8 maart 2018
•
Interviews
•
Redactie
Cusack organiseert op vrijdag 9 maart de Night of the Rotterdam Underground. Dit ter ere van de release van hun cassette Oysters en natuurlijk het vieren van de Rotterdamse muziekscene. We stelden Cusack een aantal vragen in een interview.
Hoe en wanneer zijn jullie begonnen met muziek?
Cusack bestaat natuurlijk al wat langer, maar sinds eind 2016 spelen we in deze bezetting. Daanie en Marc stonden al aan de basis van de band, Bart is er als laatste bijgekomen. Toen de zoektocht naar een bassist in volle gang was kwam Alicia (Breton Ferrer) opeens met het voorstel om een keer te jammen met Bart, die op dat moment juist zelf meer muziek wilde gaan maken. En dat beviel zo goed dat we besloten om er met zijn drieën voor te gaan. Dus zo geschiedde.
Waar halen jullie inspiratie vandaan?
We luisteren allemaal naar verschillende muziekstijlen; Bart en Marc houden bijvoorbeeld van post- en math-rock en Daanie luistert meer naar dream pop en wavey muziek. Dat is een leuke combinatie wanneer we jammen en nummers schrijven. Daarnaast kan vrijwel alles inspiratie geven, van tv-series tot maatschappelijke problemen. En Pokémon.
Wat zijn, naast podia, jullie favoriete plekken in Rotterdam en waarom?
De Kuip. Vanzelfsprekend. En bioscopen zoals Cinerama en Kino, want we zijn filmliefhebbers en een stelletje sci-fi geeks. Cafés zijn uiteraard goede plekken om te vertoeven, ook om zo nu en dan een bandmeeting te houden. Boudewijn, Rotown, Stalles en ga zo maar door. En als we willen dansen is de Performancebar één van de leukste plekken. En voor een lekkere maaltijd is de Burgertrut erg nice.
Cusack organiseert de Night of the Rotterdam Underground. Waarom?
We brengen onze cassette Oysters uit. Yes! Op deze cassette staan twee nummers: Oysters en Divide. Voor Oysters is tevens een clip gemaakt door Bart (Kalkman) en Alicia (Breton Ferrer). We wilden dit groots aanpakken en ook de Rotterdamse muziekscene vieren. Dus dat vraagt om een feestje! We treden niet alleen zelf op, maar hebben ook AC Berkheimer, The Sweet Release of Death en Climax Girls ft Suu Surebruu uitgenodigd. Als kers op de taart zal Syd2000 dj-en. Ook wordt onze gloednieuwe videoclip vertoond. En er zijn Cusnacks gemaakt!

Zouden jullie het andere artiesten aanraden om zelf iets te organiseren? Zo ja, welke
tips heb je voor hen?
Het is veel werk, maar je kan er wel écht je eigen feest van maken met acts die bij de band passen, vrienden zijn en die je zelf ook een podium gunt. Zoveel vrienden en kennissen hebben eraan meegewerkt. Dat maakt het extra speciaal. We hebben het geluk dat we veel creatieve vrienden hebben. Lot van Teylingen heeft bijvoorbeeld de poster gemaakt.
Tip: Begin op tijd en schakel je netwerk in. En als je een datum gaat prikken moet je dat slim doen. Je wil niet dat op dezelfde avond een andere toffe band ergens al het volk kaapt!
Jullie nieuwe single Oysters wordt op cassette uitgebracht. Kunnen jullie hier wat
meer over vertellen?
In de zomer van 2017 zijn we met Elmo Taihitu en Jasper Hartsuijker de Blue Hotel Studio ingedoken om de nummers op te nemen. Tammo Kersbergen heeft de mastering gedaan. Het zijn twee nummers, maar we wilden het toch niet alleen digitaal uitbrengen. We wilden echt iets wat mensen vast kunnen houden en hier een kunstwerk van maken. Iets wat bij Cusack past. We hebben het geluk dat onze bassist Bart ook toffe illustraties en animaties kan maken. En uiteraard is er gekozen voor een glittertape.
Jasper Willems schreef het volgende over de nummers: ‘Op single Oysters opereert Cusack op de piek van haar intensiteit. De oerschreeuwen van Van den IJssel schieten als steekvlammen uit de aarde. “Als je het zat bent om je bedreigd te voelen of geobjectiveerd, of het gevoel hebt dat je vaak net niet belangrijk genoeg bent. En als mensen misbruik van je maken… dan herken je je ook wel in het liedje. En ja, dan is het heel bevrijdend om heel hard: “All men must die!” te gillen.” B-Kant Divide geeft een glimp van de richting die Cusack in de toekomst op gaat: meer dynamiek en meer diepte. Het nummer bestaat in essentie uit twee helften: een grillige post-hardcore barrage en een verstillend spoken-word segment.’
Hoe ervaren jullie de Rotterdamse muziekscene? En het lokale podiumcircuit?
Als booming, er gebeurt nu gelukkig weer veel en het is heel gezellig. Je leert vanzelf mensen uit de andere bands kennen en veel ken je ook al van ‘vroeger’ toen je uitging in Waterfront (RIP). Er zijn ook veel plekken met goede programmeurs. Zo heb je in Roodkapje de programma’s van King Sepi, Adopter en Girls Go Boom, die alledrie altijd een hele sterke en diverse programmering hebben. Op zuid is er MIR; een hele gave plek met ook een goed programma.
Welke Rotterdamse artiesten moeten we volgens jullie in de gaten houden?
Sowieso onze affiche natuurlijk: AC Berkheimer, The Sweet Release of Death en Climax Girls ft. Suu Surebruu. Verder is SONNDR erg goed bezig. Maar ook namen zoals The Lumes, Venus Tropicaux en Smudged Toads zijn altijd goed om in de gaten te houden.
Tot slot; Wat zijn de toekomstplannen van Cusack?
De precieze plannen moeten nog vorm krijgen, maar we gaan in ieder geval aan nieuw
materiaal werken!
Eerstkomende optreden?
9 maart! En na 9 maart gaan we even vakantie houden en daarna zien we weer verder.
