Interview: Jan Hiddink (WORM)

jan kleine fotoDe Popunie zet doorlopend clubs en podia uit de Rotterdamse regio in de spotlights. Wat voor muziek wordt er eigenlijk gedraaid? Is er plek voor lokaal talent? Antwoorden op deze vragen en meer lees je in onze interviews. Dit keer spraken we met programmeur Jan Hiddink van WORM.

Wie is Jan Hiddink?
Ik ben vanouds radiojournalist en ben lange tijd werkzaam geweest voor VPRO radio. Daarnaast ben ik een kleine twintig jaar programmeur geweest bij Paradiso, de laatste jaren in combinatie met de Melkweg.

Sinds wanneer ben je werkzaam bij WORM?
Juni 2013 heb ik de overstap gemaakt naar Rotterdam, toen ben ik bij WORM begonnen als programmacoördinator. Ik woonde al lange tijd in Rotterdam – ik ben hier in 1994 aangekomen.

Op welk genres richten jullie je?
Grofweg: indie, noise, psych, impro, elektronisch, ambient, dnb, deephouse, trap, bassworks, beatmaking, pantropical, soundart, hardcore, avantgarde. En daarnaast doen we film en debatten, hebben we een winkel, een filmwerkplaats en een studio voor elektronische muziek, naast een medialab en een paralelle universiteit.

Bieden jullie plaats aan lokaal talent?
Ja. WORM zelf komt voort uit een makerscultuur van Rotterdamse muzikanten, kunstenaars en filmmakers. Die hebben altijd onderdak en mogelijkheden bij ons gekregen – van het vroege begin tot op de dag van vandaag.

Welke legendarische optredens hebben er bij jullie plaatsgevonden?
Ik werk er pas sinds vorig jaar, maar durf te stellen dat de optredens van The Ex, Otto Dokkoi en Rummelsnuff legendarisch waren.

Waar ben je het meest trots op?
Op bezoekers en artiesten die hier onzeker binnenkomen, om later altijd met een brede glimlach te vertrekken omdat ze een unieke ervaring rijker zijn. Het scherpe artistieke profiel van WORM is me dierbaar, zeker in een tijd waarin velen in de cultuursector zich naar de grootste gemene delers hebben gevoegd.

Wie zou je graag nog eens willen programmeren?
Om een of andere reden praat ik al twintig jaar met David Tibet van Current 93 over een optreden. Ik ga ervan uit dat het ook hier niet gaat gebeuren. Het programmeren van Spectrum, de band van Sonic Boom, zou gerechtigheid zijn. Hopenlijk Josephine Foster nog eens. Psychic IIls. En een residency in onze audiostudio door James Holden. XXYYXX – ook graag. Bohren und der Club of Gore – niet voor het eerst, maar vaste waarden moet je niet uitvlakken, of anders Bright Black Morning Light, als die weer bestaan. Als geld geen rol speelt: Jack White. Hij is een held.

Hoe kunnen acts je het best benaderen?
Mailen met relevant bewijsmateriaal naar jan@worm.org.

Wat vind je van de Rotterdamse muziekscene?
Ik denk dat die in de pas loopt met de scenes in andere sectoren als film of beeldende kunst: Rotterdam is een goede stad voor makers, die hier betrekkelijk ongestoord hun gang kunnen gaan. Dat komt vaak de eigenheid ten goede, maar leidt er ook toe dat er minder hype of vibe omheen hangt.

Wat vind je van het Rotterdamse uitgaansklimaat ten opzichte van andere steden?
Ik ben gematigd positief. Er is sprake van een soort Rotterdam renaissance met een hernieuwd zelfvertrouwen, waarbij de stad zich niet langer hoeft te spiegelen aan andere, voorbeeldstellende steden, maar dingen op eigen kracht doet. Er zijn veel signalen dat de stad zowaar weer in de lift zit. Ook het uitgaansklimaat zal daar in mee gaan.

Mis je iets in het Rotterdamse uitgaanscircuit?
Persoonlijk kom ik helemaal niks tekort. Ik begrijp dat dit niet voor iedereen zo is.

Wat is je favoriete Rotterdamse artiest?
In muzikaal opzicht kies ik voor Hausmagger, de band rondom Theo Wesselo. Ik ken eigenlijk geen band die ooit het leven in deze stad beter heeft verklankt.

Wat is volgens jou de beste Rotterdamse dansplaat?
Om de symbolische waarde van Speedy J’s Pullover kan niemand heen. Ook ik niet.

Welke Rotterdamse artiest(en) staan er op het programma van WORM?
Op het moment van schrijven zie ik de komende weken, als ik me beperk tot de muziek, alvast Lasse Passage, Costa Ernsting, Barhüs, JSCA (ook bekend als Stalker) en Accelerators. Het zullen er in de weken daarna niet veel minder zijn, vermoed ik.

 

Extra informatie
Adres: Boomgaardsstraat 71, Rotterdam
Programmeur: Jan Hiddink – jan@worm.org
Openingstijden: zie hier

Voor meer informatie bezoek je de website van WORM.

Tweede editie Rotterdam Riot in WORM, Tiki’s, V11 en Rotown

ROT RIOT FINAL WEBIn het weekend van 9 en 10 mei vindt de tweede editie van Rotterdam Riot plaats. Gedurende twee dagen wordt de Rotterdamse binnenstad overgenomen door punkrockers en garage kids. Er spelen achttien bands uit zo’n twaalf verschillende landen, verspreid over vier locaties in het centrum.

De start is vrijdag 9 mei om 16:00 uur in Tiki’s Bar & Grill met vanaf 18:00 uur de Canadese power-punk-garage band Needles//Pins. Vanaf 20:00 uur staan er vervolgens zes bands verdeeld over twee podia in WORM. Onder andere de Rotterdamse punkrockers Accelerators, Toys That Kill uit San Diego en de Italiaanse ’77 glam punk sensatie Giuda, die voor het eerst in Nederland speelt.

De volgende dag gaat het feest al vroeg door op lichtschip V11 in de Wijnhaven. Vanaf 14:00 uur is iedereen welkom voor de lunch en/of alvast een drankje. Vanaf 15:00 uur in het ruim van het schip, punkrock van onder andere Get Dead (USA/FAT WRECK) en het Haarlemse The Tabascos. Op het deck van het schip worden er door onder meer Rob Lynch (UK) en onze eigen Rotterdamse Bat Bites akoestische sets uitgevoerd. De Rotterdam Riot sluit net zoals vorig jaar af in Rotown. Op het programma 90’s trash punk van The Fuzzbrats, poppunk perfectie van de Australische punkrock girls The Spazzys, maar ook Spike van Zoest die met zijn maten van The Deaf langskomt. Als afsluiter Wau Y Los Arrrghs!!! uit Valencia (Spanje). “Todo Roto”, oftewel Alles Kapot, is hun devies.

Beide avonden zullen verschillende rock ’n roll dj’s je de nacht door helpen. Een passe partout kost 17,50 euro. Losse avond tickets zijn 10 euro en het vroege programma in Tiki’s en V11 is helemaal gratis!

Tijdschema
Voor meer informatie bezoek je de website van Rotterdam Riot.