Diverse Artiesten – KF Live!

scan-kf-live-cdDiverse Artiesten
KF Live! Het beste van Tokoloko 2013

diverse stijlen

Eén van de charmantste podia van Nederland, De Kroepoekfabriek, staat maandelijks in het teken van lokaal talent met het feestje Tokoloko. De bands die vorig jaar het meeste publiek trokken mochten terugkomen om een set te spelen die werd opgenomen. De bands kozen zelf welke twee nummers uit hun set ze op het schijfje wilde hebben. Tijdens de juni-editie van Tokoloko werd de verzamel-cd gepresenteerd: KF Live! Het Beste van Tokoloko 2013.

De eerste band die de revue passeert is Volle Melk. Het toverwoord van dit viertal is feest. Ze bezitten een hoempa zoals het Limburgse Rowwen Hèze en mengen dat met een Hollandse nonchalance. Hun verhalen liggen buiten de comfortzone van het publiek, maar toveren door het goede humeur van de band een glimlach op ieder gezicht. Fietsbel en Juffrouw zijn twee aandoenlijke ballades, waarmee de band tragiek en humor op een energieke manier met elkaar verbindt.

Standup ’69 is even andere koek dan Volle Melk. Rockchick Emmy Kadee stelt de band voor en meldt dat “het volgende nummer gaat over SM”. SM is ook meteen de eerste titel. Bands die zij als inspiratie noemen zijn Yeah Yeah Yeahs en Queens Of The Stone Age. Een enkeling zal echter misschien eerder denken aan de voormalige, Britse pornoband Rockbitch (nsfw), al was het maar om het thema. Synth Song heeft een heel relaxe rockflow, begeleid door – zoals de titel al doet vermoeden – een zwoele synthesizer.

Silver Linings is ook een band met en stoere frontvrouw, maar gooit het over een punkboeg. Hun songs zijn vlot, fris en poppy. Red Riding Hood en Vannish zijn rijp voor de volgende Tony Hawk-soundtrack. Na Vannish roept zangeres Marieke haar publiek op de nieuwe clip te bekijken op YouTube. Ze bedoelt waarschijnlijk de clip van Dear Friend, – een track die niet op deze verzamelaar staat, dus doe wat zij zegt en check die video.

Silver Linings – Dear Friend

Exit Through speelt normaal heel wild, maar doet “nu effe een iets rustiger nummer”. Dat rustige is maar tijdelijk. In Twenty Ten buigt Exit Through een Kane-geluid om tot spetterende grunge. In Not Me krijgen we nog even te horen wat Exit Through doet als ze niet rustig spelen. Hun jammerende gitaren staan bol van de blues en stijf van de rock. Dit vijftal is blij met hun verschijning op KF Live!: op hun Facebook-pagina staan ze trots te glunderen met het hoesje in hun handen.

Weer terug naar de punk met de laatste twee nummers van de set van The Indestructible Lumpia. Zij maken schreeuwende garagepunk met alle nodige onzuiverheden. Voor een tweetal komt er ontzettend veel geluid uit. MonSanto is één grote instrumentale explosie. De vocalen zijn boos: Brian Groenhorst klinkt alsof hij schuimbekkend met een kettingzaag het publiek in wil duiken.

Tot slot De Dood. Met een titel als Molen Vol Mongolen kan dat ook al bijna niets anders zijn dan lekkere incorrecte punk. Wat dat betreft sluit het naadloos aan op The Indestructible Lumpia. Mooi dat die dan ook na elkaar mochten spelen. De Dood is zo fout dat je al het voorafgaande in vier kleine minuten bijna zou vergeten. Het hoeft niet te rijmen en als je het niet mooi vindt, verdien je een pak slaag. Als je het wel mooi vindt ook. “Zo zit dat.” aldus Vincent Niks.

Tokoloko draait nog steeds en is elke maand gratis toegankelijk. Ga er eens heen en wie weet, zie jij als een van de eerste de toekomstige huisband van DWDD of de schrijvers van de volgende tune voor de Olympische Spelen.

Voor meer informatie bezoek je de website van De Kroepoekfabriek.

Crevan Toonder

The Balcony Players

balcBalcony Adventures Around The World
cd- / download-album
mix van internationale klezmer en zigeunermuziek

The Balcony Players is een internationale klezmer en gypsy band die er eer in legt om mensen gelukkig te maken en tot dansen aan te zetten. De leden van het ensemble ontmoetten elkaar als studenten van het Codarts Conservatorium in Rotterdam en begonnen informeel samen te spelen op hun balkon. Hier is de bandnaam aan ontleend.

Balcony Adventures Around The World, de tweede cd van de band, is geïnspireerd door muzikale – en reiservaringen opgedaan de afgelopen twee jaar. De mix van traditionele klezmer en zigeunermuziek geeft energie. De cd bevat heel veel tracks die niet alleen uitnodigen tot luisteren, maar ook heel dansbaar zijn. De band neemt de luisteraar mee op reis door verschillende culturen en deelt op die manier hun avonturen. Er is heel veel muziek en zang en er gebeurt van alles op de cd.

De zeventien tracks bevatten stuk voor stuk mooie composities met perfect musicerende musici. Het fraaie Der Heyser Bulgar is een fraaie meerstemmige en dansbare track. Dit geldt ook voor Parastune, voorzien van een perfecte gitaar solo en een stevige ritme tandem.

O Xote Das Meninas en Sensacional bevatten prachtige Braziliaanse samba ritmes, die tot dansen uitnodigen. Of je het wilt of niet.

De kracht van de tracks, zoals het prachtige Donau Drifting en Heading East, geven de luisteraar een ervarings moment. Je ziet en hoort de rivier stromen en waant je in het Oosten. Voor alle tracks geldt dat de reis door de verschillende landen en culturen, interactie tussen muzikanten en lokale bevolking perfect via de muziek tot uitdrukking aan de luisteraar wordt overgebracht.

Het grafisch ontwerp/design van het informatie boekje en cd hoes zijn uitstekend verzorgd, getuigen van originaliteit en geven alles bij elkaar een waardevolle inkijk in klezmer en zigeunermuziek aan de luisteraar. Dat track vijftien twee keer staat vermeld, is een onbeduidend detail en mag de pret niet drukken.

Carl Joseph