Tips en highlights van de digitale editie van ESNS 2021!

Afgelopen week was het traditiegetrouw tijd voor Eurosonic/Noorderslag. Het Groningse showcasefestival én belangrijkste platform voor Europese muziek dat voor veel acts een belangrijke stap is geweest bij hun (inter)nationale doorbraak. Een bijzondere editie dit jaar, want door de corona maatregelen moest ESNS in een digitale vorm plaatsvinden, waarbij zowel de optredens als de conferentie online te volgen waren.

Deze digitale editie van ESNS bleek zeer succesvol en werd enthousiast ontvangen door muziekliefhebbers en professionals uit maar liefst 124 verschillende landen! Het programma van ESNS was dan ook ouderwets omvangrijk en door de aanwezigheid van verschillende digitale ‘zalen’ werd het gevoel van een conferentie en festival alsnog goed gecreëerd, ondanks dat we er niet fysiek bij konden zijn.

Tijdens de conferentie bleek ook de lobby en de chat een succes en de plek waar met elkaar gecommuniceerd werd. Daar kon je tussen de panels of tijdens je break terecht om de Lobby Stream te checken, of de interactie via de gezellige chat of de zoom meetings aan te gaan met de vele delegates die zich ook dit jaar online hadden aangemeld. Netwerken met een biertje en een eierbal in je hand (wel even zelf maken), maar dan vanaf je eigen huis. Bijzonder, maar toch ook leuk!

Voor de acts die tijdens het festival te zien waren was het bereik uiteindelijk groter en internationaler, waardoor zij alsnog écht de kans kregen om zich aan een breed publiek te presenteren. Het kunnen zien van elk optreden, eventueel door deze terug te kijken, gaf muziekliefhebbers en professionals de kans om in allerlei nieuwe muziek en acts te duiken, of juist even ‘live’ kennis te maken met de acts die al op je muzikale radar stonden.

ESNS Kickstart Award
In plaats van de Popprijs, werd er dit jaar een nieuwe stimuleringsprijs op Noorderslag uitgereikt voor Nederlands talent, de ESNS Kickstart Award. Deze award is opgezet door Buma Cultuur en Dutch Music Export en bedoeld om een impuls te geven aan de ontwikkeling van de carrières van nieuw Nederlands talent. Drie artiesten mochten de prijs van € 5.000,- ontvangen, waaronder het Rotterdamse talent Froukje!

 

Tips en highlights voor de (Rotterdamse) muzikant
De conferentie was ook dit jaar weer zeer informatief. We hebben een aantal punten voor je op een rij gezet die voor jou, als Rotterdamse muzikant, interessant kunnen zijn. Lees je mee?

Meer samenwerking binnen Europa 
Voor de komende paar jaar is er in Europa meer focus op samenwerkingen en op het delen van kennis, netwerken en het creëren van platforms voor de creatieve industrie.

Volgens Music Moves Europe komt hier rond maart/april een platform voor dat zich gaat richten op meer circulatie van artiesten tussen verschillende landen. Artiesten en componisten die zich in de klassieke, jazz of lokale genre’s bevinden kunnen zich tot eind februari aanmelden voor een pilot project waarvoor ook funding beschikbaar is. Informatie hierover voor Nederland is de vinden via Creative Europe Desk in Amsterdam.

Spotify & Bandcamp
Uit het workshop panel met Spotify en Bandcamp kwam een hoop informatie die voor acts zeker goed is om te weten. Verwacht hier in de toekomst ook een uitgebreider artikel over, maar voor nu een aantal punten die je vooruit kunnen helpen.

Spotify en de vraag: hoe kom ik met mijn track in een playlist?
Daar werd tijdens dit panel antwoord op gegeven. Nieuwe muziek kan aan de playlist editors gepitched worden via de Spotify For Artists tool. Een aantal tips van Spotify over hoe je dit kan aanpakken:

– Maak je muziek op alle platformen tegelijk beschikbaar
– Stuur je muziek minimaal twee weken vóór de release al naar de Spotify editors. (Grotere artiesten doen dit vaak al tussen de vier en zes weken van te voren.)
– Kies zelf een ‘focus track’ bij het insturen, die meteen naar het ‘global editorial team’ toe kan. Vergeet niet dat ze zeer veel muziek ingestuurd krijgen, dus maak het allemaal zo makkelijk en duidelijk mogelijk door je ‘pitch’ zo compleet mogelijk aan te leveren!

Er werd veel over de Spotify For Artist tool, het claimen en verifiëren van je profiel en het opbouwen van je brand op Spotify gesproken, maar ook over nieuwe tools die ontwikkeld worden.

Een relatieve nieuwe tool die werd uitgelicht is Canvas; een video van 8 seconden die je toe kan voegen aan tracks en dat op Spotify mobile afgespeeld wordt, als gebruikers naar jouw track luisteren. Canvas is nog in beta en wordt nog verder ontwikkeld, maar biedt een nieuwe, creatieve manier om je brand als artiest verder te ontwikkelen en iets extra aan je fans te bieden. Ook Canvas is beschikbaar via het artiesten platform van Spotify.

Followers op Spotify
Een andere tip; laat het aantal followers op je Spotify artiesten profiel groeien door middel van de ‘follow button’. Waarom is dit belangrijk? Dit zorgt ervoor dat je luisteraars ‘fans’ worden en verhoogt je kansen om in een gepersonaliseerde playlists of een Spotify ‘mail out’ te komen, zodat nog meer mensen jouw muziek kunnen ontdekken!

Bandcamp; het platform voor muziekliefhebbers
Bandcamp wordt steeds meer hét platform waar muziekliefhebbers naar toe gaan om muziek te ontdekken. Hierdoor is het ook steeds meer een must voor artiesten om een profiel op Bandcamp te hebben en je muziek via het platform te verkopen. Niet alleen voor je sales, maar ook voor je brand.

Sinds het begin van de coronacrisis houdt Bandcamp elke eerste vrijdag van de maand een ‘Bandcamp Friday’ om artiesten financieel extra te supporten. Bandcamp heeft aangekondigd dit tot in ieder geval mei, en zolang het artiesten helpt, te blijven doen.

Tips om Bandcamp voor jou te laten werken
Bandcamp is dan ook een platform wat er voor artiesten is en waar een doelgroep van muziekliefhebbers zit die ook echt willen betalen voor muziek. Tips om als artiest het meeste uit Bandcamp te halen waren o.a.:

– het goed ontwerpen van je artiesten pagina. Zorg ervoor dat het jou als artiest representeert en voeg foto’s aan je items of releases toe (items met foto verkopen dubbel zo veel als items zonder!).

– Creeër een fanbase op Bandcamp met de ‘follow’ knop. Dit heeft meerdere voordelen voor je marketing, in combinatie met de Bandcamp LabelApp, en zorgt ervoor dat je beter in contact kan komen met je fans en hier op leuke manieren mee in contact kan blijven.

– Bandcamp is de ‘genrehubs’ op de site nog verder aan het ontwikkelen. Deze zijn vooral voor ‘niche-genre’ fans en liefhebbers interessant om te volgen en zo nieuwe muziek en bands te ontdekken.

– Maak je al gebruik van Bandcamp en breng je een release uit? Bandcamp liet weten erg actief op Instagram te zijn en ze sharen regelmatig posts. Er werd dan ook aangeraden om Bandcamp op Instagram te taggen, zodat zij het ook kunnen resharen.

Bandcamp Vinyl & Bandcamp Live
Twee nieuwe functies die interessant zijn om te volgen en de komende tijd verder uitgerold worden zijn Bandcamp Vinyl campagnes, waarbij Bandcamp je muziek op vinyl pressed als er genoeg mensen achter je campagne staan. Dit wordt de komende tijd voor iedereen uitgerold en meer info is te vinden via bandcamp.com/vinyl.

Ook Bandcamp Live is voor het live streamen interessant om te volgen en beschikt over een functie om virtueel je merchtafel neer te zetten tijdens de stream. Beschikbaar voor artiesten van elk niveau. bandcamp.com/live

Coronacrisis en de muziek en live sector
Verder was er tijdens de ESNS conferentie veel aandacht voor inclusiviteit en gender gaps, want er valt natuurlijk nog veel te winnen op deze terreinen. Er werd  in diverse panels natuurlijk ook stilgestaan bij de coronacrisis. De impact op de sector en de dingen die het afgelopen jaar opvielen, maar ook de toekomst en de positieve ontwikkelingen van het afgelopen jaar (want ja, die waren er ook) werden besproken.

Zo werd er vaak gezegd dat het afgelopen jaar ervoor gezorgd heeft dat artiesten weer meer ruimte kregen om creatief te zijn en aan nieuw materiaal en aan zichzelf te werken. Ook werd de ontwikkeling van meer interactie tussen de artiest en de fan regelmatig als een positieve ontwikkeling genoemd. Er is ook meer aandacht gekomen voor ‘fairpay’ vanuit labels en streamingplatforms, wat hoop geeft op betere uitbetalingen aan artiesten in de toekomst.

Microcommunities
Tijdens het panel “Growth Drivers: the new trends that will shape the music industry in 2021” werd er aandacht geschonken aan de ontwikkeling van zgn. ‘microcommunities’ en hoe die als verdienmodel in het voordeel van artiesten kunnen werken. Niet in de plaats van streaming modellen, maar naast streaming modellen.

Creatief in contact blijven met je fanbase
Microcommunities werken goed voor minder grote artiesten met een relatief kleinere fanbase, omdat het inkomen daarvan direct naar de artiest gaat. Denk bij microcommunities aan innovatieve manieren van in contact zijn met je fanbase door deze exclusieve dingen aan te bieden. Mogelijke formats die hierbij interessant zijn om over na te denken zijn bijvoorbeeld het werken met een ‘season-pass’ waarin fans regelmatig iets exclusiefs van jouw als artiest krijgen, of het delen van kennis met fans etc.

Creatief in contact blijven met je fanbase werd overigens in meerdere panels genoemd. Doordat niemand meer kan touren en de hele sector is overgegaan naar online, wordt er natuurlijk ook online meer ‘gevochten’ om de aandacht van de liefhebber. Creatief hiermee omgaan kan voordelen met zich meebrengen.

Live Streams
Ook over Live streams werd er volop gesproken; de ontwikkeling ervan in raptempo vanwege de coronacrisis, het mogelijk blijvende effect van live streams en de verdienmodellen die eraan gekoppeld kunnen worden. Dit is nog sterk in ontwikkeling, maar dat we aan een bepaalde vorm van live stream ook in de toekomst blijven vasthouden lijkt zeker.

Wel zal de nadruk meer gaan liggen op het bieden van een leuke, innovatieve ervaring, die niet per se de ‘live’ ervaring van een concert probeert na te bootsen. Dus eerder iets creatiefs probeert te brengen met kwaliteit over kwantiteit om zo moeheid bij het publiek proberen te voorkomen.

POPnl en het panel ‘Talentontwikkeling in Coronatijd – Kans of kaalslag?’
Een leuk gesprek waarbij besproken werd hoe de lokale scene talentonwikkeling in gang probeert te houden in deze tijden en de stappen die door lokale scenes van live naar digitaal  gemaakt zijn. Denk hierbij aan demopannels en showcases, onze eigen Meet The Pro at Home video’s en Meet The Pro livesessies, maar ook aan het omschakelen naar een ‘coronaproof’ versie van de Popunie Music Support regelingen, om zo te kunnen blijven investeren in talent.

Tijdens dit panel werd ook weer de positiviteit van het internationale bereik van digitaal benoemd en werd er ook de verwachting uitgesproken dat buitenlandse tours minder snel zullen plaatsvinden en er in de zomer een grotere kans is dat er meer naar lokaal talent wordt gekeken. Probeer voor jezelf dan ook een plan te maken hoe je dit in je voordeel zou kunnen laten werken.

Muziek op ESNS
Uiteraard was Rotterdam volop aanwezig tijdens Noorderslag, zoals we al lieten weten in dit artikel en hebben wij trots naar de Rotterdamse acts gekeken. Heb je het gemist en wil je de optredens nog terugkijken? Dat kan! Via deze link is het officiële festivalprogramma terug te kijken!

Investeer in Talent: Levels Music League

Muziekplatform Levels is een crowdfunding gestart om het prijzenpakket van de Levels Music League te realiseren. Levels is een platform die ongelofelijk veel inzet op de interactie met het publiek. Daarom vragen ze nu nogmaals het publiek en hun energie en passie om ze te helpen met het laatste onderdeel van de competitie!

Stiching Levels
Ruwhel Emers en zijn team vormen samen Stichting Levels.
”2020 is een jaar geweest waarin wij veel tijd hebben besteed in het omtoveren van ons muziek platform. Wij zijn namelijk van mening dat muziek een sport is en dat de jeugd het beleefd als voetbal en tennis. Het verschil zit hem in de infrastructuur en het perspectief om bijvoorbeeld een rapper of zanger te kunnen worden.

Wij genieten ontzettend van de avonden die wij organiseren en  halen veel energie uit de inzet van de jeugd. Daarom vonden wij dat het tijd was om er een schepje bovenop te doen.  De passie en gretigheid van de jeugd zorgt voor prachtige mogelijkheden.  Als het ons zou lukken om ze te motiveren voor een langdurig traject dan zou het ervoor kunnen zorgen dat wij in competitieverband aan de slag kunnen gaan. 

Wij hebben daarom dus heel 2020 de tijd genomen om LEVELS om te toveren tot een coronaproof concept waarbij de jeugd in teamverband kan proeven aan het leven van een echte artiest.” 

Levels Music League
Levels is van plan om in februari af te trappen met het eerste seizoen, die te zien zal zijn via de YouTube channel van Levels TV. Waar ze jullie hulp hard bij nodig hebben is met het laatste onderdeel van het prijzenpakket.

Voor de teams die meedoen is er een collectieve prijzenpakket samengesteld door de partners, maar ze willen graag de winnende artiesten een aandenken geven die passen bij een kampioen. Ze kunnen op dit moment nog niet verklappen wat het is, maar het gaat om 6 exemplaren die hier bij passen!

Hiervoor hopen ze een publieksbijdrage van 1000 euro bij elkaar te krijgen. Deze prijzen zullen aan het eind van het seizoen door de maker van deze exemplaren worden gepresenteerd als de ‘giften van het volk’!

Ga snel naar de GoFundMe-pagina en kijk hoe je dit project kan ondersteunen!