Let’s Talk About Music With… Kevtendencies

 kevten2 De Rotterdamse muziekscene is levendig; maar wie zijn nu precies die movers en shakers? Wat doen ze, wat drijft hen en welke ambities hebben ze? Om ze beter te leren kennen begonnen we een interviewserie waarin muzikanten de mic aan elkaar doorgeven en wij ze van harte aan het woord laten. Grime artiest Apollo gaf de mic aan Kevtendencies, die onlangs nog in de halve finale van de Sena Grote Prijs stond en via het label HardHeaderz de ene ep na de andere ep dropt. So… Let’s Talk About Music With… the Vampire Villain. 

Met wie hebben we het genoegen?
Mijn naam is Kevtendencies, Geboren op Curaçao, getogen op Rotterdam-Zuid

Hoe kom je aan de naam Kevtendencies?
Mijn bijnaam is altijd Kev Ten geweest. Mijn beatmakers keken altijd naar de cartoon Ben 10. Hierin zat een personage dat Kevin 11 heette maar ze maakte er spitsvondig Kev Ten van. Daar heb ik toen mijn rapnaam van gemaakt. Later breidde ik dat uit naar Kevtendencies. Dat ging gewoon heel natuurlijk.

Hoe lang ben je al bezig met muziek?
Ik heb mijn eerste mixtape gemaakt op m’n 12e, maar echt professioneel pas sinds 2013. Ik ben nu 22 dus ik ben nog jong, maar heb wel al heel wat vlieguren gemaakt eigenlijk. Het is vooral veel doen, om mezelf te ontwikkelen, dus je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen naar mijn mening.

Wat was je grootste inspiratie om muziek te maken?
Qua echt rappen was het meer een uitdaging dat ik beter kon rappen dan iemand die ik hoorde rappen. Er werd toen gezegd dat, als ik het beter kon, ik dan maar een verse moest gaan schrijven en dat heb ik toen gedaan, haha. Dat is, zoals je hoort, een beetje uit de hand gelopen. Ik hou van de ‘challenge’ en het competitie aspect van hiphop. Qua artiesten als inspiratie moet ik zeggen MF DOOM. Ik ben altijd een DC en Marvel liefhebber geweest en toen ik een keer bij een vriend een DOOM cd zag liggen dacht ik eerst dat het een dvd of game betrof. Ik kwam erachter het echter het album Operation: Doomsday was, en dat had zo’n impact op me dat ik nog serieuzer met rappen aan de slag ging. In het begin nog wat Engelstalig geprobeerd maar snel de switch naar het Nederlands gemaakt. Al gooi ik er hier en daar nog wel wat Engelstalige lines doorheen.

kevten1Hoe ben je eigenlijk bij HardHeaderz terecht gekomen
Ik ben op een gegeven moment weer muziek gaan maken met één van de leden van WatWatIs en zij waren al getekend bij HardHeaderz. Zodoende heeft hij die connectie gemaakt en ben ik gaan zitten met Far I en zijn we eruit gekomen. Ik waardeer vooral de creatieve vrijheid die we krijgen bij het label. Ik kan gewoon mijn muziek maken zonder al teveel na te denken over contractuele rompslomp. Als artiest is dat erg belangrijk naar mijn mening.

Met welke producers werk je op dit moment?
In ons collectief Vampire City zit een driekoppig producersteam genaamd Sinister Six, dat zijn mijn vaste producers. Buiten hen om werk ik met State Alchemist, een hiphop collectief uit Londen. Ik heb daar mijn eerste project op HardHeaderz ook al uitgebracht, genaamd Vampire Alchemist. Ik werk nu ook met The New Age, een jonge gozer met hele dope beats.

Heb je nog favoriete producers naast je eigen cirkel?
Ik ben vrij selectief in wat ik echt dope vind, maar in Nederland kan ik Hayzee erg waarderen. GRGY van SMIB heeft een aparte sound waar ik ook van hou. In het buitenland, Nujabes, een Japanse producer de in 2010 om is gekomen in een verkeersongeluk. Knxwledge vind ik ook erg nice. Het mooie van Knxwledge is dat ie lekker ‘under the radar’ blijft. Qua oudere producers vind ik Madlib dope en J Dilla uiteraard.

Professionele studio of huiskamer set-up, wat geniet jouw voorkeur?
Ik hou wel van studiosessies. De schetsen tapen we thuis maar ik vind het wel lekker om in de studio mijn dingen op te nemen. Dus pro-studio for the win.

Hoe kijk jij tegen generaties aan?
Ik heb me altijd wel aangetrokken gevoeld tot de wat ‘oudere’ hiphop van midden/eind jaren ‘90. A Tribe Called Quest, Cypress Hill en later dus MF Doom enzo. Ik luisterde eigenlijk niet eens naar Lil’Wayne enzo. Dus toen ik muziek ging maken hoorde je dat ook wel terug. Voor mijn generatie was dat weer een ‘nieuwe’ sound. Gek hoe dat gaat, een oude sound wordt dan als nieuw beschouwd door een hele generatie. Ik word altijd wel gewaardeerd omdat ik oud en nieuw probeer te mixen. Ik ben gewoon van de kwaliteitsrap en tekstueel onderlegd zijn. Meerlaagse muziek maken. De nieuwe sound is als rapper wat makkelijker onder de knie te krijgen. Ik hou van artistry. Of het nu op een ‘trap beat’ of een ‘boombap beat’ is, je moet gewoon deliveren naar mijn mening. Ik wil het verschil maken op dat gebied en laten zien dat teksten wel degelijk belangrijk zijn. Artiesten als WatWatIs zijn een mooi voorbeeld. Die maken gewoon nieuwe muziek maar met kwaliteit. Mick Jenkins doet in Amerika ook zoiets.

Wie zijn je favoriete artiesten van dit moment?
In Nederland luister ik graag naar SMIB, de boys uit de Bijlmer. Dat zit een beetje in die ODD Future hoek. Ik hou van die duistere hoek. Ik vind Josbros dope. Takkie & Ranx luister ik ook vaak. Uit het buitenland luister ik graag naar Mick Jenkins sowieso, Earl Sweatshirt, Flying Lotus en uiteraard horen Kendrick Lamar en J.Cole daar ook bij.

kevten3Met wie zou je graag samen willen werken?
Alles ligt in de Nederlandse muziekwereld tegenwoordig zo open dat het steeds makkelijker wordt om met je favoriete artiesten te werken, kijk maar naar zo’n project van Kempi met de Alchemist. Dus ik zou graag een keer met Knwxlegde willen werken. Dat lijkt me echt nice. In Nederland wil ik graag een keer wat doen met die boys van SMIB. Het maakt me eigenlijk niet uit hoe groot de artiest is, als het maar dope is.

Welke rol speelt Rotterdam in je muziek?
Mijn hele karakter en collectief is om Rotterdam heen gebouwd. Vandaar de naam Vampire City, dat staat voor Rotterdam. De ‘darkside’ waar ik vaak naar refereer in mijn tracks, daar bedoel ik dan Rotterdam-Zuid mee, waar ik vandaan kom. Ik represent Rotterdam in alles wat ik muzikaal doe. Rotterdam heeft wat meer diversiteit tegenwoordig maar blijft gewoon de stad van underground hiphop. Mannen als Monta en Takkie & Ranx zijn ook hard aan de weg aan het timmeren. Als ik Nederland met New York vergelijk is Rotterdam Brooklyn. We zijn op rauwe hiphop gebied gewoon de top van Nederland. Er is nu gelukkig ook veel meer saamhorigheid dus het is een kwestie van tijd dat we weer grote stappen gaan maken vanuit Rotterdam. 

Als jij het voor het zeggen had wat zou je willen veranderen aan de scene?
Ik denk dat de wat minder commerciële artiesten vooral een stukje marketing en promotie missen, het stukje tussen maken en je muziek aan de man brengen. Er zijn genoeg instanties maar die connectie kunnen maken tussen die instanties en de artiest verloopt naar mijn mening erg stroef. Daardoor is er een soort onbalans ontstaan. We hebben gewoon meer outlets nodig waar we onze muziek kwijt kunnen. Meer interviews als dit bijvoorbeeld. Dan gaan de views en dergelijke vanzelf ook omhoog.

Waar staat Kevtendencies over vijf jaar?
Over vijf jaar zie ik mezelf als een grondlegger van een vernieuwde hiphop sound, die voor zowel nieuwe als oude artiesten als inspiratiebron kan worden gebruikt. Ik hoop dat ik de erkenning krijg die ik verdien en dat ik mijn muziek en ideeën op grote schaal tentoon kan stellen aan de buitenwereld.

Aan wie wil jij de mic doorgeven?
Ik wil graag Raw Roets aan de tand gevoeld hebben.

Volg de Facebookpagina van Kevtendencies voor zijn laatste nieuws en shows!

Tekst: Ollie Vida
Fotografie: Guido Holtman

Meer zoals dit

Meld je aan voor Meet The Pro sessie #20: Het succes van de Rotterdamse hiphop

jbhn-01112016-popunie-552016 was een ongekend goed jaar voor de Rotterdamse hiphop; er werden records gebroken en grote shows gedaan. Voor deze Meet The Pro sessie hebben we twee keyplayers uit de scene uitgenodigd om hierover te vertellen: Roger Brouwn van Missin’Link Bookings (oa. Broederliefde) en Solomon Kifle van Rotterdam Airlines (oa. Sevn Alias). Datum: woensdag 21 december

Tijdens deze sessie zal host Martijn Crama de gasten interviewen over het succes van de Rotterdamse hiphop. Het publiek kan natuurlijk ook weer vragen stellen! Meer over de gasten:

Roger Brouwn
Roger is oprichter van het Rotterdamse boekings & managementburo Missin’Link, dat al sinds 1999 de betere hiphop acts boekt. Denk aan Broederliefde, Hef, Jiggy Dje, SBMG en nog veel meer. Naast boekingen verzorgt Roger ook events en doet hij het management van een aantal acts.

Solomon Kifle
Solomon Kifle is general manager van Rotterdam Airlines & Urban High. Deze jonge club is hard op weg een Rotterdamse variant van TopNotch te worden. Rotterdam Airlines verzorgt oa. het management van Sevn Alias, Jairzinho en Kevin.

Martijn Crama
Uw wel bekende Meet The Pro host en tevens bandmanager / docent aan het ArtEZ Conservatorium.

Meld je aan voor deze sessie via de aanmeldpagina!

Extra informatie
Datum: woensdag 21 december
Locatie: Popunie kantoor, Pannekoekstraat 102, Rotterdam
Aanvang: 19.30 u, start 20:00 u
Entree: € 5,- aan de deur
Wij zorgen voor een drankje!