Can 50.000 Facebook likes be wrong?

chris andersonFacebook is een onmisbare tool voor de zelfstandige (en minder zelfstandige) muzikant. Het grootste social network ter wereld stelt je in de gelegenheid om met het grootste gemak in contact te komen met je fans, en maakt het vergroten van je fanbase een simpel karweitje.

Facebook introduceerde al een tijdje geleden een paar opties om je bereik te vergroten door middel van promo campagnes. De ‘like’ is almachtig, en hoe meer likes je hebt des te meer potentiële klanten je kan bereiken. Theoretisch gezien is dit een goede manier om jezelf te promoten, maar in de praktijk werkt dit jammer genoeg wat anders.

Er zijn twee manieren waarop je meer likes kan krijgen. De eerste is om likes te kopen via externe sites (dus niet via Facebook zelf). Deze manier word je sterk afgeraden door Facebook zelf en daar sluit ik me bij aan. Waarom dat zo is daar kom ik zo op terug.

De tweede manier is om Facebook’s reclamecampagne-functie te gebruiken. Via deze functie laat Facebook je een ad-campagne aanmaken die alleen gezien wordt door gebruikers die aan je eisen voldoen. Zo kan je gericht reclame maken voor je optreden, ep-release of tour en zien alleen de mensen waarvan jij weet dat ze interesse hebben in jouw product je campagne.

De eerste optie is zonde van je geld. Websites die likes te koop aanbieden zijn meestal onderdeel van een clickfarm (bedrijven vol mensen die alleen maar bestaan om de paginas die ze betalen te liken). Geen enkele van de likes die je krijgt op deze manier zijn van echte mensen. Geen enkele van de accounts die via deze weg je pagina een like geven zal interactie hebben met jouw pagina.

De tweede optie lijkt al een stuk legitiemer. Je betaalt Facebook om op hun eigen site, naar mensen met interesse die jij hebt uitgekozen, reclame te gaan maken voor je pagina. Wederom: op papier is dit een prachtig concept, maar in de praktijk werkt het niet zo. Omdat de eerder genoemde clickfarms, diezelfde clickfarms die tegen het beleid van Facebook ingaan, namelijk moeten zorgen dat ze niet worden opgemerkt door Facebook. Dit doen ze door ALLE pagina’s die ze kunnen vinden te liken. Op deze manier beginnen hun nep accounts meer op echte accounts te liken (2000 dingen liken is minder vreemd dan een leeg account met maar 1 pagina die geliked is). En hoe vinden ze die pagina’s? Dankzij ad-campagnes die zijn opgezet door Facebook met het geld van de beheerders van de pagina’s.

Mijn advies is dit: geef geen geld uit aan promo campagnes op Facebook, en koop nergens likes. Je pagina zal meer “gebruikers” hebben, maar minder mensen zullen de dingen op je pagina zien. De manier waarop de comments op Facebook werken is als volgt: als je een nieuwe update post laat Facebook dat aan een klein onderdeel van je fans zien. Als mensen je status liken en Facebook ziet dat mensen interesse hebben in waar je over vertelt, dan zal Facebook het laten zien aan meer mensen die je pagina geliked hebben. Als het grootste gedeelte van je fanbase op Facebook bestaat uit lege clickfarm accounts die geen interactie hebben met wat je op je pagina doet, dan zal je status update ook niet terecht komen bij de mensen die oprecht je pagina hebben geliked. Als je zo nodig geld uit wilt geven op Facebook dan is de veiligste optie alleen te betalen om je posts te laten promoten. Op deze manier weet je zeker dat je bericht bij alle mensen die je pagina hebben geliked terecht komt.

Chris Anderson

Chris Anderson is een 23-jarige singer/songwriter en ambient producer uit Spijkenisse die, als hij niet met eigen muziek bezig is, zich stort op zijn nieuwe project; hij maakt een podcast vol relaxte elektronische muziek, waarin ook Rotterdamse artiesten gepromoot worden. Klik hier voor meer info.

Vanaf december nieuw poppodium in Leiden

1794685_790782697603076_2012964606_nDonderdag 4 december kan voor de stad Leiden alvast worden genoteerd als een historische dag. Vanaf die datum is de stad namelijk een kwaliteitspodium rijker: Gebr. De Nobel!

Gelegen aan de Lange Gracht (Marktsteeg 8), met Molen De Valk als signatuur van de stad, profileert Gebr. De Nobel zich als het kloppend hart van popmuziek in Leiden. Een cultureel centrum op niveau, dat ook buiten de stadsgrenzen de aandacht van muziekliefhebbers zal trekken. Met maar liefst twee professionele concertzalen wordt er ingezet op het presenteren van een breed doch onderscheidend palet aan genres, waarbij zowel talenten uit de regio als (inter)nationale artiesten een plek wordt geboden.

Gebr. De Nobel streeft ernaar zich te ontwikkelen als een (pop)podium van én voor de stad, 
met een focus op kwaliteit, talentontwikkeling en het presenteren van (inter)nationale artiesten. Het verbinden van liefhebbers, makers en organisatoren staat daarbij voorop, waarbij passie en beleving als verbindende factoren zullen gelden.

Schermafbeelding 2014-08-18 om 13.35.02

De capaciteit van Gebr. De Nobel zal bestaan uit een grote zaal, een kleine zaal en een foyer. In de grote zaal is er plek voor 750 bezoekers en bestaat er de mogelijkheid om de concerten vanaf twee balkons te bekijken. In de kleine zaal kan Gebr. de Nobel 200 bezoekers ontvangen.

De foyer zal worden gebruikt als entree en voor het programmeren van kleinschalige optredens. Het programma van Gebr. De Nobel zal de komende maanden meer vorm gaan krijgen. De eerste namen op het affiche – én zo ook het allereerste uitverkochte concert – zijn inmiddels een feit: Blaudzun (uitverkocht!), Birth Of Joy, Niels Geusebroek, Beans & Fatback en Peter Pan Speedrock.

Voor meer informatie bezoek je de website van Gebr. De Nobel.