Releases mei 2022

  • African Gold

  • Philou Louzolo
    • Genre: electronics, techno, afrofuturism
    • Release-type: album
    • Label: Wokoundou
  • Information Paradox

  • Hexagon
    • Genre: electronics, IDM, electro
    • Release-type: album, 2xlp, digitaal
    • Label: Furthur Electronix
  • De Nieuwe Lichting

  • Diverse Artiesten

Eind 2020 bracht de Rotterdamse organisatie De Nieuwe Lichting zeven acts bij elkaar om ze de mogelijkheid te geven zichzelf te laten zien in een tijd zonder shows. Deze opkomende Rotterdamse acts bundelden de krachten om de Rotterdamse sound te vangen op een compilatiealbum. Met verschillende muzikale achtergronden gingen ze met elkaar de studio in gedurende de pandemie, om samenwerkingen aan te gaan die ze anders nooit zouden doen.

Deelnemers aan dit project zijn: LE MOTAT, KUZKO, Het Gezelschap, Socks;SportsSocks, Beau Zwart, Smudged en Maask.

  • Bipolair

  • Lucas
  • Standarts (Of Sorts)

  • Gareth Davis & Machinefabriek
    • Genre: avant-garde, experimental jazz
    • Release-type: album, cd, digitaal
    • Label: Sublime Retreat
  • Big Thing

  • Elephant
    • Genre: pop, softrock, americana
    • Release-type: album, colored lp, cd, cassette, digitaal
    • Label: Excelsior Recordings
  • Domme Flex

  • Dirikteur
    • Genre: urbanpop
    • Release-type: ep
    • Label: self-released
  • Melting Pot

  • Dread Pitt
  • Zaklantaarn

  • Yung Jerra
    • Genre: hiphop, trap, urbanpop
    • Release-type: album
    • Label: self-released
  • Ebb & Flow

  • Maarten Ouweneel
    • Genre: instrumental rock, blues, jazz
    • Release-type: album, lp, cd, digitaal
    • Label: self-released
  • Een Orgie Van Geweld

  • Buurtbeheer
    • Genre: loud music, sociale woningbouwpunk
    • Release-type: album, cassette, digitaal
    • Label: Smikkelbaard
  • Chapter 22: Wasted

  • Lady Shaynah
    • Genre: urbanpop, r&b
    • Release-type: ep
    • Label: self-released
  • The Truth For Paradise

  • Romy van Hirtum
    • Genre: singer/songwriter, indiepop
    • Release-type: ep
    • Label: self-released
  • Vetneck Maanpaard, De Eerste

  • Vetneck Maanpaard
    • Genre: loud music, garagepunk
    • Release-type: ep
    • Label: self-released
  • From Back To Back – The Remixes

  • Kay Slice
    • Genre: hiphop, afro-jazz
    • Release-type: ep
    • Label: self-released
  • Paradijs

  • Francisca Floor
    • Genre: Nederlandstalige electropop
    • Release-type: ep
    • Label: self-released
  • Crossing Roads

  • Trico
    • Genre: latin, flamenco, nu-jazz
    • Release-type: album
    • Label: self-released
  • Young Baller

  • Yung Jerra
    • Genre: hiphop, trap, urbanpop
    • Release-type: album
    • Label: self-released

De Spotify-playlist van mei

Breng jij een album of ep uit? Meld je release hier aan!

De mental coach

Een dergelijke titel verwacht je niet zo gauw bij een column die doorgaans over mastering gaat. Toch bestaat een belangrijk gedeelte van ons vak uit coaching. Denk bijvoorbeeld aan een belletje na een mixcheck of na ontvangst van de masters. Het komt vaker voor dan je zou denken.

Vaak heeft zo’n telefoontje vooral te maken met verwachtingsmanagement. Naast dat het een prima woord is voor galgje, is verwachtingsmanagement bij mastering nogal van belang. Mastering is de laatste stap in de productieketen (pats, weer zo’n topwoord!). En juist omdat het ook echt de laatste stap is waar nog invloed kan worden uitgeoefend op het geluid (de sound), zijn de verwachtingen qua eindresultaat hooggespannen.

Want, natuurlijk wil je dat je mix top klinkt op alle systemen en tuurlijk wil je daarbij de concurrentie aangaan met het laatste album van Adele!

Van mastering mag je verwachten dat je mix naar een niveau wordt getild waarmee je met een gerust hart de strijd aan kunt gaan met de vele miljoenen tracks op streamingdiensten.
Wat je van mastering niet mag verwachten is dat een mix die best oké is maar nog wat verbeterpuntjes kent, na mastering meteen op gelijke hoogte staat met dat album van die wereldberoemde Britse zangeres.

“Good mastering elevates mixes”. Het is de Engelse vertaling van exact dat wat mastering (in mijn ogen/oren) inhoudt. De mix is leidend voor het eindresultaat. Hoe beter de mix, hoe minder ik hoef te doen en des te beter de master zal gaan klinken. Het klinkt als een open deur maar dit vormt de basis voor vele van de coachingsgesprekken die ik heb gevoerd.

Veelal moet ik tijdens zo’n gesprek de verwachtingen wat betreft het eindresultaat in perspectief plaatsen. En dan met name in het perspectief van de luisteraar in plaats van dat van de artiest. De artiest maakt muziek en het luisterend publiek hoort het aan. Juist daarom is het in perspectief zien van je muziek een van de belangrijkste (en lastigste) facetten van het afscheid nemen van je songs om ze de wijde wereld in te sturen.

Daarnaast zijn er de technische hoogstandjes waarvan we dikwijls worden beticht. Tijdens mastering wordt van ons technici verwacht dat we onze trukendoos opentrekken om welhaast alle audiodromen uit te laten komen. Tuurlijk doen we dat, maar ook onze trukendoos kent een limiet.

En even zo vaak is het gewoon een kort gesprek met de vraag of er iets meer of minder hoog of air in de master kan, of juist meer low-end. De klant is koning en goed klantcontact is goud waard. Mastering is immers de laatste stap voor release en het is beter voor iedereen als ik echt alles uit een mix haal wat erin zit zodat de artiest met een glimlach van oor tot oor met z’n masters huiswaarts keert.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind coachingsgesprekken best leuk. Ik mag iets uitleggen over mijn vak en de toehoorder mag al zijn vragen op me afvuren. Op de meeste van die vragen heb ik een passend antwoord. Bij vragen van diep-psychologische aard ga ik je toch doorverwijzen naar een specialist. Voor al uw overige vragen met betrekking tot mastering: tot uw dienst!