The Bullfight

CCF27042015_00003-300x300La Chasse
lp / cd-album / download-album
pop noir
Brandy Alexander Recordings

Nick Verhoeven is geen Leonard Cohen. De zanger/tekstschrijver van The Bullfight heeft met de Canadese oer-singer/songwriter gemeen dat hij licht over zware onderwerpen of gebeurtenissen kan schrijven. La Chasse heet het nieuwe album van de band, het derde dat ze maakten sinds hun start in 2004. In The Cold Case of Irina Lukashenko is de verteller dermate onder de indruk van deze Irina dat hij zichzelf steeds verder mutileert om haar aandacht vast te houden. Dat begint met één geamputeerde vinger, die hij in een luciferdoosje aan haar opstuurt. Dat heeft succes en is dus het begin van veel meer.

The maid had a seizure, the porcelain fell
the mother was jealous, dad waging hell.
But Irina, she said it was romantic

Bovenstaande tekst is goed te zingen op een snel folkritme (denk aan The Pogues), maar dat is niet waar The Bullfight mee bezig is. ‘Pop Noir’ noemde 3voor12 hun muziek vijf jaar geleden al. De zes muzikanten kiezen met hun piano, orgel, viool, bas, melodica, gitaar en drums voor een ingetogen geluid, waar de stem van Verhoeven soms eerder bovenóp dan ín ligt. De teksten komen mede daardoor goed uit de verf. In de openingstrack van de plaat, Jenny’s Got A Gun, valt zo die prachtige oneliner extra goed op:

They say it’s wrong at twenty-one to choose just one direction
but at twenty-eight it seems to late to choose a thing at all

Ook in andere songs toont Verhoeven zich een kundig beschouwer van hoofdpersonen die het leven aan zich voorbij laten glijden (Your Problem) en een auteur van murder ballads (The Village’s Lonely Pastor’) die niet onderdoen voor wat Nick Cave uit de archieven met traditionals haalde.

But then Charly told his mama and forced me to convince her he’s a fraud
And after mass I took Charly to the bushes.
Then I kissed him while I slid his virgin throat
singing oh-doo—de-le-da-doo-doo-da

Verhoeven heeft het geluk dat hij zijn prachtige teksten kan debiteren met een mooie donkerbruine stem. Nu kunnen murder ballads ook op andere manieren worden gezongen, zoals bijvoorbeeld The Everly Brothers (Down In The Willow Garden) en Boudewijn de Groot (Kinderballade) lang geleden al bewezen, maar dat Verhoeven de bewust gekozen afstandelijkheid in deze teksten gepaard kan laten gaan met een ‘spooky’ geluid, is zeker een pré.

Het kwaliteitsniveau van teksten en muziek op La Chasse is dertien songs lang constant hoog. Getuige de hoes bestaat The Bullfight anno 2015 uit zes muzikanten, waarvan ook oudgediende Mark Ritsema er één is. Ruim 25 jaar geleden bewees hij al dat er na ondermeer Kiem nog meer in Rotterdam was te beleven met Spasmodique. Ten tijde van het vorige album gold Ritsema nog als gastgitarist (‘Die alles mag spelen behalve gitaarsolo’s’), nu wordt hij gepresenteerd als lid van de basisbezetting. De gastrollen op La Chasse worden op enkele tracks vertolkt door de Rotterdamse singer/songwriters Linda Kreuzen en Daisy Cools als achtergrondzangeressen en door bassist Jeroen Gahrmann.

Het releaseconcert van La Chasse (ook uit op vinyl) is zaterdag 30 mei in Theater Walhalla op Katendrecht.

De Zomerzondagen komen er weer aan!

zZo, Het Park bij de Euromast ziet er weer opperbest uit en heeft zich van top tot teen in het frisgroen gehuld. Hoog tijd voor de eerste ZomerZondag van het jaar! Op 7 juni is de eerste alweer, zet ‘m dus snel in je agenda.

Wat er precies aan programmering is, volg je via Facebook en heel binnenkort vind je ons volledige programma op de website, hieronder doen we iets met een tipje en een sluier. Wat we sowieso kunnen vertellen, is dat het programma perfect is om er een geweldige dag van te maken. Vermaak, sfeer, goddelijk eten en wat fijns te drinken, de zomer kan écht beginnen!

De 16e ZomerZondagen alweer
Afgelopen jaar was ons jubileum, de vijftiende keer. Toch dreigt deze 16e editie nog leuker, voller, gevulder, charmanter en onverwachtser te worden. Tja, je doet ’t goed of je doet het niet. Dus kom langs om met blote voeten door het gras te rennen, krijg de slappe lach bij geweldig theater of plof neer met hapjes waar ’t water van in je mond loopt.

Wat staat er op het programma?
Om met een cliffhanger te beginnen: de folkband Friends of the Family komt langs om het niet bestaande dak van het park te spelen. Bijzonder, deze muzikanten willen zo dicht mogelijk bij het publiek staan. Een heel ander geluid, behoorlijk letterlijk overigens, is De Gillende Keukenprins. Die speelt als enige ter wereld op een keukenorgeldrumstel. Een pannenkoek bakken, orgel spelen en drummen tegelijk, ga er maar aanstaan. Of nog beter: zorg dat je erbij staat als ‘ie van start gaat.

Zonder jullie geen ZomerZondagen
We gaan weer een feest maken van de ZomerZondagen. En dat gaat niet zonder jouw hulp. Samen zorgen we dat de ZomerZondagen kunnen blijven wat ze zijn. En wie wil dat nou niet? Je kunt ZomerZondagen op verschillende manieren helpen:

1. Koop voor 3 euro een polsbandje en steun zo de ZomerZondagen. Het polsbandje biedt je voordelen op het terrein. Ben je gewend om meer te geven tijdens het festival, dan kan dat uiteraard nog steeds.

2. Maak direct een bijdrage over op rekeningnummer NL34 INGB 0003 9915 40 t.n.v. Stichting Vrienden van het Park.

3. Ga sowieso lekker eten en drinken bij ZomerZondagen. Via deze smakelijke omweg draag je bij aan de inkomsten van het festival.

Extra informatie: