St. Polaroid

diaphones_041 Diaphones
lp / cd- / download-album
singer/songwriter / lo-fi pop
Tennis Records

Na het luisteren van de debuutplaat Diaphones van St. Polaroid kijk ik naar buiten en lijkt het alsof ik veel meer zie. Dansende pluisjes in de lucht, een duif die net boven de dakgoot van de overburen uitsteekt en heen en weer waggelt. Dat komt vast en zeker door de muziek van St. Polaroid, waar de melodietjes klinken als de lente en de gitaren ruisen als een veld met hoog gras en wilde bloemen.

Het is een heel erg vriendelijke plaat vol met vriendelijke melodietjes door (denk ik) vriendelijke mensen gespeeld. De helft van de band draagt dan ook de achternaam Vriend, het kan geen toeval zijn!

Met vriendelijk bedoel ik overigens niet dat deze plaat vol staat met vrolijke deuntjes. In eerste instantie lijkt het vrolijk, maar ga je beter luisteren is niet alles zo onschuldig als het glockenspiel en de ‘lalala’ zangstukjes doen vermoeden. Zo gaat het korte nummer The Song, My Dear over een geschikt lied voor een begrafenis en in mijn favoriete nummer Wake Up As A Spider wordt het treurige lot van een spin bezongen. Dat laatste lijkt St. Polaroids versie van Kafka’s verhaal De Gedaanteverwisseling in liedvorm, inclusief prachtig opgenomen zingende zaag.

Bij deze lo-fi muziek hoeft het allemaal niet zo strak en gelikt. Een beetje rommelig is oké en ik denk zelfs van groot belang. Op deze eerste plaat is het soms echter zo rommelig en niet strak dat het gaat storen. Met name de drums klinken af en toe alsof ze niet helemaal meedoen met het nummer en hun eigen weg kiezen. Daarnaast had de mix wat subtieler gekund. Vaak zijn de toetsenlaagjes wel erg hard waardoor je de volumeknop wat terugdraait en niet meer echt kan meedeinen op de mooie, golvende gitaarpartijen. Oftewel: verbeterpunten.

Gelukkig is daar nog de fijne, warme stem van Eric-Jan Vriend en zijn teksten waar je een tweede, derde en vierde keer naar wilt luisteren, met die vriendelijke sound en een kleine, cynische ondertoon, waar ik wel van hou. Oja, en de prachtige hoes niet te vergeten!

Meer weten over St. Polaroid? Ga naar de website of Facebookpagina.

Verslag Meet The Pro sessie #11: Hoe release ik mijn plaat?

Meet-the-pro-logo-webDe Meet The Pro sessie van maart 2015 ging over het releasen van je plaat en hoe je dat aanpakt. Martijn Crama (Music United), Fred van Kruining (Caroline Benelux) en Geert van de Velde (Black Atlantic) gaven uitleg. Onze columniste Maaike Siegerist was zo aardig om de audio opnames uit te werken tot een uitgebreid verslag.

“De moeilijkheid van het releasen van je eigen beheer plaat is het creëren van genoeg honger en momentum,” aldus bandmanager en docent Martijn Crama van Music United. “De harde werkelijkheid is dat niemand, maar dan ook echt helemaal niemand, op die plaat zit te wachten.”

In een panel met Fred van Kruining, label manager van Caroline Benelux, en Geert van de Velde, zanger, gitarist en producer van The Black Atlantic, deelde Crama zijn ervaringen in het uitbrengen van muziek met de muzikanten die massaal op deze Meet The Pro sessie waren afgekomen.

IMG_5442Onderwerpen die aan bod kwamen waren: de planning rondom een release, het uitbrengen en pluggen van singles, de relevantie van het album format, het belang van live spelen, offline distributie, kosten en financiering, videoclips, de band als merk, en platenlabels.

Planning
Op welk moment in het jaar breng je als beginnende band je plaat uit? “Als je niet wil verzuipen in de PR momenten van alle andere jonge bands, dan moet je dat niet in januari doen.” aldus Van Kruining. “Medio januari worden veel nieuwe bands geïntroduceerd op Eurosonic Noorderslag. Tenzij je één van die bands bent die daar speelt en je labels en andere partners achter je hebt staan, kun je beter een ander moment kiezen.”

“Het beste moment voor een beginnende band is misschien nog wel in september in Nederland,” voegde Van Kruining toe. “Als je je plaat uitbrengt in september en erin slaagt om momentum te creëren met PR en veel shows voor het einde van het jaar, dan zou je alsnog gevraagd kunnen worden om op Eurosonic Noorderslag te spelen. Zorg daarom dat je opvalt bij bijvoorbeeld een Popprijs of de Popronde. Het momentum van Eurosonic Noorderslag kun je weer omzetten in een jaar lang toeren en festivals spelen.”

“Om in september momentum te creëren, begin je in mei,” stelt Van Kruining. “Geduld is een schone zaak. (…) Je moet zorgen dat je je aanlooptijd hebt, en dat je je planning goed kan doorlopen.” Van de Velde beaamde dit: “Je kan beter drie maanden van tevoren je hele product af hebben. En het liefst nog zes maanden van tevoren.” Voor het maken van fysieke exemplaren moet je zo’n drie tot vier weken uittrekken. Een upload staat er morgen op.

Singles
Waar grote artiesten uit het niets albums kunnen lanceren, raadt het panel aan beginnende bands en artiesten aan om singles uit te brengen rondom een grotere release. “Je hebt er één tot drie nodig.” aldus Van de Velde.

Als vuistregel kun je aanhouden: voor de zomer een eerste single en in september een ep. Zo coachte Van de Velde twee jaar geleden bijvoorbeeld de band The Future’s Dust. Zij namen hun hele ep al in januari op. Ze brachten eerst één single uit, gevolgd door de ep en een tweede single in september.

IMG_5443De ideale tijd tussen een single en ep verschilt. Deze kan vier weken maar ook vier maanden zijn. “Gaat het door het dak heen – kom je bij 538 in de queue – dan kun je er al snel een album achteraan gooien,” zei Van Kruining. Maar in het algemeen raadde hij aan om er wel een maand of twee tussen te steken. Kom je op de playlist, dan blijf je daar drie tot vijf weken op staan. Doe je alles zelf, dan heb je controle over de timing van een digitale release en kun je gemakkelijk inspelen op het succes van een single. Bij labels heb je langere lead times.

“Zorg dat het liedje waarmee je in promotie gaat écht een sterk liedje is,” raadde Van Kruining aan. Maar hoe bepaal je dat? “Je doet het niet in je eentje. Je laat andere mensen [naar een liedje] luisteren en vraagt wat zij ervan vinden.” Bij één van zijn internationale artiesten liet hij zich leiden door de Spotify charts – een bepaalde track van een al uitgebrachte ep werd veel gedraaid en daarom gekozen als single. Maar als je een beginnende band bent, is je omgeving ook een graadmeter. “Laat je liedjes bijvoorbeeld aan vrienden en bekenden horen en vraag wat er blijft hangen.”

Mik je op radioplay? Ga dan eens luisteren naar wat er zoal op de radio gedraaid wordt, adviseerde Van Kruining. Voor alternatieve muziek moet je bij 3FM zijn. Welke liedjes komen eruit rollen bij Serious Talent? Crama beaamde dit standpunt: samensteller Tijs van Liemt van 3FM zei al: luister eens twee uur naar 3FM en probeer je eigen track in de playlist te horen – klopt het? Van de Velde voegde hieraan toe dat radiomuziek een heel eigen genre is. “De meeste muziek die heel veel airplay krijgt is gemaakt voor het format. Het is een soort van wiskundige formule.” Als hij liedjes beoordeelt, let Van Kruining erop of er een hook in de muziek zit. “Het kan een refrein zijn; het kan een gitaarriedel zijn; het kan van alles zijn.”

3voor12 is een instap voor grotere radioshows. Zoek stations die jouw soort muziek draaien, aldus Van de Velde. Als je indie maakt, moet je bijvoorbeeld bij Radio Mortale of Indie XL zijn. “Commerciële zenders kom je niet in,” volgens Crama. Die zijn zo commercieel dat ze geen risico kunnen lopen.

“In de nachtprogrammering van 3FM kun je eigenlijk, als je een beetje blokfluit kan spelen, altijd terecht,” voegde Crama toe. Er luistert vrijwel niemand, maar je maakt contact met nacht dj’s, die vaak weer producer worden van een dagdeel, en je houdt er video’s aan over.

Airplay hoeft niet het enige doel te zijn van een single. Het opbouwen van een publiek via sociale media is ook heel belangrijk, aldus Van Kruining. Hij noemde de band Glass Animals als voorbeeld. Tot vorige week bij 3voor12 hadden ze nog helemaal geen airplay gehad, terwijl de band in het buitenland al helemaal happening is. “Puur door SoundCloud en Spotify.” BeanBeats en Dope D.O.D. zijn andere voorbeelden van Nederlandse artiesten die in het buitenland al groter zijn dan hier.

IMG_5447Je single pluggen
Als je voor radio airplay gaat, kun je een radioplugger inhuren. “De duurste pluggers hebben een bepaalde status gekregen, waardoor, als zij aan komen lopen met een plaatje, iedereen zijn oren gaat spitsen,” aldus Crama. In principe kun je zelf langs het pluggersuurtje van 3FM gaan, maar een onbekend iemand die een enkele plaat plugt nemen ze niet meteen serieus. Inderdaad, “Alles in de muziekindustrie is één-op-één menselijke relaties,” benadrukte Van Kruining.

Een radioplugger kost ongeveer 1.500 euro voor een traject van één tot drie maanden. “Daar doen ze meestal twee singles en een album voor, maar ook wel eens alleen één single, afhankelijk van de periode die ze doen,” legde Van Kruining uit. “Sommigen willen af en toe wel eens een kleiner bedrag aannemen, maar dan willen ze een deel van je SENA hebben” – zo’n vijf tot tien procent. “Dan betaal je in de eerste instantie minder, maar heb je echt een klapper, dan betaal je daarna meer.” Anderen willen wel eens ietsje lager gaan zitten, maar vragen een bonus als ze een playlist halen. Dan vragen ze bijvoorbeeld 500 euro voor een single, maar voor elk optreden dat ze voor je regelen op de radio – Giel, of een ander optreden – willen ze daar nog eens 200 euro bovenop hebben. “Dan kom je nog steeds snel op 1.500, 2.000 en vaak meer.”

Je kunt zelf je track uploaden naar 3FM, tipte Van Kruining. Als je dat voor dinsdag twaalf uur doet, dan gaat hij mee in de plugronde. “Alles wat ze daar binnen krijgen, luisteren ze af.” Let wel op de kwaliteit van de productie. Er gaat veel compressie overheen, aldus Crama. “Als de productie matig is, val je al af.” Maar we moeten niet negatief zijn over 3FM. Crama: “Als je een goed liedje hebt met een goede productie, dan heb je echt wel kans van slagen.” Van de Velde: “Als Nederlandse band heb je de gunfactor.”

Het is goed om een plugger gevolg te laten geven aan je upload. Van Kruining: “We hebben zelf ook een plugger in dienst. Negen van de tien keer heeft hij niet eens een single bij zich.” Hij heeft hoesjes mee om te laten zien, maar 3FM wil af van de stapels cd’s, dus laat hij niets achter. Van de Velde: “Het gaat om het gesprek; het gaat om de relatie.”

Wil je een radioplugger inhuren? 3voor12 bracht 20 pluggers in beeld.

Andere professionals die je single en plaat kunnen promoten zijn TV pluggers en online promotors. Ze kosten allemaal ongeveer 1.500 euro voor één tot drie maanden. Maar je kunt er ook voor kiezen om je online PR zelf te doen. “In mijn ervaring kun je heel veel PR genereren zonder zo iemand in te huren, alleen vergt dat heel veel tijd,” aldus Van Kruining. Crama haakte hierop in: voor IX was er geen budget om de laatste single te promoten. Gia Koka, een vriendin van hem, was muzikaal verwant en werd op internationale blogs gereviewd. Hij heeft de blogs bekeken en ze aangeschreven en ook zijn plaat gestuurd. Negen van de vijftien keer kreeg hij meteen een positieve reactie. Deze aanpak kost een dag werk maar levert veel reviews op.

Format album
Voor de productie van een low budget album ben je al snel 7.000 tot 10.000 euro kwijt. Tegelijkertijd is de doorloopsnelheid van muziek enorm hoog. Moet je wel energie steken in het format ‘album’?

“Je ziet steeds vaker eerst een ep komen, en dan zelfs nog een tweede ep komen, en dan pas een album,” zei Van Kruining. Crama doopte dit het ‘Jett Rebel model’: die singer/songwriter gooide hoge ogen met zijn eerste ep, bevestigde zijn reputatie met zijn tweede ep, en bouwde verder met singles, alvorens zijn debuutalbum te releasen. Je ziet het ook veel bij internationale artiesten, voegde Van Kruining toe.

Als je dan eenmaal een album uitbrengt, moet het een buitengewoon goed album zijn. “Je kan eigenlijk niet lang genoeg doen over je debuutalbum,” zei Van de Velde, “want iedereen wil het debuutalbum breken.” Als je debuutalbum niets doet, kun je je band bijna opdoeken. “Dan moet je wel twee keer zo hard werken om die tweede plaat ertussen te krijgen.” Van Kruining bevestigde dit, en benadrukte dat dit een breuk is met vroeger: “De eerste moet al meteen raak zijn, [maar] als je kijkt naar heel veel bands van de afgelopen 25 jaar, was de eerste plaat écht niet meteen raak – misschien wel de tweede, of de derde, of de vierde, maar ze werkten aan een profiel, aan een carrière.”

Neemt de muziekindustrie je wel serieus als je geen album hebt? Zeker wel, volgens Van Kruining. De industrie is kijkt nu veel meer naar tracks en ep’s. Maar het hangt af van het soort muziek dat je maakt, zei Van de Velde. In elektronische muziek en hiphop ben je minder snel aan de ep gebonden; daar gaat het meer om remixen, collaboraties en features. “Maar in traditionele bandmuziek is de ep nu wel een belangrijke tussenstap.”

Door het internet zijn tracks veel belangrijker geworden dan albums. Volgens Van de Velde kan één liedje al viral gaan en je band enorm groot maken. Vanaf het moment dat je je liedje online zet, ben je de controle erover kwijt. “Het kopen van een plaat is nog wel interessant voor een bepaalde doelgroep, maar ’t is niet meer zoals vroeger,” aldus de singer/songwriter. Crama: “Je moet het ook in een nieuwe wereld gaan zien.” Op Spotify bijvoorbeeld, maken we onze eigen mix: er zijn veel meer playlists dan albums. “Het afzonderlijke liedje wordt steeds interessanter.” Albums zijn voor romantici. Van de Velde bracht in 2000 een album uit met zijn band, voordat internet booming was, en verkocht 33.000 kopieën in het debuutjaar. “Dat was niet eens goed voor een chart notering. Als je dat nu doet, sta je gewoon nummer één.”

“In de live wereld is het wel iets anders,” aldus van Kruining. “Daar wordt nog steeds gevraagd: ‘komt er een album?” Van de Velde: “Een album creëert het grootste momentum, als je het goed doet.” Wil je op festivals spelen, ga dan praten met een goede boeker, raadde het panel aan. Van Kruining adviseerde om met de boeker je doelen en tijdsplanning door te nemen.

Eerst toeren, dan releasen
IMG_5448
Het panel benadrukte het belang van live spelen. “Ik geloof heel erg in het ouderwetse eerst toeren en dan platen releasen,” zei Van de Velde. Het publiek dat je één op één hebt ontmoet is het publiek dat blijft komen. “Dat publiek houd je voor altijd.” Je kunt beter 100 shows per jaar spelen en dan een single uitbrengen, dan eerst een single uitbrengen en vervolgens proberen om 100 shows te krijgen, voegde hij toe. Vanuit zijn rol als label manager sloot Van Kruining zich daarbij aan, zeker in het geval van bandjes.

Een booking agent speelt een cruciale rol. Dat is de “belangrijkste persoon van je band,” aldus Van de Velde. Hij maakt je zichtbaar bij festivals en zalen, zei Van Kruining. Tot een bepaalde hoogte kun je het zelf, maar bij voorprogramma’s en grote festivals spelen andere machten mee. Lowlands, Pinkpop, en Best Kept Secret worden bijvoorbeeld georganiseerd door grote agencies die zelf ook veel bands onder contract hebben, legde Van Kruining uit. Die bands hebben dan een streepje voor. Hetzelfde geldt voor voorprogramma’s, aldus Van de Velde. Andersom zijn organisatoren van evenementen soms ook aandeelhouders van artiesten, voegde Van Kruining toe.

Offline distributie
Waar je de digitale distributie zelf op kan pakken, kan een deal met een platenlabel uitkomst bieden in de fysieke distributie. Voorbeelden zijn Bertus Distributie, [PIAS] Rough Trade, en Caroline Records. Veel maatschappijen beperken zich tot licentie- en artiestendeals, dus als je alleen distributie wilt, dan wordt de spoeling meteen een stuk dunner, aldus Van Kruining.

Vinyl is booming. Van Kruining: “Je ziet steeds meer dat mensen voor het digitale stuk gaan, plus vinyl. (…) We hopen dat het geen hype is.” Begin bij wat bij je genre past, benadrukte Van de Velde. Elektronische muziek hoort niet op een cd, maar op vinyl.

Liveshows zijn voor de fysieke verkoop het belangrijkst. “Mijn ervaring is al jarenlang dat ik 90 procent van de fysieke verkopen op shows doe,” aldus Van de Velde. De verkoop van fysieke exemplaren is zeker significant. Bandjes kunnen er een toer of plaat mee terugverdienen, beaamde Van Kruining.

Hoewel de grote muziekwinkels afgelopen jaren zijn omgevallen, zijn de popzaken voor promotiedoeleinden nog wel interessant, aldus het panel. Van de Velde: “Ik zie cd’s en platen in de winkels vooral als visitekaartje.” Hij rekent niet zozeer op verkopen, maar de winkeliers laten je vaak wel een poster ophangen als de cd er ligt. Ook is de combinatie van een instore gig met een clubshow bijzonder effectief. Die levert ook de dagen na de show nog verkopen op. Zorg er dus voor dat je plaat in de winkel ligt in de stad waar je net hebt gespeeld.

Je kunt zelf in-consignatie-deals tekenen met muziekketens. Zo heeft Plato zeven of acht winkels in Nederland en een eigen in-consignatie-deal. Als je jouw cd’s bij één van de filialen aflevert, distribueren ze die over al hun winkels, aldus Van de Velde. Dat is goedkoper dan langs een distributeur gaan. “De in-consignatie-deal is de allerbeste deal die je in de platenindustrie ooit van je leven kan tekenen,” voegde Crama toe. “Supertransparant ook.” De keten belt je op als de verkopen hard gaan.

Kosten
Welke kostenposten heb je bij het uitbrengen van een plaat? Je hebt ongeveer 50% van je budget nodig om je product te maken, en 50% om het op de markt te brengen, aldus Van de Velde. Hij noemde de volgende kostenposten:

• Preproductie, opnames en mix: 2.000-2.500 euro bij een ep van 5 nummers
  • Mastering: 300 euro
  • Artwork: ga eens langs bij een grafische school – daar zitten creatievelingen die aan hun CV willen bouwen en via hun school toegang hebben tot allerlei materiaal
  • Video’s
  • Persfoto
  • Promotionele artikelen die je weg gaat geven (10-15% van de persingen geef je weg)
  • Reiskosten en andere kosten die je maakt om te gaan promoten, zoals gratis radioshows en interviews
  • Promo: radio, TV – “je kan het zo gek maken als je zelf wilt”
  • Online PR: voor 750 euro kun je iemand inhuren die 10 reviews regelt – je vraagt die persoon dan om zijn of haar netwerk voor je in te zetten.

Crowdfunding
Financiering nodig? Crowdfunding is een prima idee, aldus het panel. “Er zit een stigma op,” erkende Van de Velde. “Maar het is voor mij niet anders dan een verkapte pre-order.” Als je een beginnende band bent met 100 man achterban die allemaal een tientje inleggen, heb je al gauw 1.000 euro opgehaald. En crowdfunding hoeft niet alleen online; je kunt ook een intekenlijst neerleggen bij concerten. Crama wees op Amanda Palmers TED talk over de ‘kunst van het vragen.’ Rotterdamse bands en artiesten slaagden er in 2014 in om grote bedragen op te halen via crowdfunding campagnes.

Crowdfunding genereert ook veel gratis PR. Motiveer je directe achterban – de 50 familieleden en 50 vrienden die geïnteresseerd zijn in je band – om je album van tevoren aan te schaffen en daar op social media iets mee te doen. Op die manier bereik je weer de mensen die aan die 100 mensen gekoppeld zijn. Dan heb je een gratis PR campagne opgezet. Van de Velde: “Het mooiste is om dat te doen met een eerste liedje van de plaat, dus met een eerste single, die je gratis, of in ieder geval in zijn geheel te beluisteren, overal online zet.”

Laat je donateurs daarna niet te lang wachten. “Na vier maanden moet het product er wel komen,” zei Van de Velde. Idealiter zet je de crowdfunding actie pas op als je halverwege bent met het maken van de plaat.

Crama herinnerde het publiek eraan dat iedere band – zolang je niet het succes van Kensington of Dotan bereikt hebt – ernaast moet werken. Geld dat je verdient kun je investeren in je product.

Muziekfondsen
Zijn er fondsen waar je als muzikant terecht kan? Jazeker. Het panel raadde aan:

Videoclip
Als je een video maakt, moet het er één zijn die mensen graag willen zien en delen, aldus Van Kruining. “Dan heeft de video toegevoegde waarde.”

Blogs zijn extra bereid om je liedje te delen als je er een videoclip bij maakt, tipte Van de Velde. Wat helemaal goed werkt, is om een goede muziekwebsite de première te beloven. Denk bijvoorbeeld aan Noisey en Kicking the Habit. De clip mag een goed geproduceerde live video zijn.

Crama benadrukte dat je er bij een video op moet letten of deze bijdraagt aan je imago. Is de kwaliteit goed genoeg? Van de Velde benadrukte dat het concept erg belangrijk is.

Tips van het panel: ga langs scholen om in contact te komen met beginnende videomakers die aan hun CV werken; doe eens een live sessie bij een videoblog; maak alleen een lyrics video als de tekst echt sterk is; en kijk eens in copyright-vrije databases om materiaal te vinden – er zijn bijvoorbeeld veel filmarchieven in Nederland waarvan je het materiaal mag gebruiken.

Image building
IMG_5449In hoeverre moet je je als band druk maken over je image? Er is geen eenduidig antwoord. In het publiek werd de band Chef’Special genoemd. Van Kruining benadrukte dat die band eerst muziek is gaan maken en veel liveshows heeft gespeeld, en op die manier publiek voor zich gewonnen heeft.

Volgens Van de Velde hoef je niet noodzakelijk aan mythevorming te doen om een plaat te verkopen. “Geheimhouden is ook een strategie.” De Engelse band Temples bracht singles uit en speelde grote shows, maar online was er weinig over ze te vinden. Opeens was er een debuutalbum – dat was hun strategie, aldus Van de Velde.

“Er is geen succesformule,” zei Crama. “Maar we kunnen wel best practices zien.” Voor jou als muzikant zijn je inspiratiebronnen misschien heel voor de hand liggend, maar voor je publiek niet. Deel de series, personen, muziek die je inspirerend vindt. Geef een quote en vertel hoe je deze je heeft aangezet tot het schrijven van een bepaald liedje. Mensen in je omgeving kunnen dat weer leuk vinden om te delen. Dan heb je een aanloopje als je op weg gaat naar een single releasen.

“Wees een platform voor anderen,” adviseerde Crama. De sympathie die je daarmee opbouwt kan ook een hele makkelijke manier zijn om aandacht op jezelf te vestigen. Maar je moet het niet gekunsteld laten worden, benadrukte Van Kruining.

Je biografie is een krachtige tool. Van de Velde: “Wat je in je bio zet, wordt voor 90 procent klakkeloos overgenomen.” De bio moet wel een verhaal vertellen, benadrukte Crama. “Soms zit het in de hele kleine, obvious dingen.” Vanuit het publiek deelde Oliver Alexander zijn ervaring: je moet je eigenschappen aandikken. “Mijn bio begint met dat ik een hoog ideale schoonzoon-gehalte heb.” Je moet er wel opletten of je die omschrijving voor altijd wil houden, aldus Crama. “Als je eenmaal een stempeltje hebt, (…) dan kom je er niet meer van af.”

Platenlabels
Je hebt altijd de optie om je plaat in eigen beheer uit te brengen. Om een label te beginnen heb je alleen maar een aansprekende naam nodig.

Maar heeft het als beginnende band ook zin om platenlabels aan te schrijven? De twee bands die Van Kruining tekende bij Caroline en Universal waren bands die hij kende, niet bands die hem aangeschreven hadden. Hij maakte bij 3voor12 kennis met Kensington, terwijl hij er eigenlijk voor een andere band kwam, en bood ze een contract aan bij Universal. Kensington had op dat moment 900 albums verkocht. Chef’Special tekende bij Caroline; ze hadden toen al een grote fanbase opgebouwd door op te treden.

Labels letten op verschillende aspecten, zoals sales, radiopotentie, en live presentatie, legde Van Kuining uit. “Bij Caroline tekenen we om andere dingen dan dat we bij Universal tekenen.” Zo werd Sven Hammond getekend om het live potentieel. Hun nieuwe boeker van Friendly Fire betekent dat ze veel festivals kunnen gaan doen.

Op de vraag of hij wel eens beginnende bands tekent, antwoordde Van Kuining positief. “Het begint met de muziek. Als die aansprekend is, dan kun je daar in de eerste instantie voor gaan.”

Houd in gedachten dat labels eigen identiteiten hebben. Ze zullen geen artiesten tekenen die qua muziek niet bij hen passen. “We kregen ook Mainstreet aangeboden,” gaf Van Kruining als voorbeeld. “Als er iets niet bij ons past, is het Mainstreet als boyband. Dat doet afbreuk aan waar Caroline voor staat als label.”

Geloof in jezelf
Om het te maken, heb je een lange adem nodig, weten de panelleden. Geloof vooral in wat je wil doen, raadde Van Kruining aan. “Blijf bij jezelf.” Je hebt incasseringsvermogen nodig, aldus Van de Velde. Je moet tien keer kunnen falen om de elfde keer een kans voor jezelf te creëren. “Herhaling werkt,” zei hij. “Iemand gelooft je de eerste keer niet, want ze kennen je niet. En de tweede keer niet, en de derde keer niet. Maar als je de vijfde of zesde keer bij iemand aankomt, die je niet meteen de eerste keer heeft afgeschreven, (…) dan mag je het blijven proberen. Dat werkt met boekers zo; dat werkt met radiopluggers zo. Dat zijn allemaal mensen met veel input; ze krijgen ongelooflijk veel op zich af. En daarom werkt herhaling.”

Het begint bij het liedje
Tot slot benadrukte Crama het belang van de kwaliteit van de muziek. Je moet veel schrijven, uitproberen, feedback vragen. “Het klinkt allemaal heel leuk – een plaat in eigen beheer – maar het begint toch echt bij het liedje – of het goed is en mensen gaat raken. Vergeet die stap nooit. (…) Je kan het maar één keer doen: you never get a second chance for a first impression.”

Tekst: Maaike Siegerist