Rij12

rij12-cdKleurenzee
theaterpop

Theater en muziek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Misschien vergeten we het soms in dit snelle elektronische tijdperk, maar muziek werd al door de meest primitieve volkeren gebruikt om boodschappen over te brengen. Dan is hier Rij12, die op eigentijdse wijze muziek terugbrengt naar de oorsprong. Het nieuwe album gaat vooraf aan de gelijknamige theatertour Kleurenzee die 22 maart in première gaat. Rij12 vertelt met Kleurenzee een veertiental Nederlandstalige verhalen, geïnspireerd door de hectiek van het leven zelf.

Het lied Betoveren nodigt uit om mee te reizen. Waarheen maakt niet uit. We gaan sowieso betoverd worden. We hoeven ons niet af te vragen hoe dit in zijn werk gaat. Betoveren speelt muzikaal in op het zee-thema. De boot, de mistige golven, je hoort ze niet en ze worden niet genoemd, maar je ziet ze voor je. Wie van het theater houdt is nu ongetwijfeld al in zijn nopjes.

Rij12 zet een dromerige toon. Emotie speelt een belangrijke rol in hun muziek. Na het gevoelige Zo Blauw Als De Hemel komt er weer een tot de verbeelding sprekend nummer. Avontuur wordt ingeleid met heldhaftige muziek en is een mooie ode aan boeken en de fantasie die ons toelaat telkens nieuwe werelden te verkennen.

De titelsong Kleurenzee is een jazzy lied waarin de reis door het leven aan de orde komt. Al snel wordt duidelijk dat Rij12 een muzikaal brein aan boord heeft. Richard van der Keur is degene die hier de credits voor krijgt. De liedjes zijn stuk voor stuk professioneel gecomponeerd en weten bij de luisteraar de juiste snaar te raken.

Waar theater is, is drama. Ongeboren Kind voegt daaraan toe met een klassiek slaapmelodietje, zoals we dat kennen uit de babykamer, maar dan een octaafje lager. Wees gerust: het lied gaat niet over abortus of miskramen, maar over het mooie kindje dat er niet is , omdat de “vader” nog vrijgezel is. In de liedjes van Rij12 wisselen liefde en eenzaamheid elkaar net als in het echte leven af. Leef Je Tijd is het meest opzwepende lied op het album. Door de gospelinvloeden heeft dit nummer ook meer raakvlak met andere popmuziek.

Rij12 – Leef Je Tijd

Rij12 smeedt theater en muziek aan elkaar als geen ander. Voor hen ís muziek theater. Het is hun podium en decor. We zouden bij dit werk kunnen denken aan Veldhuis en Kemper of Acda & De Munnik, maar dan maal twee. Waar deze populaire collega’s wat jovialer zijn, speelt Rij12 meer in op het gevoel. Dat doen ze met mooie teksten en sterke composities.

Sp. 91 / Crevan T.

Global Battle of the Bands presenteert halve finalisten 2013

gbotbWie vertegenwoordigt Nederland in `s werelds grootste band battle? De gigantische hoofdprijs van 100.000 USD, een optreden in Thailand én een plaatopname met een internationale producer is de ultieme drijfveer om de bandcontest Global Battle of the Bands (GBOB) te winnen.

GBOB presenteert de Nederlandse halve finalisten die op de Bevrijdingsfestivals Den Haag en Zuid-Holland alles op alles zetten om een finaleplek op 29 juni 2013 te bemachtigen. Alles draait om het grote prijzenpakket waar de Nederlandse winnaar van GBOB kans op maakt met natuurlijk de mastertitel: Best New Band in the World.

Tijdens de halve finales, The Heats, op 5 mei in Rotterdam en Den Haag treden de volgende bands op.

5 mei Bevrijdingsfestival Den Haag (Sena Talent Stage, 13:30-18:30 uur)
Atlantic Attraction, Fexet, Levi Silvanie, Kern Koppen, Piñata, Imi Rtist en June Noa.

5 mei Bevrijdingsfestival Zuid-Holland (Sena Talent Stage, 13:00-21:00 uur)
Half Way Station, HeavyLight, Mark Lotterman Band, Marty Graveyard, Phoenix City Retaliators, PURE The Artist, The Cosmic Carnival, We Sell Guns, Broncko en Daybroke.

De bands komen voort uit de bekende 2minutenshow van Pinguin Radio en de wervingstrajecten van de twee Bevrijdingsfestivals. Acht bands stromen door naar de finale van GBOB Netherlands op 29 juni 2013 op de PopHotSpot in Den Haag. Twee daarvan zijn reeds bekend: de winnaars van twee categorieën van de Grote Prijs van Nederland hebben allebei een wildcard die hen rechtstreeks plaatst in de finale van GBOB Netherlands. De winnaars GPNL Flow&Co en Über-ich werden in december jl. gekozen. De uiteindelijke winnaar van GBOB Netherlands treedt niet alleen de dag na de finale op tijdens het popfestival Parkpop in Den Haag, maar gaat ook met 37 winnaars uit andere landen door naar de internationale finale van GBOB in Thailand (januari 2014).

GBOB Netherlands wordt georganiseerd door DUCOS Productions in samenwerking met Music City The Hague. De voorrondes en finale worden georganiseerd i.s.m. de Popunie, Haags Pop Centrum, Musicon, JMR en de Bevrijdingsfestivals Zuid-Holland en Den Haag. GBOB Netherlands is officieel partner van GBOB International.

Klik hier om je vrienden uit te nodigen voor Bevrijdingsfestival Zuid-Holland (Rotterdam) en hier voor Bevrijdingsfestival Den Haag en voor meer informatie bezoek je de website van Global Battle of The Bands.