PaPa GoNi

Harvest-coverHarvest
cd-ep
afrobeat / soul / ambient

PaPa GoNi is op reis geweest en keert huiswaarts met een nieuw reisverhaal! De Rotterdamse band heeft begin oktober drie nieuwe songs opgenomen in de Red Fish studio.

Op 18 oktober 2015 vond de release van de ep Harvest plaats. Deze bevat drie nieuwe, loungy songs en is de vrij snelle opvolger van hun debuutalbum Mama Africa uit 2014. De band is lekker bezig sinds de release en speelde eind oktober o.a. bij NPO Radio 6.

De sound van de zevenkoppige band is gebaseerd op een jazzy, vriendelijke geluid met karakteristieke grooves. Een gedeelde fascinatie voor de djembé – ‘PaPa’ staat voor het percussiegeluid van twee open djembé slagen – en de Malinese harp Kamale N’goni, traditionele Afrikaanse klanken en ritmes verbindt de zeven muzikanten.

Wat opvalt is het logo van de band dat prijkt op de voorkant van de ep; een Afrikaans masker. Het feestmasker heeft symbolische onderdelen, die ons iets meer vertellen over de muziek en filosofie van de band. Het staat in z’n geheel symbool voor ‘plezier’ en ‘positieve wereldmuziek’. De tong staat voor ‘vrijheid’ en ‘uitbundigheid’. De hoed staat voor ‘het bewaren van goede ideeën’.

De ep opent met het mooie Le Matin, waarbij je bijna de eerste zonnestralen van de dag ziet binnenkomen door je raam, zelfs al is de Rotterdamse lucht grijs. Een relaxed begin van de dag.

Vervolgens is het tweede liedje op de ep de titelsong Harvest; dezelfde vibe blijft nog even hangen, maar de song maakt enigszins een opbouw naar het laatste nummer Erzullie, waarin iets meer power zit.

De soulfulle, energieke vocalen zijn in de mixen van de liedjes misschien wel wat achtergesteld. Die energie die er live in zit, had wel iets overtuigender uit de speakers mogen komen. Dat geld ook voor de liedjes op de ep, die heel loungy klinken en ingetogen blijven, terwijl de band live helemaal los kan gaan. Bewuste keuze?

Dit is vooral het geval bij het laatste nummer, Erzullie, waarin alle percussieregisters worden opengetrokken, maar de vocalen wat achterblijven. PaPa GoNi kan ‘de tong’ – vrijheid en uitbundigheid – zo te zien aan de livefoto’s en filmpjes live helemaal waarmaken, dus dat is een leuke uitdaging voor het volgende album.

Het mooiste aan het laatste nummer is de hypnotiserende tokkel van de N’goni die de song, samen met het geluid van de sax trouwens, een warm geluid geeft. De feel en de soul zit in ieder geval goed bij PaPa GoNi. Het maakt de ep fijn om naar te luisteren.

Wil je meer weten over PaPa GoNi? Bekijk hun website en blijf op de hoogte van hun nieuws via deze Facebookpagina.

Op 27 december, tijdens de Third Christmas Day Party in Podium Grounds, kun je PaPa GoNi live zien.

Weissmuller

ontwerp olderandolderepOlder & Older
cd-ep / download-ep
indiepop
Gentlemen Recordings

Behoorlijk slim, hoe de drie heren van Weissmuller de luisteraar op hun nieuwe ep meteen al op het verkeerde been zetten. Ze noemden de nieuwe release Older & Older, wat meteen het beeld schept van een melancholische collectie songs, waarbij je je ogen sluit en je mee laat voeren door een dromerige wereld.

En terwijl dit precies is wat Weissmuller op een flink deel van dit nieuwe materiaal doet, blijkt de opener van Older & Older (tevens het titelnummer) een heerlijk frisse indietrack.

Een nummer waarin de melancholie onder het oppervlak schuilt (‘I had just recovered this old wine / Buried in the cellars of my mind’, zingt frontman Leo van Setten), maar dat ook gewoon uitstekend wegluistert.

Een combinatie van catchy coupletten, die soepel overgaan in een makkelijk meezingbaar refrein. Gelukkig weten de muzikanten hier ook, net als op het rockende Birdie, wanneer ze een track moeten afsluiten. Een zeldzaamheid.

Het levert korte nummers op – van respectievelijk drie en twee minuten, maar het zorgt ervoor dat het materiaal geen kans krijgt om te gaan vervelen.

En waar Birdie en Older & Older de uptempo kant van Weissmuller laten horen, komt dat dromerige gevoel dat zich onder de oppervlakte verschool op de twee andere tracks – Come The Night en Fight The Bulls – definitief naar boven.

De band zet een prachtige sfeer neer in deze twee ballads, die door het gebruik van spoken word samples een haast theatraal gewicht met zich meedragen. Het trio wisselt de snelle nummers slim af met dit rustigere materiaal, waardoor de leden in korte tijd (slechts veertien minuten) uitstekend laten horen waartoe ze in staat zijn.

‘Een genot voor het oor’, schreven we in 2013 over de vorige release van Weissmuller, het album Equestrian Friends. Met Older & Older trekt de groep die lijn op overtuigende wijze door.

Wil je meer weten over Weissmuller? Dit is hun website en hier like je hun Facebookpagina.

Joey Huisman