The Afterveins wint Grote Prijs Rotterdam in aanloop naar release debuutplaat

Gogol Bordello - Rotterdamse SchouwburgDe Rotterdamse band The Afterveins heeft op zondag 17 november tijdens de Grote Prijs Rotterdam de eerste prijs in de categorie bands binnen weten te slepen. Dit komt perfect uit, aangezien de band in volle gang is met het opnemen van hun debuutplaat. Met deze debuutplaat, die begin maart wordt uitgebracht, wil The Afterveins de Nederlandse podia onveilig maken.

Grote Prijs Rotterdam
De band kon mooie feedback van de juryleden (Marcel Haug, Rob Berends en Martijn Crama) in hun zak steken. Zij vergeleken de muziek met die van The Feelies en The Velvet Underground. Ook gaven zij aan dat The Afterveins in twintig min een veelzijdige set liet zien, die aanvoelde als een echt mini concert.

Debuutplaat
De weken voorafgaand aan de finale van De Grote Prijs Rotterdam is de band druk bezig geweest met de opnames van hun debuutplaat, die begin maart 2014 zal verschijnen. De plaat zal worden uitgebracht op 12 inch gekleurd vinyl (in limited edition) en op cassettes. De plaat is opgenomen in studio195 en geproduceerd door Patrick Delabie (o.a. The Apers, Travolta’s, Krezip).

The Afterveins live
23-11-2013  De Bakkerij, Castricum
05-12-2013  The Waterhole, Amsterdam
21-12-2013  Hemingway, Rotterdam
20-01-2014  Zaal 100, Amsterdam
22-02-2014  The Little Cave, Rotterdam
27-02-2014  Eendracht Festival, Rotterdam

Voor meer informatie bezoek je de Facebook pagina van The Afterveins.

Foto: Bart Notermans

Interview: MusicFromNL

firetimednl_4599MusicFromNL laat weten dat per 1 januari 2014 het doek valt. Ze zien niet genoeg perspectief om door te gaan. De Popunie spreekt met directeur Arjen van der Straaten.

Kun je iets vertellen over het ontstaan van MusicFromNL? Waar ben je ooit gestart?
Ik gaf in de jaren negentig in Rotterdam een undergroundblad uit. Toen ik afstudeerde wilde ik kijken of ik mijn geld met een muziekplatform kon verdienen. Internet was het nieuwe medium. Het betekende ook dat ik niet meer zelf mijn blaadjes hoefde te verspreiden, want daar was ik wel klaar mee. Het concept begon als Rotterdams platform, maar gezien de mogelijkheden van internet en het grotere bereik besloot ik het naar het landelijk niveau op te tillen en zo ontstond MusicFromNL. Dan zou snel MusicFrom.BE volgen en dan de rest van de wereld…

Als we terugkijken, wat is het hoogtepunt voor MusicFromNL?
Ik denk ergens rond 2007/2008, de omzet en bezoekersaantallen stegen elk jaar en op een gegeven moment hadden we een team dat naast mij bestond uit twee redacteuren, een vormgever, een programmeur, een verkoper/marketeer en een aantal stagiairs. We hadden toen veel talent binnen onze gelederen en er was een heel goed groepsgevoel. Onze Noorderslaguitstapjes van destijds zal ik nooit vergeten.

Is de kans voor een overname definitief uitgesloten?
Ik denk het wel, de partijen die er zijn hebben geen geld of geen interesse. Er heeft zich een aantal andere overnamekandidaten gemeld, maar om diverse redenen had ik bij geen van hen een goed gevoel. Het gaat toch om iets waar ik jaren met ziel en zaligheid aan gewerkt heb, dat ‘geef’ je niet zomaar uit handen.

Kun je iets vertellen over de relatie tussen Popunie en MusicFromNL?
Die is altijd meer dan goed geweest, komt ongetwijfeld door onze Rotterdamse roots!

Wat is je favoriete Rotterdamse artiest/album/festival?
Favoriete artiesten en albums heb ik niet, daarvoor ken de ik de scene niet goed genoeg. Ik ben blij met Metropolis en Motel Mozaïque, maar ik hoop dat Rotterdam een eigen binnenstads-popmuziekfestival krijgt zoals je in veel andere steden ziet. Het is wat dat betreft positief dat de gemeente het Eendrachtsfestival gaat ondersteunen, maar er moet veel gebeuren voordat dat festival zich kan meten met iets als EuroSonic.

Wat vind je van het Rotterdamse uitgaansklimaat ten opzichte van andere steden? Hoe kan dit veranderen?
Dat weet iedereen, we missen een groot podium/muziekcentrum. Dat hebben we nodig voor de muziekliefhebbers, de muziekindustrie en als belangrijkste pijler voor de behoorlijk gezonde muziekscene. De gemeente kan hier als enige écht verandering in brengen. Het wordt tijd niet meer achteruit maar vooruit te kijken. Voor een aantrekkelijke stad is een gezond popklimaat van groot, zo niet onmiskenbaar.

Wat mis je specifiek in het Rotterdamse uitgaanscircuit? Hoe kan dit veranderen?
Persoonlijk mis ik de rockconcerten. Met BIRD, GROUNDS en LantarenVenster is de world-jazz-urbanhoek goed gedekt. WORM en in mindere mate Roodkapje zijn er voor het experiment, Rotown doet wel concerten, maar ik mis daar de hardere Nederlandse artiesten. Baroeg zit dan weer aan het andere uiterste van hard. Het is wachten op een dergelijk initiatief, ik hoop zelf in 2014 ook wat concerten te organiseren. In de lente van dit jaar heb ik achter de schermen nog gekeken naar de mogelijkheden De Unie door te starten, maar dat bleek toen door diverse factoren niet haalbaar.

Wat zijn je persoonlijke toekomstplannen? Ga je muziek maken?
Ik heb geen concrete plannen, behalve het voornemen een aantal maanden niets te doen. Ik ken mezelf, het zal snel gaan kriebelen en dat  zal hoogstwaarschijnlijk gaan over iets met muziek, creativiteit, stadssociologie, eten, slapen, duurzaam en Rotterdam. Zelf iets ondernemen doe ik – als ik verstandig ben – alleen als ik én anderen overtuigd zijn dat er een vraag is. Muziek ga ik zeker weer maken. Ik ben nu een paar maanden bandloos en ik mis het muziek maken en het optreden. Ik drum vanaf mijn tiende en soms kriebelt het een andere instrument te gaan spelen  of meer tijd te steken in het produceren van eigen muziek of die van anderen. Ik hou van experimentele muziek met rock- en danceinvloeden, die richting zal het ongeveer opgaan.

Enige tijd geleden ging MusicFromNL een samenwerking aan met Bandcoach. Waarom is dit niet geworden wat je verwacht had?
In 2012 besloot ik MusicFromNL te verkopen, ik voelde me niet fris en energiek meer en wilde niet langer geld in MusicFromNL steken. Verkopen lukte niet, maar de gesprekken met Bandcoach (een van de geïnteresseerden) gaven wederzijds een goed gevoel. Zij geven een muzikantenblad uit, wij een website die ook veel muzikanten trekt. We verwachtten samen als crossmediaal platform meer advertentie-inkomsten te kunnen vergaren. Vanaf mei dit jaar zijn we gaan samenwerken, maar de sales bleven uit. Dat is natuurlijk voor een groot deel te wijten aan de slechte advertentiemarkt. Ik heb het een aantal maanden aangekeken en toen de conclusie getrokken dat er voor mij niet genoeg perspectief was om door te gaan. De laatste jaren liep ik steeds vaker tegen de beperkingen van ons budget op waardoor het ondernemen minder leuk was geworden. Ik hou ook van het werken in teams, maar sinds november 2012 bestaat er geen dagelijkse team meer en ik zag dit niet op korte termijn veranderen. Sinds 2009 gaat het minder goed met MusicFromNL, het definitief stoppen is niet meer als het sluiten van een deur die op een kier stond.

Hoe zie jij als ervaringsdeskundige de toekomst voor (online) popmedia?
Het popmedialandschap bestaat uit enkele algemene platforms met een enorm bereik (YouTube/Facebook/Spotify) en vele gespecialiseerde platforms (vooral blogs) met een klein bereik. Voor de kleinere partijen geldt; geld verdienen aan adverteerders, maakt plaats voor geld verdienen met partners. Die partners kunnen je oude adverteerders zijn. Mogelijkheden voor sponsoring zullen er blijven, maar de producten of diensten die popmedia verkopen zullen veranderen. Een partij die ik interessant vind is Subbacultcha!, een muziekplatform dat werkt met een abonnementenmodel waarmee hun klanten gratis naar concerten kunnen. Je kunt het zo gek niet bedenken wat je kunt verkopen aan óf inkopen voor jouw specifieke doelgroep, kijk naar NRC en de Volkskrant die films, wijnen en reizen verkopen.

Wat gebeurt er met het online archief van MusicFromNL?
Ik kreeg bericht van het Koninklijk Archief dat zij MusicFromNL vanaf 5 december gaan archiveren voor de toekomst. Ik ben er over na aan het denken voor die gelegenheid (ze werken met een crawler die je site ‘opzuigt’) ons songtekstenarchief tijdelijk open te zetten. Verder zijn er geen plannen om het archief beschikbaar te maken voor het publiek. Natuurlijk bewaar ik de gegevens wel.

Hoe wordt er afscheid genomen met MusicFromNL?
Zaterdag 28 december geven we een afscheidsfeest in BAR in Rotterdam met optredens van Wonder en Bombay Show Pig met aansluitend een dansavond. Misschien komt er nog een derde verrassingsact, maar daar kan ik nu nog niets over zeggen.

Foto: Daniel Baggerman