Vriend

vriendPlaatje
cd-ep / download-ep
akoestische Nederpop
Tennis Records

Vriend is het nieuwe Nederlandstalige project van Eric-Jan Vriend, een Rotterdamse muzikant die je zou kunnen kennen van bijvoorbeeld That Band From Holland en St. Polaroid. Met deze laatste band won hij in 2009 de Grote Prijs van Zuid-Holland, zo heb ik me laten influisteren.

Het nieuwe repertoire, bestaande uit vijf kleine en persoonlijke liedjes werd al aan een groot publiek ten gehore gebracht in Kantine Walhalla en is nu vereeuwigd op een eerste ep, genaamd Plaatje. Het ‘Plaatje’ op de voorkant van de hoes is overigens een figuur die lukraak uit de Google-resultaten is gevist. Een bijzondere werkwijze die blijkbaar ook al bij een plaat van St. Polaroid is toegepast.

Op 27 september jl. werd zijn debuut op een evenzeer markante manier gepresenteerd en wel op een onbewoond eilandje in de Bergsche Plas. Met Eric-Jans eigen schuitje werd je opgehaald om het concertje bij te wonen. Ik moest helaas verstek laten gaan en heb daardoor die boot gemist.

Het cd’tje van Vriend draait desalniettemin op volle toeren en wat zijn het zaligmakende liedjes! Opener Meisje begint met een prachtige melodielijn en eindigt met een wegebbende clicktrack, die aangeeft dat het puur natuur is wat je hoort!

In Oorlog zorgt het vunzige basgitaargeluid voor vrede tussen vintage drums en akoestische gitaar. Vergetelheid laat de mondharmonica spreken in een zompige, retro polka-beat. Kaartje is een vintage ballade overgoten met een sausje van tape flutes.

Tenslotte zou De groeten zomaar een liedje van het vroegere Acda en De Munnik kunnen zijn, gelet op de tweestemmigheid.
Plaatje is samenvattend absoluut een plaatje te noemen en komt uit op het wederom grappig gevonden, eigen label Tennis Records.

Jos Kamps

Agnesz Anna

cover Cruel WorldCruel World
download-ep
pop / americana

Agnesz Anna is een bezig bijtje, want wát een indrukwekkende biografie heeft ze! Van dansen tot zingen en van acteren tot schrijven. Agnesz heeft het allemaal gedaan en geniet er nog steeds van om deze passies uit te oefenen.

In 2001 studeerde ze dans in Friesland en na haar studie verhuisde ze naar Spanje om daar danslessen te geven en deel te nemen aan de Spaanse theatergroep Vientos Sur Teatro.

In deze periode kocht ze haar eerste gitaar en begon ze met het schrijven van eigen muziek. Op haar 22ste studeerde ze in New York aan het Lee Strasberg Theatre and Film Institute waar ze haar acteertalent verder kon ontwikkelen.

In 2010 kwam ze terug naar Nederland en heeft sindsdien in verschillende theater, film en tv series meegespeeld. Maar dit alles was niet genoeg voor Agnesz; ze wilde een ep maken met haar eigen liedjes.

En daar is ie dan; haar debuut-ep Cruel World. Ze maakte voor het eerst een ep en ook nog eens helemaal zelf; een flinke nieuwe uitdaging.

De ep opent met het nummer California. Er moet nog wel wat gebeuren aan deze track; zeker qua productie valt er nog het een en ander aan te scherpen. De uitspraak van de zangeres is zeer goed, alleen kan er nog meer uit de melodielijnen en zuiverheid van de vocalen gehaald worden.

De gitaarsolo die op driekwart van het liedje inkomt is erg experimenteel en past niet zo in het geheel. Daarentegen vormt de tweede stem, gezongen door een man, een mooi contrast!

Creeping is nummer twee van de plaat. Dankzij de sterke melodielijnen en de lekkere vibe van de song, is Creeping fijn om naar te luisteren. Ook in dit nummer komt er een gitaarsolo in. Deze solo past mooi in het geheel en voegt een extra laag toe aan de song.

Helaas zijn de gitaren in deze track niet helemaal goed op elkaar afgestemd, waardoor er te veel onnodige dissonantie ontstaat. En ook het invallen van de zang en de band strakker en genuanceerder gekund.

Cruel World is een moedige poging van Anna om een dergelijk project helemaal alleen te realiseren, maar de opgenomen en geproduceerde songs op de ep klinken nog als schetsen, als demo’s, die vragen om een goed doordachte uitwerking.

De partijen vallen nog niet mooi samen en de zang is te vaak wat te gemakzuchtig ingezongen, waardoor de songs nog niet zo lekker in het gehoor liggen.

De ideeën voor de songs zijn sterk, je kunt merken dat Agnesz Anna verbeeldingsvermogen heeft. Maar die verbeeldingskracht is alleen niet terug te horen in de uitvoering en de productie. Ik ben benieuwd wat Agnesz Anna kan bereiken met de juiste coaching, producer en band.