Vlaardingse kroegen gezocht voor online muziekfestival Rock around the Avondklok

Er wordt in Vlaardingen een online muziek festival opgezet, met lokale muzikanten, vanuit de Vlaardingse kroegen en podia. Alle kroegen uit heel Vlaardingen, die gek zijn op het programmeren van livemuziek, kunnen zich tot en met zondag 7 februari aanmelden om mee te doen aan het online muziekfestival Rock Around The Avondklok.

Met Rock Around The Avondklok worden muziekliefhebbers meegenomen op een virtuele kroegentocht met optredens van lokale artiesten.

In elke geselecteerde kroeg wordt een professionele (Vlaardingse) artiest geboekt, waar een aantal nummers mee wordt opgenomen. Het gaat hierbij om beroepsmusici die van optredens, schrijven en produceren (vrijwel volledig) afhankelijk zijn in hun inkomen en optreden met eigen werk.

Tijdens de livestream op 18 februari (onder voorbehoud) worden deze opnames getoond afgewisseld met interviews. De opnames worden uiteraard coronaproof gedaan en met medeweten van de gemeente. Er is een passende vergoeding voor het gebruik van de kroeg.

Uit alle aanmeldingen worden uiterlijk maandag 8 februari maximaal 8 locaties geselecteerd als festivallocatie, met alle aandacht en voordelen van dien!
Aanmelden kan via wibo@vlaardingsebierbrouwerij.nl.

De pandemie als hiphop stabilisator

COVID-19. Ik was niet van plan om hier ooit over te schrijven, omdat ik hier allesbehalve blij van word, maar hier zijn we dan. Omdat het raar zou zijn om de pandemie te negeren, en ik het toch enigszins positief wil houden, wil ik het hebben over het effect dat het heeft gehad op hiphop. Een positief effect, depending on how you look at it.

Grammys als weerspiegeling
Laten we het over de Grammys hebben. Beter nog, ik wil het hebben over de Grammy nominaties voor Best Rap Album dit jaar. Vind ik de Grammys corrupt? Misschien. Ga ik het toch als voorbeeld gebruiken om iets te bewijzen? Jazeker.

De Grammys hebben het in de deze categorie vaak, naar mijn mening, aan het verkeerde eind gehad: de prijs uitreiken aan Macklemore in plaats van Kendrick Lamar in 2014 of aan Cardi B in 2019, terwijl Pusha T’s Daytona een meesterwerk is. De voorgaande jaren laten zien dat het een populariteitswedstrijd is en er voornamelijk wordt gekeken naar welke artiesten de hitlijsten bestormen. Dus, de nominaties voor dit jaar zijn noemenswaardig en ik ben er eigenlijk wel over te spreken, voor de verandering.

Video: Freddie Gibbs & The Alchemist – 1985

Dit jaar zijn de genomineerden voornamelijk rappers die meer underground succes kennen en tracks hebben die je niet zo snel in de club zou horen – Freddie Gibbs, Jay Electronica, D-Smoke, Royce da 5’9” en Nas. Dit zijn rappers die niet tot nauwelijks de hitlijsten domineren. De albums die ze hebben uitgebracht in 2020 staan niet vol met commerciële tracks die gebruik maken van een standaardformule die ze de top in de hitlijsten garanderen, maar tracks met sterke teksten van hoog niveau.

Dit is een perfecte weerspiegeling van hoe de maatschappij er in 2020, en nu nog steeds, voor stond: we zitten thuis tussen vier muren en onze gedachtes, we hebben weinig behoefte aan club bangers en hiphop reageert hierop. En, zoals ik vaker heb aangegeven: wil je zien hoe de maatschappij ervoor staat, kijk naar de (hiphop) tracks die in die tijd zijn uitgebracht.

Shift
Het is heel moeilijk om in deze tijd nog ergens een lichtpunt of het positieve te zien. Trust me, ik lag er een tijdje ook uit. Dus de kleine shift in hiphop, dat gedomineerd werd met tracks die op elkaar lijken en over hetzelfde lijken te gaan, naar tracks waar de focus niet op de beat ligt, maar op de lyrics, zorgt weer voor stabiliteit en balans. Een kleine shift dat gevierd mag worden.

Met al dat gezegd te hebben, vier ook de kleine lichtpuntjes en overwinningen in het leven in deze roerige tijd en let op jezelf en je naasten.
Lobi.