Interview: Sade Adu – van Femme tot Femme Fatale

BvR2051k

Het Eendracht Festival beleefde donderdag 5 februari een geslaagde vijfde editie. Meer dan 100 Rotterdamse muzikanten, kunstenaars, organisaties en ondernemers waren te vinden op en rond het Eendrachtsplein. De festivallocaties waren dit keer Rotown, Bar³, WORM, Vibes, Gouvernestraat én natuurlijk het Eendrachtsplein als episch centrum van het festival. 

Tijdens elke editie worden er stembiljetten uitgedeeld en kan het publiek haar drie favoriete acts supporten door te stemmen. Vanuit de Popunie Music Support Rotterdam regeling krijgen de drie acts met de meeste publieksstemmen een bescheiden geldbedrag om in hun carrière te investeren en de mogelijkheid zich te presenteren in een uitgebreid interview. Deze interviews worden verzorgd door het nieuwe mediaplatform ZINESTERS.

Dit keer gingen de meeste stemmen uit naar:
1. Standup ’69, gehost door Popunie en The Afterveins
2. Sade Adu, gehost door De Nieuwe Lichting, Music Matters, Roots & Routes en 3voor12 Zuid-Holland
3. Elke, gehost door RAAF (zie hier het eerdere interview)

Sade Adu speelde op de laatste editie van het Eendracht Festival in februari niet één maar liefst drie keer en won daarmee genoeg harten van de aanwezigen om een publieksprijs binnen te slepen, en dat allemaal terwijl ze de longen uit haar toen zieke lijf hoestte. Met recht een rasartieste, een kwaliteit die ze deelt met die andere Sjaadee. Maar wie is de Rotterdamse Sade nu eigenlijk?

Selfiekoningin, scenediva, getalenteerd van haar blonde kruin tot aan haar wisselende fashionable sneakers en meters hoge stiletto’s, en bovenal een strot waar menig meisje al playbackend in een haarborstel alleen maar van durft te dromen. Sade’s creativiteit begon echter met fröbelen en een toevallige ontmoeting met een vreemde man op straat. ‘Toen ik twee jaar oud was werd mijn moeder op straat aangesproken door een man, die haar vertelde dat ik heel muzikaal was en zij een piano voor me moest kopen. Verder was ik altijd al bezig met folietjes om vaasjes wikkelen en zo, haha.’

Of de vreemdeling op straat nu een vooruitziende blik had of gewoon piano’s verkocht blijft een raadsel, maar het duurde nog vijf jaar alvorens het jonge meisje besloot dat zij piano en drumles wilde volgen in het buurthuis in haar geboorteplaats Gorinchem. ‘Tijdens de rondleiding stond ik ineens in het zanglokaal en vroeg de docent me om mee te doen. Terwijl ik aan het zingen was, dacht ik: wow! Dat was echt een heel bijzonder gevoel. Drumles heb ik ook nog een aantal jaar gedaan, daar heb ik heel veel aan gehad. Ritmes zijn zó belangrijk.’

Toen zij op haar zestiende heel serieus startte met een muziekopleiding in Rotterdam had ze nooit kunnen verwachten dat haar ambities als artieste zo snel realiteit zouden kunnen worden en tegelijkertijd het einde van haar schoolcarrière inluidden. ‘Ronell (red. Ronnie Flex) was in die tijd ook al helemaal AAN en ik mocht met hem mee op tournee, dus ik had schijt aan mijn opleiding. Hoe kunnen ze nu van me verwachten dat ik op donderdagavond in een uitverkochte HMH sta en vrijdagochtend vroeg weer netjes op school zit?! Dat is toch waar je zo’n opleiding voor doet, om artiest te worden? Ik wilde gewoon muziek maken, op het podium staan en die kans heb ik niet laten schieten. Ik heb er geen spijt van dat ik niet meer op school zit, van het nietafronden natuurlijk wel. Maar ik denk niet dat ik meer had kunnen bereiken mét een papiertje.’ 

Weten op jonge leeftijd wat je precies wilt in het leven, is voor vele jongeren een troebele stip aan de horizon. Zo ook voor de nu twintigjarige Sade. Vier jaar lang al schrijft ze dagelijks aan nieuwe muziek, experimenteert met ze allerlei genres maar heeft ze nog geen enkele plaat uitgebracht. ‘De drang is er wel hoor, ik heb zoveel werk liggen, maar er is altijd die eeuwige onzekerheid. Ik weet dat het publiek het live lauw vindt en dat mensen het thuis ook willen kunnen luisteren. Het voelt alleen allemaal nog niet af.’

Samenwerken en hulp accepteren is voor een perfectionistische artiest niet eenvoudig, zeker wanneer het niet duidelijk is welke kant de creativiteit uit wilt. ‘Ik ben een perfectionist, een fladderaar en heel snel verveeld. Dat is geen makkelijke combinatie, hahaha. Maar ik breng niets uit waar ik niet helemaal achter sta, al ben ik ondertussen ontzettend besluiteloos. Er mist iets, al weet ik niet echt wat. Ik zoek iemand anders om dat in te kleuren. Laatst speelde ik met een saxofonist, dat klonk zo goed dat ik hem wel kon kussen! Het blijft alleen wel een drempel.

Samenwerken vind ik lastig, zeker omdat ik zelf niet helemaal weet wat ik wil en het gevoel het zelf te willen en moeten doen zorgen voor een continue inwendige strijd. Soms ben ik te onzeker, soms ben ik te vol van mezelf. Maar ik heb nu eenmaal wel af en toe hulp nodig en zal moeten leren er om te vragen én het te accepteren. Immi (red. Immanuel Spoor) helpt me wel bijvoorbeeld, geeft me advies. En dan denk ik ja, je hebt wel gelijk, maar ik raak er ook door van slag.’

‘Plannen maken voor mijn carrière, boekingen scoren, dingen regelen, ik ben er zelf helemaal niet goed in. Maar wie zou dat voor me willen doen? Ik heb geen geld om het goed te laten doen. Zou het graag uit handen geven, want het liefst zit ik elke dag te produceren met een zak weed, kaarsjes aan, in mijn eigen wereldje.’

Gelukkig is ze niet verdwenen in het comfort van haar eigen wereldje en zal al haar twijfel en zeeën van talent alleen maar op kunnen tellen tot interessante nieuwe wendingen. ‘Alles waar ik de laatste tijd mee bezig ben geweest, ga ik binnenkort op een ep ten gehore brengen. Het nieuwe werk is veel elektronischer en vol beats, heel anders dan ik zelf had verwacht.’

Net als Sade’s muziek zich door allerlei stijlen en genres evolueert, ontwikkelt de jonge muzikaal begaafde meid zich tot een vrouw die nadenkt over het pad dat voor haar ligt en van femme tot een ware femme fatale.

Meer weten over Sade Adu? Klik hier voor haar Facebook-pagina.

Robin Stroop | ZINESTERS

POPUNIE_MUSICSUPPORT_RDAM_FCHet Eendracht Festival wordt mede gefinancierd door Popunie Music Support Rotterdam.

Meer zoals dit

Interview: Mark Blomsteel – Dit is een droom die is uitgekomen

IMG_5324In april komt de Nederlandse countryster Mark Blomsteel tijdelijk terug naar eigen land. Als je je afvraagt wie Mark Blomsteel is, dan heb je iets belangrijks gemist. Veel muzikanten van Nederlandse bodem dromen van een carrière in het buitenland, en dan vooral een in de Verenigde Staten. Mark echter zette woorden om in daden en vertrok naar het walhalla van de Amerikaanse muziek: Nashville, Tennessee, waar hij inmiddels bijna vier jaar woont. Afgelopen november won hij met zijn plaat Crank It twee prestigieuze Dutch Country Music Awards, waaronder die voor beste zanger. Hoogste tijd dus voor een interview met een Rotterdamse countryzanger uit de States.

Het gaat hartstikke goed,” is de opener van het gesprek. “Met de muziek maken we nog steeds goede stappen vooruit. Het is fijn om in de bijna vier jaar dat ik hier woon toch erkenning heb gekregen voor wat je doet. In 2009 nam ik hier m’n eerste cd op en nu werk ik met een hoop grote namen uit de Amerikaanse muziekwereld. Mijn producer was vroeger manager van The Beach Boys, mijn gitarist speelde mee op alle albums van Garth Brooks (megaster in de countrymuziek, red.), de beste drummer van Nashville speelt mee op mijn cd’s, ga zo maar door. Dat is echt een droom die is uitgekomen en gelukkig leef ik die droom nog steeds na.

Van Ommoord naar Nashville
Maar hoe begin je nu met het maken van country? De liefde voor muziek zat er al vroeg in, maar de liefde voor het genre was niet vanzelfsprekend. Blomsteel: “Ik ben opgegroeid met muziek van m’n pa, daarin zaten veel country invloeden. Neil Young, John Fogerty en zo. Ik ben altijd muziekliefhebber geweest, maar toentertijd vond ik al die artiesten een beetje oubollig. Maar ik hoorde wel dat er kwaliteit in de muziek zat. Ik vind het heel belangrijk dat er goed geluisterd wordt naar de tekst van een nummer, dat vond ik uiteindelijk in die muziek. Dat greep me.

IMG_3760“Toen ik voor het eerst in Nashville was, ik had een vriendinnetje in Texas in die tijd, merkte ik dat iedereen daar naar country luisterde. In andere muziek wordt er volgens mij weinig naar teksten geluisterd, maar hier werd dat wel gedaan. Toen ging ik bij mezelf na of dat niet iets voor mij was; van pop en rock naar country. Ik bleek het bij het rechte eind te hebben. Ik werd terug in Nederland benaderd door een geïnteresseerde producer met de naam Fred Vail. Toen ik ging opzoeken wie er in zijn studio hadden opgenomen kon ik niet geloven wat ik zag: Dolly Parton, Johnny Cash, alle grote namen uit het genre waren daar geweest. Dan vraag je je toch af, is dit wel waar? Ik ben er toch naartoe gevlogen om het met eigen ogen te zien. Alles bleek waar te zijn en op het moment dat ik die studio binnenliep en alle foto’s van artiesten zag hangen bekroop me een magisch gevoel. Hier moest ik opnemen, en dat is dan ook gebeurd.”

De rest is geschiedenis. Over het huidige leven als muzikant in Nashville heeft Mark weinig te klagen. Zelfs de enorme hoeveelheid concurrentie in de country business belet hem niet om onverminderd gemotiveerd door te timmeren aan de weg. “De mensen zijn hier ongelofelijk vriendelijk. De community steunt je en de reacties op mijn muziek zijn alleen maar positief en opbouwend. In heel Amerika trouwens. Ik kreeg al snel de bijnaam ‘Dutch Boy’, zowel hier als in andere staten, zoals Georgia. Dat ik niet hier vandaan kom vinden ze ook juist wel interessant. Het is echter net als bij elk genre wel moeilijk om in de hoogste kringen te belanden. In Nederland kan men zich het misschien niet voorstellen, maar country is in de VS verreweg de populairste soort muziek die er is. Er is veel concurrentie, maar het niveau in Nashville is dan ook bizar hoog. Iedereen is in ieder geval enthousiast en ondersteunt elkaar. Muziek maak je immers samen.”

2014-12-17-markrx10_4846Dutch Country Music Awards
In november nam Mark twee Dutch Country Music Awards in ontvangst: die voor beste zanger en meest veelbelovende act. “Dat is ook weer een stukje erkenning voor het werk wat je doet. En in eigen land, dat maakt het extra leuk. Twee jaar geleden won ik ook al een award, voor beste song van het jaar. Daarbij krijg je dan een podium en wat aandacht van de media. Helaas wordt er hier vaak een beetje lacherig gedaan over country. Ilse DeLange won bij dezelfde uitreiking afgelopen november ook een award voor beste zangeres, maar zij durft eigenlijk ook geen country plaat meer te maken. Het is hier blijkbaar niet cool en de aandacht die je als country artiest krijgt is volgens mij niet altijd de juiste. Ik ben een paar keer omschreven als ‘de mannelijke Ilse DeLange’. Aan de ene kant vind ik dat echt wel een eer, maar daar reageren veel mensen toch verkeerd op. Ik heb dat zelf helemaal nooit zo gezegd natuurlijk.”

“Maar aandacht is goed natuurlijk. Hoe meer aandacht voor het album, hoe meer mensen er naar luisteren. Zo gaan er toch steeds meer deuren open voor een genre dat in Nederland met vooroordelen kampt.”

Intercontinentaal artiest
Marks korte terugkeer naar de lage landen staat gepland voor april. Hoewel Mark zelf opereert vanuit de States, draagt zijn vader aan de andere kant van de oceaan zorg voor het management en de boekingen. Fijn toch, samenwerken met je familie? “Nou, dat is best lastig af en toe. We hebben nogal dezelfde persoonlijkheid, dus dat botst wel eens. Mijn vader wil natuurlijk heel erg dat ik succes heb en pusht me dan ook om dat te behalen. Aan de andere kant is het vooral gewoon m’n pa, waarmee je het ook over andere dingen wil hebben. We hangen elke dag met elkaar aan de telefoon, maar het gaat alleen maar over zaken. Dan mis je dat persoonlijke wel eens. Ondanks dat heb ik met m’n vader veel bereikt. Daar ben ik hem heel dankbaar voor.”

Behalve in Nederland en Amerika heeft Mark ook in België, Groot Brittannië en Duitsland getoerd. Laatstgenoemd land doet hij, ook in april, weer aan voor de Country Music Messe in Bergheim. “We zouden daar twee jaar geleden eigenlijk spelen, maar dat moest ik afzeggen omdat ik bij de geboorte van m’n eerste kind wilde zijn. Nu staan we daar prime time op het hoofdpodium. Geeft ook weer een goed gevoel. Het stikt daar van de country liefhebbers uit heel Europa, maar bovendien ook van alle geïnteresseerde boekers en managers. Ik hoop dat we daar een paar optredens in Europa mee kunnen genereren en nieuwe fans vergaren.”




“Waar ik mezelf over vijf jaar zie? Ik hoop gewoon dat we stapje voor stapje vooruit gaan zoals we dat de afgelopen jaren hebben gedaan. In grotere zalen spelen, meer bekendheid krijgen. Met het album hebben we succes geboekt en de single Talk Me Down is goed opgepakt. Mijn grote droom was om een plaat te maken in Nashville, en dat is al gelukt. Twee zelfs! Dus alles is eigenlijk al een bonus. Daar ben ik ontzettend dankbaar voor. Ik ben nog maar 31, ik kan misschien nog van alles bereiken. The sky is the limit, toch? Als ik dit kan blijven doen tot ik achter mijn rollator loop, dan teken ik daar voor.”

Lars Nebel

Extra informatie
Op 25 april staat Mark Blomsteel met zijn band in Theater Markant in Uden. Klik hier voor het Facebook-event.
Eind 2014 werd Mark uitgenodigd voor een Nashville Special van Omroep Brabant, bekijk hier de korte documentaire.
Nog meer weten over Mark Blomsteel? Check zijn website. En zijn album is te beluisteren op iTunes en Spotify.