Tourverslag: Sevdaliza op SXSW – Round Two

poster

Vorig jaar ontving Sevdaliza een last minute uitnodiging voor SXSW. Een druk jaar volgde met diverse releases en behoorlijk wat shows in het buitenland, waaronder meerdere uitnodigingen vanuit de USA. Er bleek zelfs dermate veel aandacht in Amerika, dat er samen met agent Windish een tour werd uitgestippeld voor december 2015.

Maar een tour in Amerika is niet zomaar gedaan; om te mogen optreden in de US, buiten de gratis showcase festivals, is er een visum nodig. Een visum aanvraag voor drie jaar bevat zo’n 60 pagina’s aan persoonlijke informatie en zeker net zoveel pagina’s aan aanvullende informatie met credentials en steunbetuigingen van partijen die zich uitspreken over de toegevoegde waarde van de artiest voor de US. Kortom: een mooie klus om in te leveren.

Uitstel
Maanden gingen voorbij zonder informatie over de voortgang van de aanvraag, met uitzondering van een notitie dat aanvragen van mensen met een paspoort uit bepaalde gebieden (Afghanistan, Iran, Irak, Syrië etc) rekening moesten houden met nogmaals maanden vertraging. Sevdaliza is van Iraanse afkomst wat betekende dat we de tour in december tot nadere order moesten uitstellen, want zonder de visa was het simpelweg te riskant om de gok te wagen. Gepakt worden staat garant voor vijf jaar reisgezeik met de US.

Ondertussen kwam er wel een vroege aanvraag binnen van wederom SXSW. Vorig jaar kwam de aanvraag last minute binnen en kwam deze ook vlak na de debuut-ep release The Suspended Kid. Inmiddels twee releases verder, bood een tweede uitnodiging van SXSW een uitgelezen kans om een aantal grotere showcases te spelen en de fanbase uit te breiden. Ook was de wens daar om een deel van de uitgestelde december tour direct na SXSW te laten plaatsvinden.

Met een LA en NYC show in set-up was het wachten op het antwoord van de visum, deze kwam helaas pas twee weken voor vertrek binnen. Positief nieuws: de visum werd toegezegd voor drie jaar. Echter wel iets te weinig voorbereidingstijd om een hele tour achter SXSW te plakken waarop we hebben besloten alleen de NYC show door te zetten.

Round Two
Het was een hectische, maar super productieve trip naar SXSW! Het kleine blok tussen de SXSW shows en de solo show in NYC is effectief gebruikt in de Red Bull Studios voor nieuwe recordings.

eesrste showEr stonden aanvankelijk vijf shows op de planning voor SXSW, waarvan er uiteindelijk één event last minute werd gecancelled (het gehele event!). Na vorig jaar goed te kunnen hebben proeven aan het SXSW circus, hebben we dit jaar hard gepitched om binnen te komen bij een aantal highly profiled showcases.

O.a. Pigeons & Planes pikte Sevdaliza op om haar prime time te programmeren; iets wat gelijk online werd opgepikt door de diverse blogs die haar samen met Anderson Paak tipten als “one to watch” op SXSW.

Woensdag 16 maart: WCW x House Of Vans
Locatie: The Mohawk
Adres: 912 Red River @10th
Showtime: 13.50-14.20 uur

De kickoff show bij WCW x House of Vans, goede sfeer en leuk publiek. Niet gek druk, maar goede show om warm te draaien voor Floodfest later op de avond.

tweede showWoensdag 16 maart: Floodfest
Locatie: Cedar Street Courtyard Venue
Adres: 208 W. 4th St. Austin
Showtime: 21.00-21.40 uur

Volle bak s’avonds bij Floodfest. Sevdaliza staat in de line-up met Peaches en MSTRKRFT, en word zeer positief ontvangen.

Donderdag 17 maart: Disco Naïvete x Pukkelpop
Locatie: The Sidewinder Inside
Adres: 715 Red River
Showtime: 22.30-23.10 uur

Wederom een volle bak bij het Disco Naïvete x Pukkelpop event met een fijne indie line-up. Diverse agenten en boekers bij deze show. Sevdaliza is inmiddels bevestigd voor Pukkelpop.

pigeons & planesVrijdag 18 maart: Pigeons & Planes
Locatie: Cheer Up Charles
Adres: 603 Red River
Showtime: 22.00-22.35 uur

Dringen voor de deur bij Pigeons & Planes, de beste show van de reeks. Sevdaliza vol op dreef evenals het publiek die klaar is voor een intense set. Veel pers en wederom een grote hoeveelheid boekers.

Donderdag 24 maart: Solo show
Locatie: Baby’s All Right
Adres: 146 Broadway, Brooklyn NY 11211
Showtime: 20.00 uur

De eerste Sevdaliza solo show in de states en NYC was er klaar voor. Baby’s All Right stond tot de nok toe gevuld en lieten zich leiden door Sevdaliza en haar band.

owning the stage

Een erg fijn resultaat van de succesvolle shows op zowel SXSW 2015 en 2016 en de goede pers die we hebben mogen ontvangen voor de shows. Nu de visa is geregeld gaat hier snel een vervolg op komen.

Leads
We kunnen concluderen dat het echt van meerwaarde is meerdere jaren achtereen op een dergelijk event als SXSW aanwezig te zijn. Dit jaar hebben we de vruchten kunnen plukken van hetgeen we vorig jaar hebben ervaren. We waren beter voorbereid, stonden op betere events en kregen van de juiste media de nodige aandacht. Dit resulteerde in directe leads maar ook in sales. Vorig jaar waren we never in staat geweest een NYC venue uit te verkopen.

Zonder de financiële support van Popunie en Buma is dit echt zo goed als onmogelijk. Zelfs met behulp van derden en een eigen succesvolle show draai je de eerste jaren dik verlies. De reis en verblijfkosten in Amerika hakt er financieel in en we zijn daarom enorm blij met de support die we van de Gemeente Rotterdam via Music Export krijgen. We verwachten dat we de stad Rotterdam in de vorm van Sevdaliza nog veel verder en groter over de grenzen te brengen!

Lijne Kreupeling (manager Sevdaliza)

FB_IMG_1463010177119 FB_IMG_1463010580856 (2)

Live-verslag: Sena Talent Stage @ Bevrijdingsfestival Zuid-Holland 2016

Publiek_Bevrijdingsfestival 2016_Christel de Wolff (1) 1024pxHet is weer zover; we openen het Rotterdamse outdoor festivalseizoen met de dag waarop we onze vrijheid vieren. Het Bevrijdingsfestival is dit jaar, mede door de zomerse temperaturen, zeer goed bezocht. Op een gegeven moment is het zó druk dat het principe één eruit één erin in werking treedt.

Het festival bestaat dit jaar uit drie podia en één daarvan is het Sena Talent Stage (powered by Popunie). De line-up van dit podium bestaat uit negen voornamelijk lokale acts in gevarieerde genres.

Southbound_Bevrijdingsfestival 2016_Christel de Wolff (1) 1024pxAan de winnaars van de Sena Grote Prijs van Rotterdam 2015 in de categorie bands de eer de dag te openen. Southbound, het eclectische gezelschap rondom Roufaida Aboutaleb en danseres Andrea Renon, doet dit met verve. De band lijkt met elk optreden weer te groeien en we zijn benieuwd tot hoe ver ze uiteindelijk zullen reiken.

De Cenobites – de hardst werkende band uit Rotterdam (zo zeggen ze zelf) – zijn sinds midden jaren negentig niet weg te denken van elk podium waar een feest wordt georganiseerd. “Daar zijn we wéér!” weerklonk toepasselijk de kreet van zanger Dimitri Hauck. Inmiddels al toe aan hun vijfde album Aftermath (The Nuclear Sessions) én met een carrière van meer dan twintig jaar touren onder de armen zetten de heren met concertopener A Butcher’s Tale direct de toon; onverwoestbare demonische psychobilly. Kinderen, vooraan over de dranghekken glurend, werden na de eerste noten opgepakt door (over)bezorgde ouders. Onnodig, want de sfeer van saamhorigheid, swingende rebellie en vooral die van feest bracht pas halverwege de set een kleine moshpit aan de gang. En zelfs deze jongens en meisjes waren erg begaan met hun omstanders. Het gevoel van vrijheid kent vele uitingen.

Cenobites_Bevrijdingsfestival 2016_Christel de Wolff (3) 1024pxDe Cenobites speelden ondertussen onvermoeibaar door en droegen de set op aan hun onlangs overleden vriend Joey. Dertien nummers kwamen voorbij, met heerlijke refreinen, swingende baslijnen en catchy riedels die je de volgende ochtend nog door je brein voelt suizen. Met nummers van de eerste plaat (My Mission) tot aan de laatste (Midnight Madness) werd hun hele discografie eer aan gedaan. Nieuw in de band is bassist Ramon (Mad Sin, Body Bags, Frantic Flinstones) fungerend als een meer dan waardige vervanger van Cenobites-veteraan Peter Vogeli, die recent is geëmigreerd naar warmere oorden.

Na de laatste drie nummers Murderers Fate, Midnight Madness en Never Be Clever kwam er een einde aan 30 minuten Cenobites en ook deze show deed hun reputatie eer aan. Het publiek, vooral bestaand uit jonge gezinnen en nieuwsgierige bezoekers, bleef wat tam bij het energieke podiumgeweld, maar leverde een stevig applaus na afloop. Het zal de Cenobites allemaal om het even zijn. Als zonder meer een van de hardst werkende bands uit Rotterdam blijven ze terugkomen op plaatselijke, landelijke én internationale podia.

Omani_Bevrijdingsfestival 2016_Christel de Wolff (2) 1024pxVolgende act op de rol, Omani, won de Sena Grote Prijs van Rotterdam 2015 in de categorie urban. Hun funky soul gaat er bij de welhaast tropische temperaturen van vandaag in als koek. Frontman Gianni Noten laat het publiek uit zijn handen eten met zijn energieke podiumperformance.

DOOXS_Bevrijdingsfestival 2016_Christel de Wolff (2) 1024px

 

 

Ook de dames van DOOXS gingen er met een Sena Grote Prijs van Rotterdam vandoor in de categorie singer/songwriter en bewijzen vandaag dat dit volkomen terecht was. We horen liedjes met kop en staart die uitgevoerd worden met het geluid van nu. De volle, intrigerende beats van Aniek leggen een stevig fundament voor de aansprekende zang van Djoeke Boomsma.

The Homesick_Bevrijdingsfestival 2016_Christel de Wolff (1) 1024px

Halverwege de line-up is het tijd voor één van de bands uit de Sena Performers POP NL AwardsThe Homesick. Drie jonge, Frieze mannen die laten horen dat zij goed weten wat punkrock inhoudt. De band bestaat uit twee gitaristen, die ook hun vocale kunsten tonen, en een drummer. Ze krijgen het publiek al gauw mee en vanwege de psychedelische invloeden in hun muziek is hun plek op het festival zeer goed gekozen. Deze muziek past bij dit weer.

Rats On Rafts_Bevrijdingsfestival 2016_Christel de Wolff (3) 1024pxHierna zijn Rats On Rafts aan de beurt en die behoeven nauwelijks nog een introductie. Ook deze band laat punkrock met psychedelische invloeden horen, maar weer heel anders dan hoe The Homesick dat deed. De uitbreiding met een bassist zorgt voor een heel andere sound waarbij Rats On Rafts goed gebruik maakt van verschillende lagen in hun geluid. Het oog voor detail komt goed naar voren en het publiek geniet met volle teugen.

Crying Boys Cafe_Bevrijdingsfestival 2016_Christel de Wolff (1) 1024pxDe volgende act op het menu is Crying Boys Cafe. De muziek van Crying Boys Cafe is als een brandende liefdeskater op een afgelegen tropisch eiland, terwijl het hoofd verkoeling zoekt onder de schaduwen van de palmbomen. Aangezien ikzelf deze mannen al eerder heb mogen aanschouwen valt op dat de set-up hetzelfde is. Een palmboom en fluorescerende letters op het podium zijn elementen die bijdragen aan de vibe van hun performance. De muziek is alternatieve pop bestaande uit de krachtige stem van de leadzanger en het dromerige gitaar- en drumwerk van het andere deel van de band. Het publiek begeeft zich in een hypnotiserende waas en dat lijkt ook precies het doel te zijn van deze artiesten.

Amerildo de Krijger_Bevrijdingsfestival 2016_Christel de Wolff (1) 1024pxNext up = Amerildo de Krijger. Deze act biedt een goede variatie op de voorgaande optredens. Amerildo is namelijk een rapper en zet met zijn dj en compagnons een hele dikke show neer. Het publiek is aan het begin nog wat weifelend, mede door de gewaagde teksten die gegooid worden, maar dit veranderd razendsnel gaandeweg het optreden. De voeten van het publiek zijn uiteindelijk meer in de lucht dan op de grond en de moshpits zijn groot, groter, grootst. In hun woorden: ‘’De turn up is real!’’ en dat was ook te zien aan de broek van een van de rappers die ondertussen op de grond hing.

Dikkens_Bevrijdingsfestival 201_Christel de Wolff (2) 1024pxDe laatste act op de Sena Talent Stage alweer, maar we eindigen wel met een klapper. De laatste act bestaat uit alleen een dj namelijk Dikkens. Ook Dikkens blijkt een terechte winnaar van de Sena Grote Prijs van Rotterdam 2015. Het is lastig om een podium af te sluiten, zeker met zoveel talent als voorgangers, maar Dikkens doet een dansbare set die goed in de smaak valt. Zelf laat hij ook zijn moves zien achter de draaitafels en toont dat hij erg veel plezier heeft in wat hij doet en dat werkt weer aanstekelijk op het publiek.

De presentator komt nog één maal met zijn vrolijke hoofd het podium op en geeft aan dat het programma hier is afgelopen. Het Bevrijdingsfestival was dit jaar sowieso erg goed bezocht, misschien iets te goed, gezien de soms lange rijen. Maar de mensen waren gezellig, de Sena Talent Stage de gehele dag goed bezocht en alle acts vielen goed in de smaak dus ik denk dat ik uit volle overtuiging kan zeggen dat het een zeer geslaagde dag was. Nu is het tijd om de vrijheid verder te vieren!

“Celebrate Freedom Everyday!”

Saar Gerssen en Robbert Meijntjes
foto’s: Christel de Wolff