Allround dj

De vragen “wat draai je het liefst?” en “welke stijl draai je?” worden mij het meest gesteld wanneer ik tijdens ontmoetingen vertel dat ik dj ben. Wanneer men mij niet kent van mijn werk zijn dat ook de meest voor de hand liggende vragen over de werkzaamheden.

Nou is daar voor mij niet eenvoudig antwoord op te geven. Op de één of andere manier vind ik het nou eenmaal leuk om verschillende soorten muziek te draaien op wisselende gelegenheden.

Voor mensen die mij niet kennen is het dan ook lastig om mijn antwoord te volgen. Hetzelfde antwoord betekent voor de jonge vrager iets anders dan voor de oudere vragensteller. Oudere mensen zijn minder bekend met de absolute sterrenstatus die dj’s tegenwoordig kunnen hebben.

Jongeren hebben dus een ander referentiekader. Zij begrijpen niet dat een dj tot -laten we zeggen- 1992 meestal onzichtbaar zijn werk deed als de lichten aangingen van de horecagelegenheid waar zij draaiden, ze de dansvloer schoon gingen vegen of de toiletten gingen reinigen.

Als dj heb ik meerdere soorten muziek die ik graag draai. Ik ben begonnen in de rockhoek en ging vanuit daar juist het commerciële circuit in, omdat ik overeenkomsten hoor en voel tussen verschillende soorten populaire muziek. Mixen vind ik prachtig, uitvinden dat je een 00’s rocksong kan mixen met een house-achtige plaat op 128 bpm, heerlijk.

Net zo goed, is het juiste moment in een plaat vinden om de volgende erin te knallen een echte stap voorwaarts geweest voor mij in de tijd dat ik echt professioneel ging draaien. Het afwisselen van stijlen heeft echt mijn stijl bepaald. Op avonden waar het publiek veel kan hebben verder gaan dan wordt verwacht. Van een jaren tachtig gothic plaat naar drum&bass bijvoorbeeld.

Vaak kan het herkennen van een stuk gesamplede muziek een hulpmiddel zijn. De uit samples opgebouwde hit Golddigger van Kanye West kan je vooraf laten gaan door een stuk van I Got A Woman van Ray Charles.

Ray Charles – I Got A Woman (original 1954)

Waar ik het meest voor word geboekt zijn allround klussen. Dat zijn avonden waar verschillende soorten muziek worden gevraagd om de avond te laten slagen. Door mijn diverse muziekinteresse is dit ook wat ik het leukste vind om te doen.

Commerciële avonden met dit uitgangspunt zijn populair, denk maar aan een oud- en nieuwfeest. Feesten waar mensen niet voor één soort muziek komen, maar juist voor de afwisseling en herkenbaarheid. Dat hoeft niet persé top 40 muziek te zijn. Avonden met alternatieve muziek kunnen ook zeker dit karakter hebben.

Wanneer je mij vraagt wat de gevraagde muziek was van de afgelopen werkweekenden is het antwoord rock&roll, punk en rockabilly. Dit draaide ik tijdens Scumbash Festival vorig weekend.

In die week draaide ik op woensdag Rotterdams/Nederlandstalig (Nieuwe Luxor Theater). Donderdag, zaterdag en zondag rockabilly, rhythm & blues en gritty goul (op een gigantisch grote motorbeurs, Jaarbeurs Utrecht) en de tussenliggende vrijdag top 40 muziek van nu afgewisseld met jaren zeventig popmuziek op een familiefeest.

Dus ik draaide Jaap Valkhoff, The Exploited, Bill Haley, Lou Rawls en Romeo Santos. Hoe omschrijf je dat allemaal dan in één antwoord? Oh, ik draai graag leuke muziek.


Okkie Vijfvinkel (1968) is net als Obelix bij zijn geboorte in een ketel met toverdrank gevallen. Vandaar dat hij al van jongs af als een bezetene in de weer is. Vooral met muziek! Door zijn eeuwige aanwezigheid in het uitgaansleven, zijn dj-werk en zijn avonturen als zanger en drummer van diverse bands, is hij een niet meer weg te denken steunpilaar uit de Rotterdamse muziekscene.

copyright foto: Jeroen Moerdijk

 

Music Support: Eva Auad en Amanda van den Hil in De Machinist

Woensdag 15 maart is er weer een singer/songwriteravond in de Pub van De Machinist. Vanaf 21.00 uur spelen Eva Auad en Amanda van den Hil eigen repertoire.

Eva Auad kleurEva Auad
Naar aanleiding van haar deelname aan het televisieprogramma The Voice Of Holland in 2010 werd Eva Auad getekend door het label Basta Music. Twee jaar later debuteerde zij met het album Daring, die onder anderen werd geproduceerd door JB Meijers (De Dijk, The Common Linnets).

Haar tweede album Rules Of Romance (2015) en de single By The Bay, werden geproduceerd door de Amerikaan Ken Stringfellow, bekend van onder andere R.E.M. en The Posies. Met deze laatste indie-band stond Auad ook regelmatig op het podium.

Bij haar solo-optredens achter de piano interpreteert zij haar eigen songs op even vrije als indrukwekkende wijze, ergens balancerend tussen klassiek, alternative pop en r&b.

Amanda van den Hil Amanda van den Hil
Amanda van den Hil schrijft haar soulvolle pop-ballads aan de piano. Nummers met een boodschap of een ervaring die ze wil delen, volgens haar het mooiste aan muziek.

Deze jonge zangeres haalt haar inspiratie bij grote voorbeelden als Beyoncé en Billy Joel. Daarnaast is zij lid van Totally Spice, een Spice Girls tribute, en werkt zij als backing vocaliste.

Singer/songwriter programma t/m april 2017
22/3 Poliana Vieira en Gita Buhari
29/3 Michel Ebben en Richard Seba
05/4 ZanglesRotterdam

Extra informatie
Datum: woensdag 15 maart
Locatie: De Machinist, Willem Buytewechstraat 45
Aanvang: 21.00 uur
Entree: gratis

Voor meer informatie bezoek je de website van De Machinist.

popuniemusicsupportDeze optredens worden mede gefinancierd door Popunie Music Support Rotterdam.