Een bos bloemen of een kadobon in plaats van een gage. Een bekende situatie voor veel muzikanten. Ik schreef er al over in mijn vorige column. Toch kunnen er goede redenen zijn om voor niets (of voor weinig) op te treden: promotie, naamsbekendheid of ervaring. Veel organisatoren zijn zich daar goed van bewust. Ze roepen dan al snel “Er is geen budget, maar het is goed voor je naamsbekendheid.”
Helaas blijkt dat maar al te vaak een loze kreet. Zo’n gratis gig levert je uiteindelijk niks op. Hoe kun je dat nou voorkomen? Hoe bepaal je wanneer het zinvol is om iets voor niets te doen? En wanneer kun je beter bedanken?
Het helpt je om heel duidelijk te hebben wat je reden is om een bepaalde klus aan te nemen. Er zijn vijf redenen om ‘ja’ te zeggen tegen een optreden:
1. Geld
2. Netwerk / interessante contacten op doen
3. Promotie / naamsbekendheid
4. Ervaring / iets nieuws leren
5. Plezier / goed gevoel
Het is natuurlijk geweldig als een gig aan elk van deze punten bijdraagt. Maar dat hoeft niet altijd. Er is niks mis mee om die ene opdracht te doen omdat het lekker betaalt. Of om ‘ja’ te zeggen tegen iets waarvan je veel kunt leren. Of om toch onder je normale prijs op dat ene festival te spelen omdat het gewoon supergaaf is om te doen.
Als je voor jezelf helder hebt wat jouw redenen zijn om een opdracht aan te nemen, kun je makkelijker beslissen of je er ‘ja’ of ‘nee’ tegen moet zeggen. Bovendien ervaar je minder frustratie als je toch eens iets doet dat minder goed betaalt. Je kunt immers prima aan jezelf uitleggen waarom je dat doet.
Daarnaast kun je, door helderheid te scheppen in je eigen motivatie, makkelijker concreet maken wat je ergens uit wilt halen. En daar vervolgens heldere afspraken over maken. Stel dat je tegen een gereduceerde prijs een korte set speelt op een benefietavond omdat je weet dat de organisatie een groot netwerk heeft. Dan kun je vragen bij wie ze jou kunnen introduceren en op welke manier ze dat gaan doen.
Of als je optreedt op een festival met een klein budget om naamsbekendheid te creëren kun je afspraken maken over de mogelijkheid om via hun website en sociale media je nieuwe album te promoten.
Uiteindelijk is ook een opdracht die je gratis of voor een lagere prijs uitvoert een zakelijke deal. Jij geeft iets en daar wil je iets voor terug. Wat dat precies is kan verschillen. Uiteindelijk gaat het erom dat jullie beiden tevreden zijn met wat je hebt gekregen.
Maaike van Steenis
Maaike van Steenis is trainer en leert muzikanten en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Meer is eigenaar van het bedrijf Succesvol Ondernemen als Creatief. Meer informatie daarover vind je op haar website.