Niek Hilkmann

knakKnak
cd- / download- / cassette- / floppydisk-album
singer/songwriter / experimenteel
YCR Rotterdam 

Twee jaar terug besprak ik voor de Popunie de laatste cd van Yoshimi!, het alter-ego van de Rotterdammer Niek Hilkmann, en hoorde een mengsel van Spinvis en het New Yorkse Buke and Gase.

Op het nieuwe album Knak, dat Hilkmann onder zijn eigen naam uitgebracht heeft, is met name de eerste referentie gebleven. Reden is niet alleen de Nederlandstalige rijmelarij, maar ook bij vlagen de stem van Hilkmann, die soms angstig veel op die van Erik de Jong lijkt.

Wat Niek Hilkmann ook met Spinvis gemeen heeft is het feit dat hij geheel in zijn eentje zijn songs laag op laag opbouwt. Zo begint bijvoorbeeld Collie met een á capella koortje en wordt dan via een eenvoudig orgeldeuntje en percussiegeluiden met de mond uitgebouwd tot een liedje. Soms lijkt de instrumentatie elementen van stadgenoot Harry Merry geleend te hebben.

Eenvoud is troef. Eigenlijk is het eerste liedje op de cd, Alles, nog het meest een echt popliedje te noemen, met meer het up-tempo geluid van een bandje uit de sixties. Alle andere nummers hebben dan toch meer het meer naïeve, eenvoudige en soms wat kinderlijke geluid wat we gewend zijn van onder meer het eerder genoemde werk van Yoshimi!.

Niek Hilkmann is ook duidelijk een tekstdichter en daarom is het spijtig dat in enkele liedjes op deze cd zijn stem zo ver naar achteren is gemixt, dat je niet kunt horen wat hij zingt. Dat is jammer, want iemand die het lukt om “collie” te laten rijmen op “een spelletje monopoly” (in Collie) is natuurlijk het aanhoren waard.

Dat de teksten soms van ‘lulligheid’ aan elkaar hangen, doet niets af aan de zeggingskracht. Sterker, deze ‘lulligheid’ is van het soort ‘doe maar gewoon dan doe je gek genoeg’, die past bij de karakteristieke onbevangen deuntjes van Hilkmann.

En toch is niet alles wat het zou moeten zijn. De cd is met zeven tracks erg kort en daarbij zijn niet alle liedjes even sterk. Na het beluisteren blijf je toch zitten met de vraag of Niek Hilkmann, onder zijn eigen naam of als Yoshimi!, misschien eens zijn blikveld wat moet verruimen.

Nu is het toch ook vaak een beetje te veel van het zelfde. “Kijk me nou eens gaan, kijk me nou eens staan, ik wil alles verkopen” zingt hij in Uitverkoop. Wellicht moet hij voor zijn volgende project gewoon eerst meer dingen terugzetten in het magazijn en kijken of hij ze van een andere vorm of kleur kan voorzien. Dat levert uiteindelijk vast meer op.

Meer weten over Niek Hilkmann? Bezoek zijn website of Facebookpagina.

Rob Veltman

Spotify anno nu

chris andersonEen extra column van Chris Anderson in juni. Onze columnist breekt zijn hoofd toch nog eens over het fenomeen Spotify.  Zou het kunnen zijn dat Spotify weer nieuw leven gaat inblazen bij video en radio? 

En toch voel ik me als een plaat die blijft hangen als ik weer eens over Spotify begin. De streamingdienst die aan de ene kant zorgt dat muziek minder waardevol word in de ogen van de consument (gratis muziek streamen. Tsk tsk), maar aan de andere kant toch maar blijft pushen om de manier waarop we muziek luisteren positief te veranderen. Video killed the radio star, the internet killed the video star and Spotify killed the physical album, om het maar zo te zeggen.

Laatst gaf Spotify een Keynote conferentie waarin ze de toekomstige plannen voor het platform aan de wereld lieten zien. Een paar dingen vielen me hier het meest aan op: Spotify wil een einde aan genres maken door muziek aan te gaan bieden op feel of mood in plaats van op genre.

Persoonlijk vind ik dat een heel fris idee en ik als fervent luisteraar en maker van muziek kan alleen maar blij worden van muziek die minder in hokjes geduwd gaat worden. Niet dat Spotify de eerste is met dit concept. Ik denk dat de meeste van ons al lang hun muziek keus selecteren op hoe de sfeer in ons huis is of op hoe we ons voelen en de weg de Spotify hiermee in lijkt te willen slaan gaat dat proces alleen maar makkelijker maken.

Het tweede is dat het platform samen wil gaan werken met bekende radio hosts van verschillende grote stations zoals de BBC en met video websites zoals YouTube. Er komt podcast ondersteuning (iets waar ondergetekende heel erg naar uit zit te kijken) en er komt zelfs een playlist functie waar de app kijkt of je aan het sporten bent of niet door middel van een stappenteller en past vervolgens het BPM van de muziek aan aan de snelheid waarop je loopt!

Of het ook allemaal gaat werken zoals ze hopen is natuurlijk maar de vraag, maar het ziet ernaar uit dat Spotify luistert naar hun gebruikers en serieus bezig is aan het ontwikkelen van een platform waar je voor al je audio (en video!) benodigdheden bij terecht kan. Het enige puntje zoals altijd blijft de walgelijk lage royalties die de artiesten krijgen per play via Spotify. Laten we maar hopen dat de compensatie stijgt naarmate er meer en meer gebruikers gaan betalen voor de dienst.

Zou het kunnen zijn dat Spotify weer nieuw leven gaat inblazen bij video en radio? Wat denk jij?

Chris Anderson

Chris Anderson is een 23-jarige singer/songwriter en ambient producer uit Spijkenisse die, als hij niet met eigen muziek bezig is, zich stort op zijn nieuwe project; hij maakt een podcast vol relaxte elektronische muziek, waarin ook Rotterdamse artiesten gepromoot worden. Klik hier voor meer info.