Interview: Minke Weeda

Minke Weeda: “De enige reden waarom je dit werk kunt doen, is omdat er artiesten bestaan.”

Rotterdammer Minke Weeda vernoemde haar promotiebedrijf, boekingskantoor en uitgeverij Rock ‘n’ Roll Highschool naar een nummer van haar favoriete band Ramones. Daarnaast is zij directeur van Stichting Live At Rotown en van hieruit mede-organisator van het nieuwe festival Left Of The Dial.

Hoe zij haar bedrijvige bestaan ziet? “Ik doe vooral wat ik leuk vind. Morgenochtend kan ik onder douche staan en ineens een idee krijgen. Als het blijft hangen dan ga ik ermee aan de slag.”

Arie Ribbens
Vertel eens iets over je achtergrond. Je bent begonnen als journalist?
“Ja, nadat ik de Havo had afgemaakt, wilde ik niet studeren. Schrijven vond ik leuk. Ik ben achtergrondverhalen over jongerencultuur gaan maken voor een heel links Utrechts blaadje genaamd Transit. Redactievergaderingen begonnen soms te laat, omdat er dan nog iemand zichzelf had vastgeketend bij Schiphol. Alleen maar thuis zitten schrijven was het uiteindelijk niet dus ben ik op de promotieafdeling van de metal-georiënteerde platenmaatschappij Roadrunner gaan werken. Die fuseerden met het meer in Nederlandstalig gespecialiseerde label CNR. We hadden daarna zowel Arie Ribbens als Slipknot in onze catalogus.”

Streetteams
“Rock ‘n’ Roll Highschool kwam voort uit het idee om streetteams van vrijwilligers samen te stellen die de straat opgingen om bands te promoten met flyers, posters, enzo. Ik deed dit voor Roadrunner, maar steeds meer platenmaatschappijen begonnen ernaar te vragen. De website stond bij toeval op mijn naam dus toen ben ik een eigen bedrijf gestart voor promotie en streetteams.”

Hoe groeide dit verder tot boekingskantoor en uitgever?
“Het heeft te maken met het feit dat ik altijd gewoon doe wat ik leuk vind. Als iets mij leuk lijkt om te doen en we gaan er niet failliet aan dan is dat een goede reden om het te doen. Zo simpel is het. Over vijf jaar kunnen we wel een chinees restaurant beginnen. Het boekingsgedeelte kwam op ons pad omdat we in ons werk veel goede bands tegenkwamen zonder boekingskantoor.”

Glossy
Als uitgever publiceerden jullie vijf delen van Sex, Drugs ‘n’ Rock ‘n’ Roll High School, een glossy en dik tijdschrift over het wel en wee van de Nederlandse muziekindustrie.
“Schrijven blijf ik leuk vinden en inmiddels hadden we veel kennis opgedaan over de muziekindustrie. Daarnaast kregen we veel stagiaires op kantoor die een muziekmanagementopleiding volgden, maar echt niks bleken te weten. Ze leerden op school totaal niet hoe het er echt aan toe gaat. Dus ook voor hen zijn we dat toen gaan opschrijven. Het eerste idee was een leuk gestencild blaadje, maar we hadden goede vormgevers (Unit 20) die er een onwijs mooi ding van maakten. Zo mooi dat het ineens heel serieus werd genomen.”

De vijf tijdschriften verschenen gedurende een tijdsduur van tien jaar en vorig jaar verscheen de laatste. Zie je veel verschillen tussen toen en nu?
“In het eerste magazine staan dingen waarvan ik nu denk: dat ik dat durfde op te schrijven. Het was best heftig van toon. Ik had ook nooit verwacht dat het meteen zo serieus genomen zou worden. Er stond een top 80 in met namen die er toe doen in de muziekindustrie. Dat werd echt bloedserieus genomen, met boze reacties van mensen die er niet instonden. Nu zie je dat bijvoorbeeld 3voor12 ook wel stukken schrijft over de achterkant van de muziekwereld. Toen was het vrij nieuw.”

Sukkels
Nog smeuïger is de boekuitgave Gejatte Verhalen vol vaak hilarische verhalen over hoe het er backstage aan toe gaat in de muziekwereld. Jouw eigen fascinatie voor die wereld lijkt groot te zijn.
“Ja absoluut. Het is gewoon mijn wereld. Je moet er oog en oor voor hebben: de verhalen over de drugs en de groupies, maar vooral ook de kleine menselijke onhandigheden die overal voorkomen dus ook ook backstage. Van kleins af aan heb ik muziek leuk gevonden. Het steunde mij zoals het een tiener, eenzaam op haar kamertje kan steunen. Ik wist al vroeg dat ik geen muziek kon maken, maar ik wilde en kon aan de achterkant wel iets aan bijdragen en dat vond ik ook belangrijk. Daarom is het mijn wereld geworden. Voor mij is het logisch om hierin de interessante of juist de belachelijke zaken te observeren en daar tijdschriften of boeken over uit te geven.”

Wat is jouw eigen kijk op de Nederlandse muziekindustrie?
“Het is wat het is: je hebt er leuke mensen en sukkels rondlopen. Mensen die snappen hoe het werkt of dat juist totaal niet doen, maar toch al heel lang in de muziekindustrie meegaan. De enige reden waarom je dit werk kunt doen is omdat er artiesten bestaan. Je hoort in dienst te werken van de artiesten en hun muziek. Daar wordt door sommigen heel makkelijk overheen gestapt omdat bijvoorbeeld geld verdienen belangrijker is. Dat vind ik sukkels.”
Is er rock-‘n-roll in de Nederlandse popwereld?
“Ha, wat is dat?”
“Een gevoel?”
“Dan zeker. Als rock-‘n-roll het begaan zijn is met muziek dan is het er.”

Rotown
“We organiseerden met Rock ‘n’ Roll Highschool altijd al veel in Rotown. Zoals concerten, maar ook de jaarlijkse Popquiz Marathon. Zo’n vijf jaar geleden gaf eigenaar en directeur van Rotown Dick Pakkert aan dat hij er mee ging stoppen. Hij vroeg mij als directeur van het programmagedeelte Stichting Live At Rotown. Dat had ik zelf niet kunnen bedenken, maar Rock ‘n’ Roll Highschool liep goed dus ik zag geen reden om het niet te doen.”

Rotown is al meer dan 30 jaar succesvol en overleefde menige Rotterdamse muziekclub. Wat is jullie geheim?
“Er werken mensen die weten wat ze doen en waar Rotown geschikt voor is. Onze verhouding met de gemeente is altijd goed geweest. Toen we met het idee kwamen om ook op locatie concerten te organiseren, waren zij heel welwillend. De organisatie is heel stabiel en het heeft natuurlijk een goed restaurant en café.”

Het is, heel on-Rotterdams ook geen opschepperige club en blijft relatief klein terwijl het een goede reputatie heeft in de internationale indie-scene. Hoe verhoudt Rotown zich tot Rotterdamse bands?
“Wat ik belangrijk vind is dat waar vroeger van die Rotterdamse avonden werden georganiseerd, wij nu iedere band, waar deze ook vandaan komt, serieus nemen en volwaardige aandacht geven. Iedere band wordt dus in het volledige programma opgenomen, met een eigen show of als voorprogramma. Maar niet: we doen drie bands die niets met elkaar te maken hebben behalve dat ze uit Rotterdam komen en dan maar hopen dat daar publiek op afkomt. We willen achter iedere band staan en deze neerzetten met de keurmerkstempel van Rotown.”

Wat is je persoonlijke kijk op de Rotterdamse muziekscene?
“Niets specifieks, los van het feit dat Rock ‘n’ Roll Highschool een aantal goede Rotterdamse bands in hun stal heeft en dat ik er via Rotown mee te maken krijg. Als er veel mensen in bands spelen dan zijn ze ook geïnteresseerd in concerten en verlevendigd dat de scene alleen maar. Ik vind het dus belangrijk dat er genoeg faciliteiten zijn: oefenruimtes, maar ook plekken waar bands die groter worden hun podiumpresentatie kunnen oefenen en hun shows in elkaar kunnen zetten.”

Left Of The Dial
“Met Rotownprogrammeur Stephan (Maaskant) kom ik regelmatig op showcasefestivals als South By Soutwest in Austin, The Great Escape in Brighton en het Reeperbahn Festival in Hamburg. Dan zie je in korte tijd heel veel bands bij elkaar. Zoiets willen wij ook in Rotterdam. Het festivalseizoen is na september afgelopen en dan krijg je in het najaar een hoos aan bands aangeboden voor het clubcircuit. Daar hebben we niet eens genoeg plek voor en de vraag is ook of het publiek zin heeft om een maand lang elke dag een bandje te gaan kijken. Op twee festivaldagen bundelen we nu 48 bands op zes locaties wat natuurlijk veel aantrekkelijker is.”
Gitaarbands domineren en het festival werd vernoemd naar een nummer van The Replacements.
“Ja, dat is mijn tweede favoriete band, haha. Onze droom is natuurlijk om uit te groeien tot een enorm showcase-festival met een bredere muziekkeuze en alles er op en er aan.”

Volg Rock ‘n’ Roll Highschool op Facebook voor het laatste nieuws en shows en kijk ook eens op hun website!
Volg festival Left Of The Dial op Facebook voor het laatste nieuws en kijk ook eens op hun website!

Hij komt eraan! De Rotterdamse Popweek 2018!

De Rotterdamse Popweek komt er weer aan en maakt de eerste specials bekend!

De zesde editie van de Rotterdamse Popweek komt eraan! De enige week die 10 dagen duurt, vindt dit jaar plaats van vrijdag 2 t/m zondag 11 november. Tijdens de Popweek staat de stad bol van de popmuziek, met een enorme diversiteit aan optredens, events en muziekstijlen. Het evenement is de laatste jaren explosief gegroeid waardoor ruim 700 acts tijdens de Popweek 2017 hebben opgetreden op 100 locaties verspreid over de hele stad. Dit laat zien hoe veelzijdig en bruisend de Rotterdamse popscene is.

De Rotterdamse Popweek is door de Popunie in het leven geroepen om bestaande en nieuwe popgerelateerde activiteiten te bundelen en in de schijnwerpers te zetten. Daarmee wordt zichtbaar gemaakt wat er allemaal op het gebied van popcultuur plaatsvindt in Rotterdam. Met veel popmuziek en promotie wordt de stad verlevendigd en bewijst Rotterdam dat de stad uitblinkt in creativiteit en muzikaliteit. Hierdoor blijkt dat in Rotterdam veel meer talent aanwezig is en veel meer activiteiten plaatsvinden dan men vaak denkt. De Popweek is daarom ook een goed moment om nieuwe initiatieven aan te moedigen en onder de aandacht te brengen.

Enkele Popweek-Specials uit het programma tot nu toe:

Vrijdag 2 november: Opening Popweek met Tour de Machine & Rotterdamse Popquiz Dit jaar wordt de Popweek op een bijzondere manier geopend. In samenwerking met de Erasmus Universiteit, Codarts en de WDKA zal er een besloten college worden gegeven door Niels Aalberts en Atze de Vrieze van de VPRO podcast ‘De Machine’. De heren maken al jaren onderdeel uit van de top van de Nederlandse muziekjournalistiek en volgen de ontwikkelingen in de muziekindustrie op het gebied van technologie, platenlabels, marketing, media, festivals en dergelijke nauwgezet. Met Tour de Machine gaan ze het land in om vragen te beantwoorden van muziekstudenten. Op 2 november zal dit evenement plaatsvinden in WORM.

Traditioneel volgt op de openingsavond de fameuze Rotterdamse Popquiz!

Zaterdag 3 november: Popronde Rotterdam
Op 3 november strijkt het reizende festival Popronde neer in Rotterdam. De hele dag kun je gratis genieten van muzikale acts op allerlei locaties. Ontdek de nieuwe generatie popmuzikanten die in de voetstappen treden van oud-deelnemers als John Coffey, Kensington, De Staat, Rondé en Dotan.

Zaterdag 10 november: Parkzicht – The Final Reunion
Tijdens de Rotterdamse Popweek worden er geen genres buitengesloten, elk muziekevenement is welkom om opgenomen te worden in het totaalprogramma. Zo wordt er voor de echte liefhebber van oldschool en early rave Parkzicht: The Final Reunion georganiseerd. In 1997 moest Parkzicht de deuren noodgedwongen sluiten. De plek waar o.a. Paul Elstak, Rob en Stanton geschiedenis schreven. In 2005 was de eerste officiële Parkzicht reünie en sindsdien herenigen de echte liefhebbers van die ‘gouwe ouwe’ sound zich jaarlijks in een uitverkocht Maasgebouw. Na 13 waanzinnige edities vol herinneringen en de beste classics zal het doek vallen voor de reünie. Op 10 november gaat het nog éénmaal gebeuren in het vertrouwde Maasgebouw.

Samenwerking
Samenwerking staat hoog in het vaandel tijdens de Rotterdamse Popweek en de Popunie werkt dan ook innig samen met de leden van Stichting PopUp Rotterdam. Hiernaast nodigt de Popunie organisaties in Rotterdam uit om iets op het gebied van popcultuur te organiseren in de periode van vrijdag 2 t/m zondag 11 november en ons hiervan op de hoogte te brengen. Vervolgens kunnen al deze evenementen, groot of klein, worden opgenomen in het totaalprogramma van de Popweek.

Momenteel wordt nog hard aan het programma gewerkt. Houd daarom de speciale Popweek website en het Facebook event in de gaten voor het laatste nieuws en de ontwikkelingen.