek vlak het componistenpanel.

Muzikantendag Academy
Wie zich goed wil voorbereiden op de Muzikantendag, kan hier terecht. Op deze website staan de belangrijkste onderwerpen in de muziek uitgelegd door experts, met video’s, voorbeelden en tips. Als muzikant loop je tegen ontzettend veel praktische problemen aan. Wat doet een boeker? Wanneer ben je klaar voor een manager? Wil je je plaat uitbrengen in eigen beheer? In de Academy vind je uitleg, tips en informatie over onderwerpen als het uitbrengen van je plaat, je boekhouding, promotie, optreden en bijvoorbeeld financiën.

Dit jaar valt de Muzikantendag samen met de finales van de Grote Prijs van Nederland. Klik   hier voor meer informatie over de locaties en tijden van de finales.

Over de Muzikantendag
De Muzikantendag wordt gepresenteerd door Buma. De dag wordt georganiseerd door Buma Cultuur en GRAP in samenwerking met POPnl, Sena, de Grote Prijs van Nederland, Musicmaker, Interface, De Bassist, Gitarist, Slagwerkkrant en de Melkweg. Meer info vind je hier.

Gratis naar de Muzikantendag?
Kom op 25 april naar Meet The Pro en laat je door ons op de gastenlijst zetten!