De hardnekkigste mythe over nieuwsbrieven ontrafeld

maaike-steenis-column-199x300

Laatst gaf ik een lezing voor een groep muzikanten. Ik sprak daarin onder andere over nieuwsbrieven. Eén van de aanwezigen stak haar hand op. ‘Maar hoe vaak verstuur je zo’n nieuwsbrief dan?’ was haar vraag.

Deze vraag krijg ik vaak. En eigenlijk altijd is er dan iemand onder de aanwezigen die heel hard roept, dat je toch vooral niet te vaak moet sturen. Want dan worden mensen het zat. En melden ze zich af.

Het is de grootste misvatting over nieuwbrieven die ik ken.

Zelf heb ik inmiddels bijna vijf jaar ervaring met het versturen van mijn E-zine.

Ik heb honderden nieuwsbrieven bestudeerd. Daarnaast coach ik enorm veel mensen die ermee werken. Ik heb er dus behoorlijk wat ervaring mee. Veel meer dan degenen die zulke opmerkingen doorgaans maken.

Mijn reactie op deze mythe is altijd hetzelfde: er bestaat niet zoiets als je nieuwsbrief te vaak versturen. Er bestaat alleen een nieuwsbrief die niet interessant genoeg is voor de ontvangers.

Als jij erin slaagt om tien keer per dag een nieuwsbrief te sturen waarvan de ontvangers denken: Jeetje! Wat enorm interessant/ grappig/ mooi/ boeiend/ nuttig! Dan is tien keer per dag niet te veel. Ze zullen juist blij zijn dat je zoveel moeite voor ze doet. Ze zullen je ervoor bedanken. Anderen op jouw nieuwsbrief attenderen en het delen op social media.

Natuurlijk is het verschrikkelijk moeilijk (zelfs bijna onmogelijk) om tien keer per dag briljante, verheffende of hilarische content te creëren. Ik ken in ieder geval niemand die dat lukt. En bovendien kom je dan niet meer aan je eigenlijke werk toe.

Maar het gaat om het principe. Pas als de inhoud van je nieuwsbrief teleurstelt, of gewoon niet zo heel bijzonder is, gaan mensen de frequentie als storend ervaren.

Er zullen altijd mensen zijn die zich uitschrijven van jouw nieuwsbrief. Omdat hij voor hen niet interessant genoeg is. Dat gebeurt bij mij ook. Iedere keer opnieuw.

De enige manier om dat te voorkomen, is je nieuwsbrief nooit versturen. Maar dan pluk je helaas ook niet de positieve vruchten.

En weet je wat ik gemerkt heb? De mensen die zich uitschrijven, zijn zelden mijn klanten. Het zijn niet de mensen die reageren op mijn artikelen. En ook niet de mensen die mijn Facebookpagina liken.

Oftewel: mijn nieuwsbrieflijst wordt kleiner, maar bevat naar verhouding meer mensen die mij steunen en echt fan zijn van wat ik doe. Uiteindelijk zijn dat de mensen aan wie je graag je nieuwsbrieven verstuurt.

Maaike van Steenis

Maaike van Steenis is trainer en leert  creatieve ondernemers, zoals muzikanten, hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Daarnaast is ze initiatiefnemer van de award ‘Creatieve Ondernemer van het Jaar’. Via haar website kun je haar gratis E-book opvragen met daarin 10 dingen die je vandaag nog kunt doen om meer te verdienen met je werk.

Grote Prijs van Rotterdam 2016 winnaar electronics: Giorgio Oehlers

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Voor de vier prijswinnaars van de Sena Grote Prijs van Rotterdam begint 2017 goed. Nadat zij volop hebben genoten van oliebollen en champagne gaan ze aan de slag met hun plannen voor de toekomst. De komende weken spreekt de Popunie elk van hen. Deze week de gedreven producer: Giorgio Oehlers.

Muziek. Muziek. Muziek. Giorgio Oehlers ademt het. Tijdens het interview geeft hij kort en duidelijk antwoord. Zit hij te wiebelen op zijn stoel. Hij wil zo snel mogelijk terug naar zijn natuurlijke habitat: de studio.

Eigen studio
Sinds een maand huurt Giorgio een ruimte in de kelder van het HipHopHuis aan de Delftsestraat. Hij komt er vijf dagen per week. Hij merkt dat hij productiever is geworden sinds hij hier zijn intrek heeft genomen:

‘Thuis houd je toch rekening met de buren of met je vrouw die beneden zit, ik voelde me daar een beetje beperkt. De move hier naartoe was een hele goede. Hier kan ik lekker herrie maken. Ik ben beter geconcentreerd, muziek maken gaat hier makkelijker. Ik kan mensen uitnodigen om samen aan de slag te gaan. Lekker van alles uitproberen zonder dat iemand er last van heeft.’

Winnaar Sena Grote Prijs van Rotterdam
De studio, dat is gelijk Giorgio’s hoogtepunt van afgelopen jaar. Natuurlijk was er ook het winnen van de Sena Grote Prijs van Rotterdam. Een hele eer, en winnen… daar had hij van tevoren niet over nagedacht. Meedoen was belangrijker.

‘En heel tof om samen te komen met mensen die allemaal hetzelfde doen. Ik had maar een uur om iets te maken met de aangeleverde samples. Echt een uitdaging, zeker voor mij, want ik ben gewoon heel kritisch op wat ik maak. Misschien een beetje te kritisch. Ik kan dagen bezig zijn met een track.’

Dagen waarbij hij de tijd vergeet terwijl hij laagje voor laagje toevoegt aan zijn track. Ondanks het vele werk dat in een nummer gaat zitten, is hij meedogenloos: ‘Wanneer het niet goed is, gooi ik het weg. Heel veel dingen worden uiteindelijk niet gebruikt. Of ik achteraf wel eens spijt heb? Nee, geloof het niet. Denk dat ik altijd wel de goede keuze maak.’

Toekomstplannen
Het winnen van de prijs was mooi, maar Giorgio is met zijn hoofd alweer bij het volgende project dat tot een goed einde moet worden gebracht: zijn ep.

Nog twee weken heeft hij, dan moeten de vijf, zes tracks af zijn. ‘Het afgelopen jaar had ik heel veel ideeën, maar veel van die ideeën zijn niet tot volledige tracks uitgewerkt. Ik vond dat ik nu dingen moest gaan afmaken. Ik heb de beste uitgekozen en ben daarmee aan de slag gegaan.’

Wanneer zijn fans de plaat kunnen beluisteren weet de muzikant nog niet. De ep moet eerst voltooid worden, dan komt de tijd om daarover na te denken.

Ontwikkelen als producer
En plannen voor 2017? Als producer wil hij zich blijven ontwikkelen. Sinds kort werkt hij samen met een gitarist, dat loopt allemaal vlot.

‘Voor mij is het belangrijk om veel te maken. Wat daar uiteindelijk uitkomt is tof, maar wel een bijzaak. Een toffe bijzaak dus, want ik wil gewoon muziek maken. Nadat ik het werk aan mijn ep heb afgerond, wil ik zo snel mogelijk met het volgende aan de slag. Een album bijvoorbeeld. Ik wil bezig blijven.’

We laten hem dan ook maar snel weer gaan.

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen van Giorgio Oehlers via zijn Facebook en beluister zijn tracks via Soundcloud.

Vincent Terlouw