Adriaan Feyaerts is slagwerker bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Bijna een jaar geleden startte hij met de zoektocht naar het vinden van een taal en functie voor de marimba in de niet-klassieke muziek. Het idee om het instrument naar zijn wensen en ideeën te modificeren ontstond. Om een soort nieuwe marimba te ontwikkelen heeft hij jouw hulp nodig!
Op zijn speciale VoorDeKunst-pagina zegt hij hier het volgende over:
”Stel je voor . . . een marimba die niet alleen in een pittoreske kerk, of mooie concertzaal klinkt. Maar ook op je hippe festival, underground club of in de gezellige opnamestudio! Dit is de visie achter de clubMarimba van ADRIAAN. Met een team van designers, geluidstechnici, specialisten plus de infrastructuur en steun van ADAMS Percussion wordt de huidige bouw, klank en design van de marimba geherdefinieerd. Het grafische team denkt out-of-the-box over het uiterlijk en laat de marimba er sexy en catchy uitzien. Om de tot nu toe puur akoestische barrière te doorbreken wordt met geluidstechnici en studio-engineers onderzoek gedaan naar ingebouwde versterking en effect-mogelijkheden.”
clubMarimba
Onder de artiestennaam ADRIAAN probeert hij clubMarimba een plek te geven in de muziekwereld. Afgelopen zomer draaiden de eerste afleveringen van de tv-reeks ADRIAAN ontmoet, waar diverse artiesten in de studio samenkomen voor een unieke muzikale ontmoeting. Uit deze sessies kwam in oktober de eerste release van de albumreeks Sessions# uit en er wordt hard gewerkt aan nieuwe releases.
Tijdens deze studiosessies werd het al snel erg duidelijk dat de marimba die tegenwoordig geproduceerd wordt en op de markt is niet geschikt is voor de niet-klassieke muziekwereld. Het idee om het instrument naar zijn wensen en ideeën te modificeren ontstond. Adriaan stelde een team samen van geluidstechnici, grafisch designers en specialisten om een, op alle vlakken, nieuw soort marimba te ontwikkelen.
Het zoeken naar de functie en klankspectrum van de marimba uitte zich in de intensieve samenwerking met studio-engineer Rogier Hemmes (Okapi Recordings). Uren zaten ze samen aan de mengtafel om klanken te ontdekken en te gebruiken in de sessies. Uit deze brainstormsessies ontstond het idee om ook voor live-situaties het gebruik van digitale effecten mogelijk te maken. Met geluidstechnicus Koen Keevel (PME técnica) begon de zoektocht om het gebruik van de versterkte, uitgebreide, nieuwe klanken van de marimba live realistisch te laten klinken. En vooral het vinden van de sweetspot tussen een akoestisch en digitaal resultaat. Met jouw hulp en steun kan Adriaan zo’n nieuw soort marimba realiseren.
Bekijk de VoorDeKunst-pagina van Adriaan voor de tegenprestaties en ondersteun dit project!