Schrijf je in voor de Metal Battle!

Op 25 januari vindt de voorronde van de Metal Battle Zuid-Holland plaats in Baroeg. Dit is één van de provinciale voorrondes die door heel Nederland plaatsvinden. De winnaar staat 15 maart weer in Baroeg op de planken tijdens Veldslag West, een van de drie halve finales. De finale vindt plaats op 20 april in Harderwijk.

Door bandwedstrijden als Metal Battle te organiseren, helpt Baroeg opkomend muzikaal talent. Dus zit je in een metalband, treed je graag op en ben je niet bang de Nederlandse podia en  festivals onveilig te maken? Grijp dan deze kans en schrijf je nu in via www.metalbattle.nl. Inschrijven voor de voorronde Zuid-Holland kan tot en met 16 december.

Metal Battle begon als een uitdaging om te bepalen waar nu eigenlijk de beste metalband vandaan kwam. Baroeg speelt al sinds dat begin een belangrijke rol in deze wedstrijd. De voorrondes voor Zuid-Holland worden steevast in Rotterdam gehouden. Het poppodium is er trots op ook deze 19e editie weer deel uit te maken van deze bandwedstrijd.

Waarom je je opdrachtgever NIET moet geven wat hij wil

Onlangs was ik op een bijeenkomst van MusicMotion. Eén van de sprekers was Tom van der Velpen van Gigstarter. Hij vertelde toen dat het enorm belangrijk is om jezelf als een expert neer te zetten. En dus je klanten te vertellen wat goed voor ze is. Ook als dat iets anders is dan ze zelf in gedachten hebben.

Het klinkt misschien een beetje betweterig om dat te doen. Hebben we niet altijd geleerd dat “de klant nu eenmaal koning is”? En dat je hem dus vooral moet geven waar hij om vraagt? Je wilt immers dat je opdrachtgever blij met je is.

Er is niks mis met je best doen om je opdrachtgever blij te maken. Integendeel. Maar het is belangrijk dat je je realiseert dat je klant misschien zelf helemaal niet zo goed weet waar hij blij van wordt. Omdat hij nu eenmaal geen expert is.

Als je als muzikant bijvoorbeeld te horen krijgt dat je opdrachtgever een knalfeest wil, en dat je dus maar lekker tekeer moet gaan, kun je natuurlijk precies doen wat hij vraagt. Maar dan bestaat de kans dat je uiteindelijk niemand blij maakt met je optreden. Omdat de ruimte of de gelegenheid helemaal niet geschikt was voor heel hard spelen. En de gasten dus last hadden van het volume.

Of wanneer je als webdesigner gevraagd wordt om een site te ontwerpen met een heel onhandige structuur. Die ziet er uiteindelijk vast prachtig uit. Maar als bezoekers snel afhaken omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken, heeft je opdrachtgever daar weinig aan. Je opdrachtgever is geen expert. Hij denkt alleen aan het resultaat wat hij wil bereiken. Een geslaagd feest met blije mensen en een uitbundige sfeer. Een website die er goed uit ziet en die klanten oplevert.

Maar hoe dat resultaat het beste bereikt kan worden? Daar heeft hij soms maar bar weinig kaas van gegeten. Dat is ook logisch, want het is zijn werk niet. Als jij een lekkende gootsteen hebt, ga je waarschijnlijk ook de loodgieter niet vertellen hoe hij deze het beste kan repareren. Je wilt gewoon dat het gefixed wordt.

Gelukkig heeft ook jouw opdrachtgever een expert tot zijn beschikking die hem precies kan vertellen wat hij nodig heeft. Jij dus!

Vraag vooraf goed door over welk resultaat je opdrachtgever precies voor ogen heeft. Wat wil hij bereiken? Wat moet het effect zijn? Welke sfeer wil hij neerzetten? Is het de bedoeling dat er gedanst gaat worden of dat men rustig blijft luisteren? Vervolgens is het aan jou om te vertellen wat er nodig is om daar te komen.