Live At Volver
cd-album
folk / americana
Een live-album. Vaak wordt dit middel ingezet door artiesten die het, na een paar jaar van creatieve hoogtij, even niet meer weten. Het Rotterdamse folk-/americanatrio Red Herring heeft dat stadium nog niet bereikt, maar heeft nu wel een liveplaat het licht doen zien. “Niet gepland, maar wel gewenst”, vermeldt het geboortekaartje van de jongste baby.
De groep gaf in januari 2014 in de Tilburgse opnamestudio Volver een optreden voor een select publiek. Leuk voor YouTube, dacht het drietal. Maar het publiek was zo enthousiast en de opnamen van Crip Teeuwes bleken zo goed uitgevallen dat het zonde was er geen officiële release van te maken.
Bijkomend voordeel: er was vooral repertoire gespeeld dat niet was te vinden op The Mountain Valley Sessions, het debuutalbum, wel een studioplaat, dat in juni 2013 was verschenen.
Net als op het vorige album passerende in de drie kwartier durende live-opname Live At Volver veel traditionals en een enkele pop-cover. Het album begint verstild met Ierse traditional, Siúl a Rún, deels in het Gaelic gezongen door Loes van Schaijk. Daarna volgt een door Joram Peeters zelf geschreven fiddletune vol muzikale weerhaakjes. De drie muzikanten wisselen elkaar af op mandoline, fiddle, gitaar, whistles, bouzouki, harmonica en nog wat instrumenten. Met drie multi-instrumentalisten in de gelederen zijn de combinatiemogelijkheden vrijwel onbeperkt. Daar maakt het trio dan ook gebruik van.
Na de traditional Pretty Fair Maid volgt Jolene, de zelfgeschreven countrysoul-ballad waarmee Dolly Parton exact dertig jaar geleden doorbrak bij het poppubliek. Red Herring geeft er een uptempo-draai aan. Arthur Deighton, het derde Red Herring-lid, geboren in Breda maar opgegroeid in het Engelse Solkstone, geeft daarna een vloedvolle vertolking weg van The Weight, dat The Band rond 1970 wereldfaam bezorgde. Arthur is ook verantwoordelijk voor de compositie van de Cashew Crusher Set. Ook de andere twee ‘haringen’ komen oorspronkelijk niet uit Rotterdam. Loes werd geboren in het Limburgse Horst, Joram in Veenendaal.
Tear In My Beer van Hank Williams wordt in de vertaling van Joram Peeters Traan In Mijn Glas, dat in het Nederlands -in elk geval hier-nog aanstekelijker klinkt dan het origineel.
Ik zit er traan in mijn glas
Want ik wou dat jij er was
Ik denk de hele dag aan jou
Peeters, die de vertaling gebruikte in zijn studie tot vertaler Engels, kan zich er sowieso op beroemen dat dit de allereerste Hank Williams/Joram Peeters-compositie ooit is.
Er zijn in de geschiedenis vaker bands geweest die al vroeg in hun platencarrière met een liveplaat kwamen. Meestal omdat de kracht van de liveversies iets toevoegde aan het studiowerk. Ook bij Red Herring lijkt dat het geval. De groep moet van goeden huize komen om deze plaat met een studioalbum te evenaren.
Edwin Wendt