Tourverslag: Jo Goes Hunting in Duitsland en The UK

 

JGH deutschland UK digiflyerNa een selectieronde waarvoor meer dan 40 bands zich hadden aangemeld is Jo Goes Hunting door Dutch Pop uitgekozen voor drie showcase gigs in Duitsland. Hamburg, Berlijn en Keulen zijn de steden die zij aandeden. De excentrieke Eindhovense rockers Mozes And The Firstborn en elektronische pop sensatie Gosto reisden met hun mee. Naast deze Germaanse ronde, hebben ze op verzoek van VICE UK ook een eigen show in Londen gedaan.

Dutch Pop is een project van het Hamburgse label Popup Records en Dutch Performing Arts om Nederlandse bands te promoten in Duitsland.

Het concept was dat de drie bands een compacte en overdonderende set zouden spelen voor het publiek, die naast geïnteresseerde stervelingen ook bestond uit muziekbizz mensen die Dutch Pop had uitgenodigd en royaal ontving met ‘leckere Deutsche gemüse und frische schnaps’. Met het idee ze in de goede stemming te zetten hoopten de bands op handige nieuwe contacten voor verdere carrière stappen bij de Oosterburen.

JGH_5Dag 1
Als eerst deden we Hamburg aan en wel Club Molotow om precies te zijn. Gelegen aan de hoerenstraat Reeperbahn en naast het Beatles plein (met stambeelden en al) zat de sfeer er meteen goed in.

De soundcheck verliep voor de lokale technicus vrij stressvol. Mede doordat wij 45 synths gebruiken en de groep Gosto ook zo’n 32. Maar doordat wij ieder onze eigen technicus mee hadden, kwam dit uiteindelijk allemaal goed. Bij de aanvang van de show viel de opkomst niet tegen, de club die zo’n 250 man kan ontvangen was zo goed als vol.

Wat er bij het concert erg opviel is dat het publiek veel stiller is dan in Nederland. Onze muziek is erg dynamisch; er zijn bijvoorbeeld stukjes a capella. Normaal bij onze concerten horen we dan ontzettend hard gepraat van het publiek maar hier was het muisstil. Dit hielp ons om in een diepe focus te blijven.

Crazy fact: toen ik vertelde dat we uit Rotterdam komen, ontstond er een hard positief gejoel uit het publiek. Harbour City Love…

Nadat de drie bands klaar waren hebben mijn manager Jeroen en ik menig leuk gesprek gehad met boekers. We zijn met één van hun op dit moment nog in gesprek.

Bij het ontspannen in de backstage kwam een lokale radio dj ons vragen of we de volgende morgen live wilden spelen op TIDE, een van de populairste Hamburgse radiostations.

Dag 2JGH_1
Na een korte nacht was het weer tijd om aan de bak te gaan. Om 10 uur ’s ochtends moesten we bij TIDE Radio zijn om een live sessie op te nemen. Na gespeeld, opgeruimd en weer ingeladen te hebben vertrokken we rond 14.00 uur naar Berlijn.

Na een rit van drie uur kwamen we aan bij Auster-Club. Deze ondergrondse kelder was kleiner dan Club Molotow in Hambug. Na even passen en meten is het gelukt om alle spullen het podium op te krijgen. De dag verliep vrijwel het zelfde als de vorige. Opbouwen, soundchecken, spullen wegleggen, eten, biertje, inzingen en spelen.

Aangezien ik een hoop vrienden heb in Berlijn was de tent goed gevuld met bekende gezichten. Ook hier waren weer Berlijnse muziekindustrie mensen aanwezig. Leuk was te merken dat het Berlijns publiek veel losser is dan in Hamburg. Er werd volop gedanst en we kregen een groot applaus.

Na een praatje te hebben gemaakt met wat programmeurs en managers werd de avond snel voorgezet in het Berlijns nachtleven. Op naar dag drie.

Dag 3
Na de Frühstück doken we weer in ons gehuurde busje om de reis voort te zetten naar Keulen. Na ruim acht uur gereden te hebben kwamen we aan bij het Artheater. De club was vele malen groter dan de twee voorgaande, capaciteit zo’n 500. Er was veel ruimte op het podium (wat wij wel nodig hebben), de kwaliteit van de gear was top en de huistech’s waren zeer ervaren. Hierdoor hebben wij in Keulen veruit het beste geluid gehad.

Doordat Gosto z’n stem was kwijtgeraakt kregen wij de mogelijkheid om 50 minuten te spelen. Na dit gedaan te hebben galmde ZUGABE, ZUGABE, ZUGABE uit het publiek. Omdat ze zo aandringen hebben we ze maar gegeven wat ze wilde; nog een liedje.

Tof was te merken dat hier het publiek tijdens het optreden vrij rustig bleef, maar achteraf veel cd’s kocht en praatjes kwamen maken. Al met al een goede ervaring in Køln.

JGH_3Dag 4
De laatste tour dag was meteen ook te spannendste. De Duitse tour was klaar. Dat betekende dus geen georganiseerde hostels meer, geen diners, geen uitgenodigd muziekbizz publiek.

Deze avond hadden we een eigen show in Londen. Onze eerste eigen show OOIT wel te verstaan. Een tijd terug werden we benaderd door VICE UK met de vraag of we binnenkort niet in Londen wilde komen spelen. Zij organiseren eigen bandavonden in verschillende clubs en wilde ons daarvoor boeken.

Deze dag speelden wij in Birthdays in Dalston. Een klein donker hol in een straat vol hippe bars en clubs. Voor het eerst hadden we een voorprogramma. Vijf jongens uit Londen die ontzettend getalenteerd samen konden zingen. Hier was de backstage een soort bezemkast met vijf oude blikken Grolsch (wel wat anders dan in Duitsland). Het podium was klein maar alles paste.

JGH_4Na het voorprogramma begonnen wij onze set. Doordat het zo donker was dacht ik dat er maar vier man aanwezig was in het publiek. Na een tijdje liep ik even van het podium af en warempel, in de zaal stonden ongeveer vijftig man te luisteren.

Niet alleen hun aanwezigheid verbaasde me, maar ook dat ze sommige nummers in de set kende en half meezongen. De reactie van het publiek was zeer positief met hard applaus en net zoals in Duitsland, geen gelul tussendoor.

Bij dit concert was een Engels label komen kijken genaamd LGM. Ze waren zeer enthousiast en we zijn nu met hun in zee gegaan voor de regio UK.

Ook in Duitsland hebben we erg goed contact gekregen met de organisators, Popup Records. Daarmee zijn we nu ook een platendeal aan het tekenen voor Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk.

Al met al heeft de trip direct zijn vruchten afgeworpen. In maart gaan we weer terug naar Londen voor wat promo gigs en er wordt hard gewerkt aan een kleine tour in Duitsland.

Jimmi ‘Jo’ Hueting

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via de website van Jo Goes Hunting en volg ze op Facebook.

 

exportDeze tour werd mede gefinancierd door Popunie Music Export Rotterdam.

Music Support: Michel Ebben en Richard Seba in De Machinist

Michel Ebben Promotional_Picture_2016_BW_300dpi 1
Woensdag 29 maart is de laatste singer/songwriteravond van het voorseizoen in De Machinist. Vanaf 21.00 uur spelen Michel Ebben en Richard Seba eigen repertoire.

Michel Ebben
Michel is een kopstuk van het Rotterdamse singer/songwriterscircuit en een unieke live-performer: intens, oprecht, rauw en met een randje humor. Hij heeft een onmiskenbaar eigen, doorleefde sound, gezongen met grofkorrelige stem en beïnvloed door muziek van vroeger tot nu.

Hiermee is Ebben altijd op ontdekkingsreis, zwervend van folk tot blues en van country noir tot Americana. Daarnaast is Ebben een van de initiators van het The Ever After Project, waarbij een keur van singer/songwriters belangeloos materiaal leveren en spelen voor diverse goede doelen.

Richard Seba
Richard Seba

Eind vorig jaar lanceerde Utrechtenaar Richard Seba zijn nieuwe ep in een Utrechts theatercafé. Sindsdien reist hij de Nederlandse podia af om zijn muziek ten gehore te brengen.

De songs op de ep, genaamd Fold You A Plane gaan over het wegtrekken van de plek waar hij opgroeide en de mensen om hem heen. Het is een, naar eigen zeggen, verzameling persoonlijke en fijne liedjes waar iedereen wel iets uit kan halen.

Extra informatie
Datum: woensdag 29 maart
Locatie: De Machinist, Willem Buytewechstraat 45
Aanvang: 21.00 uur
Entree: gratis

Voor meer informatie bezoek je de website van De Machinist.

popuniemusicsupportDeze optredens worden mede gefinancierd door Popunie Music Support Rotterdam.