Deze blunder durf ik amper te delen

Twee weken geleden was de laatste trainingsdag van één van mijn groepen. We sloten gezamenlijk af met een borrel op het terras. Zo zittend in de zon met een drankje hadden we het over de maffe gedachten die je als creatieve ondernemer soms dwars kunnen zitten. Na een paar wijntjes durf je die ineens wel te delen. En dan blijken ze stiekem behoorlijk herkenbaar…

Ik vertelde over die keer dat ik een mail kreeg van het bedrijf waarbij ik mijn website gehost heb. Over een update. Ik scande de mail vluchtig. Ik moest iets doen. Het moest voor een bepaalde datum. Onmiddellijk begonnen er allerlei stemmetjes in mijn hoofd te roeptoeteren: “Dit is vast heel ingewikkeld”, “Ik heb hier heeeeeeelemaal geen zin in nu”, “Als ik het fout doe, ontploft mijn site en ben ik uren en duizenden euro’s verder om alles weer werkend te krijgen”. Dus ik deed wat veel mensen in een dergelijke situatie doen. Ik klikte de mail weg en ging over tot de orde van de dag. Het digitale equivalent van je vingers in je oren stoppen en heel hard “Traaalalalala… Ik hoor je lekker niet!!!” roepen.

Twee weken later kreeg ik opnieuw een mailtje. De datum van de update kwam dichterbij en ik moest iets… en wel binnen twee weken… Opnieuw klikte ik de mail weg. Ik had immers nog alle tijd. Maar ergens in mijn achterhoofd bleef het stemmetje hardnekkig doorzeuren. Twee mailtjes (met steeds dringender toon) verder overwoog ik de mail maar in zijn geheel door te sturen naar mijn assistente. Zij wist er vast raad mee. En dan was ik ervan af. Maar ergens voelde dat ook weer zo suf. Ik had het immers niet eens zelf geprobeerd.

Ik zuchtte eens diep, schonk een kop thee in en klikte de allereerste mail open. Dit keer las ik hem heel aandachtig. Ik wilde immers weten wat het was dat ik moest doen. Tot mijn verbijstering, hoefde ik alleen een link aan te klikken. Dat was alles. Op dat moment voelde ik me een enorme kneus. Want ik had van een piepklein mugje, een gigantische olifant gemaakt.

Ik realiseerde me, dat dit hele proces zich in mijn eigen hoofd had afgespeeld. Dat het enkel mijn eigen gedachten waren die van iets heel simpels een enorm ingewikkeld en zwaar ding maakten. En dat dit totaal onnodig was.

Nu kan ik erom lachen. Stel je voor dat ik daadwerkelijk iemand anders gevraagd zou hebben dit klusje voor mij te doen. Dat zou wel heel suf zijn geweest. En ik lees voortaan mijn mails eerst voordat ik concludeer dat het om iets moeilijks en tijdrovends gaat. Dat scheelt een hoop stress!

Maaike van Steenis is trainer en leert creatieve ondernemers, zoals muzikanten, hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Daarnaast is ze initiatiefnemer van de award ‘Creatieve Ondernemer van het Jaar’. Via haar website kun je haar gratis E-book opvragen met daarin 10 dingen die je vandaag nog kunt doen om meer te verdienen met je werk. Ook kun je daar haar nieuwe boek ‘Tussen kunst en cash’ bestellen.

Investeer in Talent: Flip Noorman

De muziek van Flip Noorman klinkt als de humor van Zappa, de poëzie van Nick Cave en rauw als Tom Waits. Zowel de live-shows als zijn twee albums worden geroemd om originaliteit. Hij is compromisloos, het ene moment de rafelige troubadour en het andere moment de energieke performer. Flip lokt zijn publiek naar zich toe om ze vervolgens genadeloos de nek om te draaien. Op 26 september hoopt hij zijn nieuwe CD, De Big One, uit te kunnen brengen en hij vraagt jullie om hulp! Hieronder legt hij uit wat zijn plannen zijn.

 

Het plan

Lieve mensen,

Komende 26 september hoop ik mijn nieuwe cd, De Big One, te kunnen uitbrengen.

Vrijelijk gebaseerd op de 19-eeuwse sideshow van het Ringlin Brothers Circus wordt de Big One een muzikale Freakshow. Een even ongemakkelijk als onweerstaanbaar inkijkje in de menselijke rariteiten. In elk lied staat weer een andere “curiositeit” centraal.

Een van die rariteiten is natuurlijk de vrije markt… En daarvoor ben ik hier. Ik heb uw hulp nodig om het te kunnen verwezenlijken. De cd is bijna klaar, maar het mixen, masteren en drukken zijn kostenposten die nog gedekt moeten worden. En daarom heb ik een veredelde liefdadigheidscampagne georganiseerd onder het mom van een voorverkoop.

Unieke kans

Let op! Het is namelijk niet alleen liefdadigheid wat hier gebeurt. U heeft namelijk ook een UNIEKE kans. Voor dit project werk ik nauw samen met beeldend kunstenaar Daniël van Nes (zie filmpje en https://www.nessed.nl). Hij heeft bij elk nummer een tekening gemaakt, gebaseerd op tarotkaarten.

Al deze tekeningen zijn met de liedteksten en de cd verzameld in een speciale uitgave: “Een Boek-met-cd”.

Dit “Boek-met-cd” wordt gelimiteerd gedrukt (100 stuks). En u, de crowdfunder, krijgt de eerste kans om verzekerd te zijn van dit boek!

Naast de prachtige tekeningen en liedteksten staan er ook nog 3 bonustracks op en is het boek voorzien van foto’s. Kortom het is een uniek document. Ik ben ontzettend trots dat dit (hopelijk) verwezenlijkt wordt

Natuurlijk kunt u ook gewoon de cd bestellen – ook die wordt erg mooi 🙂 – of voor een van de andere tegenprestaties gaan!

Help me 🙂

Crowdfunding
Lees meer over het project, hoe je kunt bijdragen en de tegenprestaties op de speciale VoorDeKunst pagina.