5 april 2013
•
Interviews
•
Redactie
Songflow is opgestart in december 2012. Songflow is een social music distribution platform, een dienst die artiesten helpt bij het verspreiden van hun muziek via alle denkbare digitale kanalen zoals iTunes en Spotify.
Wie is Thomas van Wijk?
Ik ben de oprichter van Songflow.com, een Do-It-Yourself distributie platform voor onafhankelijke muzikanten. Ik ben al heel lang actief met muziek. Gaandeweg heb ik geleerd hoe deze industrie in elkaar zit en hoe ik daarin het best tot mijn recht kom. Dat is duidelijk niet als muzikant, hahaha. Ik werk graag met onze artiesten en mijn team om Songflow nog beter en functioneler te maken voor haar gebruikers.
Waarom heb je Songflow ontwikkeld?
Muzikanten moet niets in de weg staan om hun publiek te bereiken. Steeds meer muziekliefhebbers gebruiken streaming abonnementsdiensten zoals Spotify, Deezer en Rdio om muziek te luisteren. Ik wil een open, toegankelijke en eerlijke dienst bieden om muziek digitaal te distribueren, zonder dat muzikanten daarvoor hun rechten of inkomsten hoeven op te geven. Muzikanten moeten zich kunnen focussen op twee dingen: (1) het creëren van geweldige muziek. (2) Het onderhouden van een relatie met het publiek.
Wat kost het de gebruiker en wat krijgt die daarvoor?
Gebruikers betalen een vast bedrag van 5 euro per song per jaar. Daarvoor wordt je muziek wereldwijd gedistribueerd naar onze partners. We halen de vergoedingen voor muziekverkoop op en rapporteren dit in je account zodat je er direct beschikking over hebt. Artiesten behouden al hun rechten en ontvangen 100% van de opbrengst uit digitale downloads en streams.
Kan een act wat Songflow doet niet zelf?
Het korte antwoord is nee. Muziekdiensten sluiten liever exploitatieovereenkomsten met grote content providers dan individuele acts. Je kunt nooit als individu onder dezelfde voorwaarden afspraken maken als wat wij collectief doen. Wij zorgen dat alle benodigde industrie codes (EAN barcode / ISRC) bij een release worden gegenereerd en controleren alle metadata (titels etc.) of deze voldoen aan de eisen van onze partners. Het is echt plug & play. Aan de voorkant lijkt het simpel, maar er gebeurd van alles aan de achterkant waar goed over is nagedacht.
100% opbrengst gaat naar de artiest, waar bestaat deze opbrengst uit?
Het aanbod en de acceptatie van legale muziekdiensten is de afgelopen jaren ontzetten toegenomen. Lange tijd was de iTunes Store slechts een digitale variant op de fysieke verkoop via platenzaken. Je ziet nu dat muziekliefhebbers op een andere manier gaan consumeren. Toegang wordt belangrijker dan bezit. Streaming muziekdiensten hebben het sociale web omarmd en voor het eerst in de geschiedenis is er een vergoeding voor artiesten mogelijk die hun muziek “gratis” verspreiden (bijv. Via Spotify). Grofweg betekent dit dat Songflow gebruikers betaalt worden voor iedere interactieve stream (waarbij de luisteraars zelf bepaald) van hun nummers en elke verkochte download. Songflow pakt geen percentage van deze omzet zoals de meeste labels en distributeurs doen. Natuurlijk gaan er nog wel kosten vanaf (belasting, auteursrechten, winkelmarge) voordat wij het bedrag daadwerkelijk op de balans van een artiest kunnen bijschrijven.
Kan ik gelijk mijn allereerste track posten via Songflow, of kan ik beter wachten? (beginnende acts, gevorderden, prof?)
Begin zo snel mogelijk met het officieel distribueren van je muziek. De scheiding tussen het “promotionele” internet en de “officiële” muziekmarkt vervaagt. Het is belangrijk om zo breed mogelijk beschikbaar te zijn en een serieuze indruk te maken op zowel het publiek als muziekprofessionals. Nieuwe muziek krijgt maar een fractie van een seconde om bij iemand te blijven hangen. Het wordt potentiele fans niet makkelijk gemaakt als ze daarvoor in plaats van hun favoriete muziekdienst een onbekende site moeten bezoeken. Het geld wat je verdient kan weer geïnvesteerd worden in nieuwe releases. Als iets echt niet meer bij je past is het altijd mogelijk om het offline te halen.
Wat is er anders dan bij vergelijkbare diensten?
We pakken de draad op waar de anderen zijn opgehouden zichzelf te ontwikkelen. Delen is het nieuwe verkopen. Een trend die ongekende impact heeft op de ontwikkeling van een succesvolle muziek carrière. Met Songflow zoeken we de grenzen op tussen de traditionele rol van een digitale distributeur, sociale promotie tools en een professioneel netwerk. Een single uitbrengen voor 5 euro p/j is goedkoper dan ergens anders. Bovendien betaal je bij Songflow niet bij twee of meer nummers meteen voor een heel album. Daardoor is er meer vrijheid om releases samen te stellen zoals jij dat wilt. De overkoepelende gedachte is dat we alle muzikanten dezelfde ingang geven naar de digitale muziekmarkt en talent helpen om ontdekt te worden. Op die manier vervullen we een centrale rol in het muziek industrie ecosysteem van de toekomst.
Hoeveel artiesten maken al gebruik van Songflow?
Sinds onze lancering in december 2012 hebben 350 artiesten zich bij het platform aangesloten waaronder Chef’Special, Kris Berry, Diggy Dex en Valerius. Ook buiten Nederland sluiten artiesten zich aan uit onder andere Engeland, Zweden, Frankrijk en de Verenigde Staten.
Zijn er al artiesten die heel goed gaan via Songflow? Succes story?
Elke artiest heeft zijn eigen verhaal en successen groot of klein. Dat maakt ons werk zo leuk. Ik hoorde laatst The Elementary Pinguins gedraaid worden op 3FM. Kris Berry speelt op North Sea Jazz Curaçao. Chef’Special is helikopter act tijdens de bevrijdingsfestivals van dit jaar. Al deze acts hebben gemeen dat Songflow ervoor zorgt dat fans overal toegang hebben tot hun muziek. Dat ze volledige controle hebben over hun releases. Misschien het mooiste is dat zie hiervoor geen rechten en/of inkomsten weg hebben hoeven tekenen en meer over houden om van te leven en te investeren.
Voor meer informatie bezoek je de website, Twitter of Facebook van Songflow.