Rotterdamse zangeressen verzorgen workshops en masterclasses voor jong en ouder talent

Powervrouwen Music GenerationsRotterdamse zangeressen Ntjam Rosie, Ai Ming Oei, Shirma Rouse en collega’s uit andere provincies (Izaline Calister en Marike van der Meij) geven de komende maanden workshops en masterclasses aan nieuwe zangtalenten van Music Generations. De vrouwen maken deel uit van een talentontwikkelingsprogramma waarin jongeren onder de 25 jaar en ouderen boven de 55 jaar gezamenlijk een muziekproductie ontwikkelen. De zang en urban stijl van jongeren wordt gecombineerd met de klassiekers van de ouderen. Dit levert nieuw en uniek repertoire op en verdiept de relaties tussen generaties.

Het auditieseizoen is in volle gang bij Music Generations. Op verschillende locaties in Amsterdam, Rotterdam en Groningen zoeken ze jongeren en ouderen die door middel van hun muziek hun idee van vrijheid willen delen. Het thema van de productie is Talent voor Vrijheid = Vrijheid voor Talent, met daarin een mix van repertoire over vrijheid, verzet en persoonlijk moed van generaties: van WOII tot jongeren met een Koerdische of Marokkaanse achtergrond. Music Generations geeft de hoofdrol aan de kracht van kunst en cultuur in tijden, en op plekken, waar deze het meest betekent.

Iedereen die zich uit kan drukken in zang, rap, hiphop, en/of performen is van harte welkom bij de audities. Deze powervrouwen stomen de auditanten klaar voor optredens op Bevrijdingsfestivals in het land en tijdens festivals als Rotterdam Unlimited en Amsterdam Roots deze zomer.

Groningen: audities en masterclass Marike van der Meij – 11 en 12 april
11 april audities 16:00 uur, Platform Theater, Boterdiep 46, Groningen
12 april workshop 13:30 – 15:30 uur, idem

Amsterdam: audities en masterclass Ntjam Rosie – 13 april
13 april audities 14:00 – 15:00 uur, Talentenhuis, Meer en Vaart 290, Amsterdam
13 april masterclass 16:00 – 18:00 uur, idem

Rotterdam: audities en workshop Ai Ming Oei – 16 april
16 april audities 16:30 – 18:00 uur audities, GROUNDS, Buytewechstraat 68, Rotterdam
16 april workshop 18:00 – 20:00 uur workshop, idem

Groningen: audities en masterclass Izaline Calister– 10 & 11 mei
10 mei audities 13:00 – 15:00 uur, Prins Claus Conservatorium (singelzaal), Radesingel 6, Groningen.
11 mei masterclass 13:00 – 15:00 uur, idem

Rotterdam: audities en masterclass Shirma Rouse – 25 mei
25 mei audities 14:00 – 15:00 uur, Zaal de Unie, Mauritsweg 35, Rotterdam
25 mei masterclass 16.00 – 18.00 uur, idem

Alle masterclasses en workshops bieden plaats aan maximaal 25 deelnemers. Wil je dit niet missen? Schrijf je dan snel in en verzeker jezelf van een plaats. Deelname is gratis maar niet voor niks, want word je geselecteerd dan doe je komend jaar mee aan de muziekproductie Talent voor Vrijheid. Inschrijven is mogelijk via de website of via rotterdam@musicgenerations.nl.

Herrek

herrekkkAM
cd-ep / download-ep
folk / slowcore / wereldmuziek
Snowstar Records

Het debuutalbum van Herrrek oogstte begin 2013 juichende kritieken. Waktu Dulu verhaalde over de jeugd van Gerrit van der Scheer op Papoea, Indonesië. Gerrit, die op Papoea door iedereen Herrek wordt genoemd en daar ook in Europa maar zijn ‘nom de plume’ van maakte, doet aan slowcorefolk. Op zijn debuut werd dat gecombineerd met een eclectisch bandgeluid.

De opvolger van Waktu Dulu is een vijf songs tellende ep AM. De titel verwijst naar het tijdstip waarop de vijf songs zijn gemaakt en het tijdstip waarop ze het best beluisterd kunnen worden. Met AM doelt Gerrit niet op koffietijd. De songs zijn opgebouwd uit benevelde herinneringen en flarden van dromen. AM duidt dus op de nacht: in bed, in de kroeg of op straat.

Het verklaart in ieder geval de herkomst van een tekst als:
I am obsessed with the way a melody grows /
It’s the most legal example of how life flows /
The roof /
Eating a dish is an act of true existence /
Since it’s a bizz it turned black and I have to hide it

Hoe onnavolgbaar ook, grammaticaal klopt het als een bus. Dat kan helaas niet worden beweerd van de daarop volgende zin in The Roof: I shook hands with my both eyes closed.

Herrek – The Roof

…een wat al te letterlijke verengelsing van ‘…met mijn beide ogen dicht’. Een vergissing die de plaat toch wat ontsiert. Het geluid op AM is vrij kaal. De tekst doet het meeste werk. Uitzondering is de track Waste, waarin Van der Scheer een door alcohol veroorzaakte roes bezingt. De muziek wankelt mee met de verteller, die al pratend de ene voet voor de andere zet en uiteindelijk zonder kleerscheuren op zijn bestemming aankomt. Zonder kleerscheuren luidt ook het eindoordeel over de hele cd, afgezien van dat losse eindje in The Roof.

Dat Herrek meer dan één gezicht heeft, blijkt als het debuutalbum en de ep met elkaar worden vergeleken. Ook een paar maanden terug in Rotown ontstond een heel ander beeld. Herrek deelde het podium met Tonnie Dieleman (overigens ook hun boeker), die als Broeder Dieleman de Zeeuwse volksliederen zong die hij ook op plaat zette. Dieleman op de plaat klinkt sober, al is dat op een andere manier dan bij Herrek. Maar zet je Herrek en Dieleman samen op het podium, dan ontpopt Herrek zich tot een keiharde rockband. In ieder geval die ene keer.

Download AM op iTunes.

Edwin Wendt