a.s. zaterdag Popunie Radio #7

A.s. zaterdag mogen we weer een uur aan Rotterdamse popmuziek voorschotelen bij Operator Radio. Dit keer hebben we WARD te gast als co-host.

In dit uur zullen Zjantal en Verena Ward nieuwe Rotterdamse releases laten horen en tips geven voor live-concerten in de maand juni. Verena Ward speelt zo’n 6(!) keer live in Rotterdam volgende maand, dus de perfecte gast voor de komende editie.

Je kunt de live-stream volgen via www.operator-radio.com of via onze Facebook, waar we live gaan a.s. zaterdag om 13.00. De uitzending duurt een uur van 13.00 tot 14.00.

Meld je aan voor het Facebook-event.

Cesair – Omphalos

  • Omphalos

  • Cesair
    • Genre: paganfolk
    • Release-type: album, digitaal
    • Label: Foxy Records

Een uitnodigende luisterervaring.

Het is geen alledaagse kost die de paganfolkbank Cesair voorschotelt – en dat is wel eens zo prettig. Met hun muziek herinneren zij ons eraan wat een fascinerende nieuwe (in dit geval oude) werelden er nog te ontdekken vallen.

De band Cesair is er een die al heel wat jaartjes meedraait. Sinds 2008 zijn zij een van de voornaamste vertolkers van het genre paganfolk (al heeft de band zelf het liever over epic folk & mythic music). Een muziekstroming die zich voornamelijk laat inspireren door de verhalen afkomstig uit voorchristelijke religies van hoofdzakelijk Keltische en Germaanse oorsprong. De mythologische prinses Cesair is daar een onderdeel van. Volgens de overlevering zette zij 5000 jaar geleden voet aan wal in Ierland. Haar verhalen vormen de basis van deze van oorsprong Utrechtse band.

Al vanaf de eerste klanken van deze nieuweling wordt de luisteraar hun mythische wereld ingezogen. In gedachten ben je aanwezig bij het ongetwijfeld gelukkige moment dat er na een lange reis voet aan wal kan worden gezet. Hiermee hebben we meteen een van de grootste meerwaarden van de plaat te pakken: Cesairs muziek laat je verbeelding op volle toeren werken waardoor je de luisterervaring met veel meer ondergaat dan alleen je oren.

Omphalos is het tweede studioalbum van de band die, ten opzichte van hun sterke debuut Dies, Nox Et Imnia uit 2013, toch weer lijkt te zijn gegroeid. De composities zitten nog strakker in elkaar, de muzikanten lijken nog beter op elkaar ingespeeld zoals goed te horen is op het nummer Troll Kalla Mik. Bij vlagen een angstaanjagend arrangement waarin ontzettend veel gebeurt zonder dat dit ten koste gaat van de helderheid.

Dat we hier met rasmuzikanten te maken hebben, behoeft dus geen verder betoog. Kijk – en vooral luister – naar het grote aantal verschillende instrumenten waarmee wordt gemusiceerd. Ook hierin zal er voor velen een wereld opengaan, want wie heeft er bijvoorbeeld wel eens gehoord van Ierse bouzouki, een bodhrán of een draailier (een soort gemechaniseerde viool). Toch zijn het niet enkel deze traditionele instrumenten die Cesair hanteert. Soms is er toch wel degelijk een poppy gitaarriffje te horen (intro van het nummer Boudicca) of een likje elektronica. Tevens zijn het niet alleen Keltische invloeden die te horen zijn; zo nu en dan wordt er ook een uitstapje in oostelijke richting gemaakt. Afsluiter van de plaat Umbra is daar een goed voorbeeld van.

Al met al is Omphalos een album dat uitnodigt om dieper te graven om de muziekbeleving nog net iets intenser te maken dan zij al is. De teksten zijn veelal niet in het Engels, maar in het middeleeuws Keltisch, Latijn of Arabisch, waardoor het soms moeilijk kan zijn jezelf er direct mee te identificeren. Daarom wellicht een idee om de encyclopedie op schoot te nemen (of simpelweg te googelen) en in een meeslepende wereld van duizenden jaren terug te stappen aan de hand van Cesairs’ muziek.