As Prayers Fail

asprayersfail

Shipwrecked
metalcore
Clenched Fist Records

Sinds 2010 timmert de Rotterdamse metalcore band As Prayers Fail aan de weg. Na hun ep A Siren Called Jade (maart 2011) is nu hun eerste full-length album uit: Shipwrecked. De promotietour die daarop volgde door België, Nederland, Duitsland en Luxemburg zorgde ervoor dat de vijf heren stevig op de kaart staan van de Nederlandse metalcore-scene.

Met een mooie intrigerende intro opent de titelsong Shipwrecked de cd. Dit zet de toon voor de rest van de cd; de indrukwekkende melodielijnen passen mooi bij zowel het gitaar- en basgeweld als de drums die veel hardcore invloeden heeft. Zanger Thomas slist een beetje in zijn screams, wat echter niet afdoet aan zijn geluid. De band doet mij als geheel aan Hatebreed denken, een vergelijking die (zoals ik op internet lees) al vaker is gemaakt.

In het nummer Who I Am wordt gebruik gemaakt van mooie afwisselingen in zangstijl, tempo en panning (het spreiden van geluid over het linker en rechter stereokanaal). Een verassend liedje in het geheel is Rooftops. In dit akoestische nummer neemt Marieke Kemp (Silver Linings) de zang over. Haar zang doet mij denken aan die van de Amerikaanse band Flyleaf. Deze track is een leuke verassing tussen het verdere geweld. Overigens is Marieke niet de enige gast, ook Gideon Kessler en Robbert van Caem brullen mee op respectievelijk Capsized Kings en A Million Lights.

As Prayers Fail – Capsized Kings

Behalve een cd-hoesje met een mooi plaatje erop, vind je bij de cd ook een boekje met alle teksten van de nummers. Waar zie je nog teksten in cd-boekjes tegenwoordig?! Dit is een goed idee, alleen jammer van de spel-/typefoutjes die erin gemaakt zijn. Al met al zitten de songs van As Prayers Fail goed in elkaar en bieden een mooie mix van bruut geweld en melodie. Wat een lekker album!

Sp. 91 / Tanya V.

Thomas Florusse in voorprogramma van Anny!

Donderdag 14 februari, Valentijnsdag, staat Anny! in het Dolhuis. Anny! alias Annemarie Brohm is ook wel bekend als voormalig zangeres van de band Leaf. Hiermee gooide ze in 2008 hoge ogen met de hit Wonderwoman (Why`s My Life So Boring).

thomasflorusseHoewel Leaf pas net nationaal succes had geboekt besloot de band er in 2009 een punt achter te zetten. “We hebben fantastische momenten meegemaakt en veel van elkaar geleerd. Maar om muzikaal en persoonlijk verder te groeien moesten we elkaar kortgezegd loslaten. Hoewel dit proces ons allen niet in de koude kleren is gaan zitten was het de juiste keus. Het spoorde me aan te gaan zoeken naar mijn eigen geluid, boodschap en vorm. Op mezelf aangewezen en zonder zijwieltjes gaan voor je droom, spring maar in het diepe.”

Met haar soloproject Anny! bracht zij onlangs de soulvolle ballad My Man uit. Met succes: hij werd getipt door Doutzen Kroes en ook zangeres Anouk was enthousiast. Mei 2012 nam de zangeres haar tweede single op en binnenkort zet Anny! de volgende stap met haar eerste soloalbum vol vrolijke popsongs.

De avond wordt geopend door Thomas Florusse. Dit jonge talent van de Rotterdamse Popacademie brengt binnenkort zijn eerste opnames uit. Sfeervolle muziek geïnspireerd door onder andere Bon Iver en Tom Waits.

Datum: Donderdag 14 februari
Locatie: Dolhuis, Dolhuisstraat 55, Dordrecht
Aanvang: 21:00 uur / Deur open: 20:00 uur