Vijf dingen die amateurs beter doen dan beroepsmuzikanten

maaike-steenis-column-199x300Je komt ze tegen op de festivals waar je speelt: Ze pikken de tofste gigs voor je neus weg, omdat ze voor hele lage prijzen werken, want hoeven er toch niet van rond te komen. Ze verpesten de markt!

Voor veel professionals in de muziek vormen hun amateur-collega’s een bron van ergernis; Deze mensen die – vaak met meer plezier dan deskundigheid – een feestje opleuken met hun muziek, zorgen ervoor dat jij als beroeps te boek staat als duur en weinig flexibel. Want die amateur, die vindt een boekenbon en “exposure” wél een prima honorarium.

Helemáál vervelend wordt het, wanneer diezelfde amateur op bepaalde gebieden veel meer bereikt dan jij; Meer gigs heeft of veel meer albums verkoopt.

Je kunt ervoor kiezen om dan fijn met je collega-professionals te gaan zitten mokken; altijd lekker, zo’n feest der herkenning. Iedereen vertelt om beurt zijn meest schrijnende verhaal en we nemen nog een rondje. Van zo’n lotgenoten-groepsgesprek wordt je echter sacherijnig, dronken en blut. Verder blijft alles hetzelfde.

Wat je ook kunt doen, is eens wat beter kijken naar die amateurs: is er, buiten het vragen van lage prijzen, misschien nog een andere oorzaak voor hun succes? Wat kun je van hen leren?
Ik kwam op deze 5 punten:

1. Roeptoeteren
Eén van mijn beste vriendinnen is arts, maar speelt daarnaast al bijna 30 jaar piano. Ook is ze toetseniste in de huisband van de zorginstelling waar ze werkt. Zij en haar collega’s zorgen ervoor dat iedereen daar van hun bestaan op de hoogte is. Daarom spelen ze op zo’n beetje elk jubileum en worden ze gevraagd als er een collega een trouwfeest geeft.

De meeste amateurs hebben er geen enkele moeite mee om het van de daken te schreeuwen als ze ergens optreden of exposeren. Ze nodigen vol enthousiasme hun hele vriendenkring uit en strooien met flyers op verjaardagen. Ze maken schaamteloos gebruik van social media en weten ervoor te zorgen dat de wereld van ze hoort. En dat is goed! Want uiteindelijk begint bekendheid vrijwel altijd met je eigen netwerk.

2. Afkijken
Beroepskunstenaars willen ontzettend graag origineel zijn. En dat is ook belangrijk, als het over het creatieve deel van je werk gaat; dat moet beslist onderscheidend zijn. Alleen bij marketing en promotie gaat het er toch vooral om of het werkt.

Amateurs zijn veel minder bezig met zelf wielen uitvinden. Ze kijken vooral goed om zich heen. Als ze een stageplan of een website zien, die ze aanspreekt, dan maken ze hem gewoon na. Ze observeren hun succesvolle collega’s, kijken hoe die zichzelf promoten en ze kiezen voor wat werkt.

3. Je laten begeleiden
Voor een amateur is het heel normaal om nog steeds lessen te volgen. Ze willen graag leren en beter worden en vinden het vanzelfsprekend om daar voortdurend aan te blijven werken. Ook snappen ze dat dat meestal sneller en effectiever gaat als je er hulp bij inschakelt.

Helaas is dat voor veel professionals anders. Zij hebben weliswaar hun kunstvakopleiding afgerond en veel van hen vinden dat ze het daarna zelf moeten doen. Dat is jammer, want de juiste begeleiding (zowel bij je artistieke ontwikkeling als op zakelijk vlak) geeft richting en versnelt je vooruitgang.

4. De kansen op financieel vlak
Het grote verschil tussen amateurs en beroeps-creatieven is dat de amateur er een andere inkomstenbron naast heeft. Hij hoeft er dus niet van te leven en dat geeft vrijheid.

Als je de zekerheid hebt dat je je rekeningen gewoon kunt betalen, hoef je niet iedere klus aan te nemen puur vanwege de inkomsten. Je kunt scherpere keuzes maken. En hoeft alleen de dingen te doen, die op de langere termijn bijdragen aan je ontwikkeling als kunstenaar.

Als beroepskunstenaar voel je je vaak gedwongen om ook maar op de lokale braderie covers te spelen of een portret te schilderen; er moet immers geld in het laatje komen. Het kan je echter wel afhouden van de richting die je echt op wilt.

Zeker als je net begint, werkt het vaak goed om te zorgen voor een stabiele inkomstenbron naast je creatieve onderneming. Gewoon, omdat het je de rust geeft om je eigen weg te volgen, zonder de druk van opstapelende rekeningen.

5. Investeren
Voor een amateur is het logisch: Een hobby kost geld. Mooi als er ook af en toe iets binnen komt, dan kun je daar weer flyers van laten drukken of een website van laten bouwen. Maar als dat niet gebeurt, komt dat geld gewoon uit een ander potje.

Hij snapt dat je soms het geld eerst uit moet geven, voordat je het terug kunt verdienen. Dat is een les die bij professionals vaak niet aan lijkt te komen. Ondernemerschap is een risico. En je kunt er wel voor kiezen om de knip dicht te laten tot de betalingen binnen komen, maar ik zie het helaas maar al te vaak gebeuren dat juist daardoor het gehoopte succes uit blijft.

Maaike van Steenis

Maaike van Steenis is trainer en leert muzikanten en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Meer is eigenaar van het bedrijf Succesvol Ondernemen als Creatief. Meer informatie daarover vind je op haar website

Dien nu je plannen in voor Popunie Music Support Rotterdam 2016!

POPUNIE_MUSICSUPPORT_RDAM_FCTalentontwikkeling en verlevendiging van de (binnen)stad door meer live muziek heeft prioriteit in Rotterdam. De Popunie heeft hiervoor de regeling Music Support Rotterdam ontworpen, die in de periode 2013-2016 door de gemeente ondersteund wordt en vast onderdeel uitmaakt van ons projectenaanbod voor de stad. Op jaarbasis worden meer dan 800 optredens gefaciliteerd vanuit deze regeling!

De Popunie investeert i.s.m. de gemeente Rotterdam in talentontwikkeling en verlevendiging van de (binnen)stad. Music Support Rotterdam is hierbij een belangrijk instrument, omdat het mes aan twee kanten snijdt: De beste leerervaring voor musici, is zoveel mogelijk optreden en een goede manier om de stad te verlevendigen is met live muziek. Nadruk ligt hierbij op lokaal talent.

Music Support Rotterdam staat open voor aanvragers, die geen gelden ontvangen uit het Cultuurplan 2013-2016 van de gemeente Rotterdam en bestaat uit twee regelingen:

Regelmatige Programmering
Dit onderdeel is alleen bestemd voor muziekcafés en kleine podia, die op regelmatige basis (maandelijks of vaker) Rotterdamse bands/artiesten programmeren. Aanvragen voor 2016 kunnen t/m 31 december 2015 bij de Popunie ingediend worden. De maximale bijdrage op jaarbasis is €5.000,-.

Incidentele Programmering
Dit onderdeel is bestemd voor ondernemers, stichtingen, verenigingen, labels, kleine podia, muzikanten, festivals en evenementen, die een project organiseren waarop tenminste drie Rotterdamse acts geboekt worden.

Aanvragen hiervoor kunnen het hele jaar door ingediend worden, maar moeten wel uiterlijk acht weken voor uitvoering van het project bij de Popunie binnen zijn. De maximale bijdrage per evenement is €2.000,-.

Aanvragen
Muziekcafés, podia, festivals, muzikanten, stichtingen en verenigingen die in 2016 Rotterdamse bands/acts willen boeken, kunnen dus een beroep op ons doen. We ondersteunen niet alleen  financieel, maar ook promotioneel, programmatisch en organisatorisch.

Check op deze website onder het kopje Support eerst de criteria en vul daarna het aanvraagformulier in. Stuur dit vervolgens digitaal of per post met de gevraagde documenten naar de Popunie.

Met Music Support Rotterdam gaat de Popunie in samenwerking met de muziekcafés, podia, festivals en muzikanten in 2016 wederom een bijdrage leveren aan een levendig optreedcircuit in Rotterdam met veel live muziek van lokaal talent!