Open Call: Stukafest 2022

Op 17 februari 2022 zal er een nieuwe fysieke editie van Stukafest Rotterdam plaatsvinden. Voor het twintigjarige jubileum is de organisatie opzoek naar nieuwe Rotterdamse kunstenaars die in een intieme setting, een studentenkamer, willen performen. De aanmeldingen zijn nu geopend. 

Stukafest
Stukafest is een festival waar bezoekers hun eigen culturele route kunnen uitstippelen, door te kiezen tussen verschillende artiesten die optreden in verschillende studentenkamers in Rotterdam. Iedere kunstvorm is welkom,  van muziek, dans en poëzie tot cabaret, spoken word en drag, zolang je de connectie aangaat met een studentenkamer en de stad Rotterdam. In drie rondes van maximaal 30 minuten zal je voorstelling uitgevoerd worden en de avond zal worden afgesloten met een afterparty op een toffe locatie.

Concept indienen
Tussen 5 oktober en 2 november 2021 kan je een concept indienen door te mailen naar programstukafestrotterdam@gmail.com. Laat in het concept weten wat je wilt maken en je motivatie om op Stukafest te spelen. Na 9 november zullen ze contact met je opnemen en in december zullen ze je definitief laten weten of jij mag spelen op Stukafest 2022. Er is voor iedere maker budget beschikbaar, hoeveel dat zal zijn is in december definitief.

Wil jij graag op Stukafest 2022 spelen? Stuur de organisatie dan snel een mailtje!

Volg Stukafest op Facebook en Instagram.

Tourverslag: The Sweet Release of Death

Vanuit Music Export Rotterdam worden doorlopend ondernemende Rotterdamse muzikanten ondersteund die bezig zijn ook voet aan de grond te krijgen buiten de landsgrenzen. The Sweet Release of Death  vertrok naar Tsjechië voor een kleine tour. Over hoe die ervaring was lees je in het volgende verslag!

2020
2019 was voor ons het bizarste jaar van ons bestaan als band. Na een lang en moeilijk
proces om ons derde album eruit te krijgen, werd alle frustratie rijkelijk goed gemaakt: al
voor de release ging het goed met optredens en festivals, en na de release brak het echt
los.

Laaiende reviews kwamen, de een na de ander. We speelden in Nederland festivals zoals
Left of the Dial, Noorderslag, Le Guess Who, en in Engeland speelden we ons grootste
optreden ooit op Rockaway Beach, met namen als The Jesus and Mary Chain, John Cale en
Fontaines DC in de line up.

Na een korte pauze waarin Alicia op tour ging met Neighbours burning Neighbours, stond het jaar vol gepland met festivals in Nederland en buitenland. Mensen waren laaiend enthousiast, qua optredens en festivals leek the sky the limit.

Tot corona. Wat blijkt: we zijn als band niet heel corona proof. In de tussentijd gebeurde er met The Sweet Release of Death weinig. We speelden 1 seated festival (Walk The Line, Tivolivredenburg) Alicia bracht een solo album uit. Maar na een bizar begin van 2020 kwamen we eigenlijk tot een volledige stop. Tot dit jaar. Van alle gecancelde shows bleef er nog eentje over: Valkhof festival in Nijmegen. Onze eerste show in een jaar, en hoewel het nog voor zittend publiek was is het openlucht theater waar we speelden daar bij uitstek voor geschikt. Het is geweldig om weer te spelen, en het smaakt naar meer.

Gelukkig staan er nog 2 dingen. Baroeg Open Air in Rotterdam en een kleine tour in Tsjechië. Nog net voordat het in Nederland mogelijk is kan er in Tsjechië gewoon voor staand publiek gespeeld worden. Het is niet alleen onze eerste “normale” show sinds vorig jaar Januari, maar ook de eerste keer dat we weer in het buitenland spelen na de release tour van ons derde album.

Mariánské Lázně – Moody Moon Noize vol. 2
Na een rit van 13 uur (waarvan zeker 3 uur stilstand in file) komen we aan in Mariánské
Lázně, een stad vol spa’s, wellnessoorden, toeristen en bejaarden. Maar ook host van dit
festival, georganiseerd door Full Moon Magazine, die ons hebben uitgenodigd om te spelen.

Het festival vindt plaats op twee plekken, beiden overblijfselen van oude vakantieoorden. Het is een bizar tafereel, dat doet terugdenken aan scènes uit The Great Gatsby, al zei het totaal
vervallen. Het is na deze periode makkelijk om te vergeten hoeveel we getourd hebben in
het buitenland. Er zijn veel bekenden, er lopen op het festival mensen met Sweet Release
shirts rond. En het spelen is weer ouderwets hard, en zeker niet onwennig voor staand
publiek.

We spelen deze twee optredens samen met Sinks, een postpunk band uit Brno waar Alicia eerder mee gespeeld heeft met Neighbours burning Neighbours. Het is net als The Sweet Release een driemansformatie, en ze zetten een bizar goede show neer. Zoals we al eerder hebben meegemaakt op tour: het niveau van bands in landen zoals Tsjechië en Polen is bizar hoog. Het is een schande dat je de meesten nooit zal kennen, terwijl bands uit Londen of New York volledig in de aandacht staan.

Brno – Bajkazyl
Brno is een verademing na Mariánské Lázně : een echte stad. We hebben hier eerder met
veel plezier gespeeld. Er staat ons nog een kleine verrassing te wachten in het hostel dat
voor ons is geregeld: een beklemmende en claustrofobische oorlogsbunker vol bizarre
ruimtes en gangen waar alles expres nog volledig is gelaten zoals in de oorlog, alsof je een
computerspel binnenwandelt.

Na een rondgang met vrienden en langs de platenzaak waar we vorige tour gespeeld hebben, eindigen we in Bajkazyl om te spelen. Het is donker, en vol, mensen gaan los. Het zijn goddank weer, ouderwetse taferelen. Eindelijk. Het is een verademing om weer als vanouds te kunnen spelen.

Wat de toekomst gaat brengen is onduidelijk. Bij terugkomst hadden we nog 1 bizar festival staan: Baroeg Open Air, met een geweldige line up (oa Napalm Death, Atari Teenage Riot en Iguana Death Cult) Het zou ook de eerste keer zijn dat we weer in onze thuisstad zouden spelen sinds 2019, maar helaas: gecanceld.

Precies nog op de rand van de maatregelen. Maar er wordt steeds meer mogelijk, bands spelen weer en hopelijk kunnen we zoiets als Baroeg Open Air volgend jaar wel doen. Deze tour was in ieder geval weer een reminder van hoe het was, hoe geweldig het kan zijn, en hoe het hopelijk vanaf nu gewoon weer gaat gaan: Ouderwets hard.