Popunie’s Choice – Kerst editie!

Onze Popunie’s Choice Playlist op Spotify kennen jullie inmiddels al en de playlist van december is onlangs online verschenen. Maar speciaal voor de feestdagen, en omdat we allemaal nu weer meer thuis moeten zitten, heeft het Popunie team een echte kerst editie van de lijst samengesteld. 30 door kerst geïnspireerde tracks, gecureerd door het Popunie team, speciaal voor deze tijd van het jaar!

 

Martin:
1. The Rolling Stones – Winter
2. Tom Waits – Hang Down Your Head
3. Nick Cave – Into My Arms
4. The Pogues – Fairytale of New York
5. Johnny Cash – If You Could Read My Mind

 

Jessica:
1. Korn – Kidnap The Sandy Claws
2. Corey Taylor – X-M@S
3. Rise Against – Making Christmas
4. The Vandals – Oi To The World
5. August Burns Red – Joy To The World

 

Judith:
1. Daniel Caesar – Japanese Denim
2. Eartha Kitt – Santa Baby
3. Chronixx, Free Nationals – Eternal Light
4. Donny Hathaway – This Christmas
5. Fleet Foxes – White Winter Hymnal

 

Tom: 
1. The Sonics – Santa Claus
2. XTC – Snowman
3. DEVO – Merry Something to You
4. Wall Of Voodoo – Shouldn’t Have Given Him A Gun For Christmas
5. The Fall – Hark The Herald Angels Sing (Live- John Peel Session)

Yemima:
1. Dj Mustard ft. Ella Mai – This Christmas
2. Mila J – Christmas Is Here
3. Leona Lewis – One More Sleep
4. Michael Buble – It’s Beginning To Look A Lot Like Christmas
5. Kiana Lede – Home For Christmas

Lisanne
1. Alexandra Burke – Hallelujah
2. Shawn Mendes & Camila Cabello – The Christmas Song
3. Leona Lewis – One More Sleep
4. John Legend – Have Yourself A Merry Little Christmas
5. John Legend – What a Wonderful World

Volg ons op Spotify!

Masterenzo’s mastering poll: de uitslag!

In mijn vorige column stelde ik jullie vijf vragen. Vijf vragen over mastering. Vijf vragen over hoe mastering leeft onder jullie muziekproductiefanaten om meer specifiek te zijn.

En nu, in mijn 40e (!) column voor de Popunie, kom ik met antwoorden.
Jullie hebben flink gehoor gegeven aan mijn oproep om deze vijf vragen met hart en ziel te beantwoorden. Daarvoor ben ik jullie eeuwig dankbaar.

De resultaten geven mij inzicht over hoe jullie denken over dit mooie vak en -nog belangrijker- of het daadwerkelijk leeft onder jullie én wat het jullie waard is.

Welnu, de antwoorden:

Vraag 1: Wanneer komt mastering in beeld?
Ruim 65% van jullie kijkt hiernaar tijdens de opnames. De overige 35% neemt dit mee in de voorbereidingen. Bijna niemand gaf aan mastering te zien als “probleemoplosser” om minder goed gelukte opnames op te lappen.

Vraag 2: Waarom kies je voor mastering?
Zo goed als unaniem kozen jullie voor antwoord A: Je juweel van een plaat moet retegoed klinken op elk medium! Al vindt ruim de helft ook het technisch aspect belangrijk: het aanleveren van de juiste bestanden voor het gekozen medium waarop je gaat releasen (antwoord B).

Eigenlijk is dit voor ons masteringtechnici het meest ideale antwoord. Platen retegoed laten klinken op elke stereo en in ieder oor(tje) is namelijk de kern van ons vak. Daarnaast is het fijn als onze technische expertise wordt gewaardeerd.

Niemand gaf als antwoord dat het er nu eenmaal bij schijnt te horen (antwoord C). Geruststellend!

Vraag 3: Waarom kies je voor een bepaalde masteraar?
Antwoorden A en B kregen elk ongeveer 50% van de stemmen. Hieruit is af te leiden dat het netwerk van mensen erg belangrijk is (antwoord A) maar dat ook het genre waarbinnen een masteraar zich lijkt te specialiseren een minstens zo belangrijke rol speelt (antwoord B).

Ongeveer een kwart van jullie gaf aan daarnaast te vertrouwen op het machtige Google (antwoord E), terwijl in een enkel geval mastering voor vinyl belangrijk wordt gevonden (antwoord C).

Vraag 4: Wat heb je over voor mastering?
Dit was nogal duidelijk en unaniem: En masse gaven jullie aan de kosten voor mastering minder van belang te vinden en vooral voor kwaliteit te willen gaan (antwoord C). Een enkeling heeft zelfs een mail gestuurd naar Bob Ludwig! (D)
Een aantal van jullie gaf aan zelf te masteren, al dan niet voor anderen.

Gelukkig gaf niemand aan te werken met zogenaamde package deals: Opname, mix en master en dat allemaal bij dezelfde studio. Ik ben daar geen voorstander van en het is fijn om te lezen dat jullie dat blijkbaar ook niet zijn. De combinatie van opname en mix snap ik nog wel omdat daar een duidelijke scheidslijn zit: Zodra je klaar bent met opnemen ga je mixen. Duidelijk verhaal.

Zo duidelijk is die scheidslijn niet tussen mix en master. Wanneer is de mix af en ga je over tot masteren? Een lastige vraag lijkt me. Misschien moet ik daar ‘ns een column over schrijven…

Vraag 5: Speelt de “gear” waarmee een mastering studio werkt een rol bij je keuze?
Uiteraard heb ik de leukste vraag voor het laatst bewaard. Ook hier was het antwoord eenduidig: Op één inzending na kozen jullie allemaal voor het vertrouwen. Het vertrouwen in de oren, ervaring en kunde van een masteringtechnicus. Precies dit antwoord horen wij technici graag!

De gear: Natuurlijk speelt dit een rol bij je keuze. Gear is tof. Het is het (meestal vrij dure) speelgoed waarmee een mastering studio de blits maakt en ik zou liegen als de gear geen klankmatige invloed zou hebben op het eindresultaat.
Maar dan moet je wel aan de juiste knoppen draaien en juist dat is zo belangrijk tijdens mastering waarbij je werkt aan een gehele mix.

Dit waren de antwoorden. Ik ben er superblij mee. Ze bieden een mooi kijkje in de ziel van producers, mixers, makers en andere muziekproductiefanaten.
Ik zal in latere columns vast nog ‘ns terugkomen op deze resultaten. Voor nu: dank jullie wel en tot gauw hier in de studio!

PS: Ik serveer voorafgaand aan een mastersessie heerlijke koffie, gemaakt met vers gebrande Rotterdamse koffieboontjes. Dat je het maar weet…