Inschrijving Peter Tetteroo Bokaal 2014 geopend

WinnaarPTB2013.PangeaOp 29 en 30 augustus zal dit jaar de 25e editie van het Westerpop­festival in Delft plaatsvinden.

Acts en bands uit de regio Midden-Delfland en Delft en omstreken kunnen zich weer inschrijven voor de Peter Tetteroo Bokaal. Het inschrijven gaat via het digitale inschrijfformulier op de website van het festival en is een investering van vijf minuten. De inschrijvende bands en acts maken kans op de voorronden in Theater de Veste en uiteindelijk een plek op het jubilerende Westerpopfestival in 2014.

Na de inschrijfprocedure zal er een selectie plaatsvinden. Een selectie van negen acts of bands wordt gevraagd in het voorjaar van 2014 optredens te verzorgen in Theater de Veste in Delft. De data voor deze voorronden zijn wekelijks op woensdag: 4 juni, 11 juni en 18 juni. Per voorronde zal er één winnaar worden geselecteerd voor de Peter Tetteroo Bokaal 2014 (vrijdag 29 augustus) met in totaal drie finalisten.

Delftse en regionale Bands/dj’s/singer/songwriters, die het grootste gedeelte van hun repertoire eigen werk spelen, worden vanaf nu uitgenodigd om in te schrijven. Bands of muzikanten die al eerder hebben meegedaan kunnen wederom inschrijven.

De inschrijving voor de voorronden en deze regionale popavond loopt tot 1 mei 2014. Inschrijvingen op of na 1 mei worden niet meer behandeld. Bands en acts krijgen voor 15 mei bericht via e-mail.

Voor meer informatie over de inschrijving bezoek je de website van Westerpop.

Foto: winnaar Peter Tetteroo Bokaal 2013: Pangea

Documentaire Mike Redman vereeuwigd in Amerika

Persfoto Mike Redman 2De documentaire Sample: not for sale, werd reeds met veel succes ontvangen tijdens het International Film Festival Rotterdam en werd bekroond tot beste muziekfilm in Hamburg. Nu is de film officieel geadopteerd in het grootste archief dat zich richt op de hiphopcultuur in Amerika. 

Sample: not for sale is een film die de sample-cultuur onderzoekt binnen de muziek waarbij verschillende beroemde artiesten een dialoog aangaan. Het samplen, lenen of soms stelen van elkaars muziek is inmiddels algemeen goed, maar blijft omstreden. Het maken van een documentaire hierover is dit evenmin.

Regisseur Mike Redman (Walkmen, Anagram, Nighttown) heeft zes jaar lang prominente personen geïnterviewd en op onorthodoxe wijze voor zijn camera gekregen. Hierover heeft hij onlangs het ondersteunende boek getiteld Het Sample Dagboek gepubliceerd. Aan de hand van interviews en herkenbare geluidsfragmenten heeft de documentaire binnen het festival circuit menig persoon doen verbazen of geamuseerd. “Ik vind het altijd erg interessant om te weten waar de oorsprong van iets ligt. Binnen de beeldende kunst of muziek kom je er dan al snel achter dat men zich soms wel heel erg veel heeft laten inspireren door een voorganger. Maar in sommige gevallen heeft het ook bijgedragen aan nieuwe stromingen. Bands als The Rolling Stones en Led Zeppelin hebben zich laten inspireren door menig blues artiest, maar het direct ontlenen van ideeën was nog nooit zo duidelijk tot er rap platen verschenen”, aldus Redman.

Dit is dan ook waar, vanuit Redman, zijn verhaal begint, waarna we al snel in verschillende genres terechtkomen en artiesten als Miles Davis, George Clinton en Kraftwerk niet ontbreken.

Ondanks dat deze documentaire niet op dvd zal verschijnen, is de film niet onopgemerkt gebleven. Zo noemde het Engelse sampleplatform WhoSampled.com de documentaire de meest volledige film op dit gebied en toonden artiesten als Chuck D en Alchemist hun waardering.

Deze week is Sample: not for sale officieel geadopteerd door Cornell University in Ithaca, New York. Cornell is toonaangevend binnen onder andere de wetenschap en biotechnologie. Er zijn 41 Nobelprijswinnaars geassocieerd met Cornell en ook beheren zij verschillende archieven van gewicht op het gebied van kunst, geschiedenis en cultuur. Hieronder valt ook het grootste hiphop archief waarin de film van Redman is opgenomen.

De universiteit laat weten het grote belang in te zien van de film en prijst de inzet en verbondenheid van Redman om dit element van een subcultuur te conserveren. Redman; “Ik ben zeer vereerd om een klein puzzelstuk te mogen bijdragen aan dit belangrijke archief. Een betere plek is naar mijn idee niet mogelijk. Om als vroeg schoolverlater uit Nederland een document te hebben gemaakt dat inzicht biedt aan academici in Amerika maakt voor mij de cirkel op vele manieren rond”.

Meer weten over Mike Redman? Lees dan hier hoe Marel Kroon Redman eens flink aan de tand voelde.