Order Of The Emperor

a0256732421_10Behold
cd- / download-album
hardrock / heavy metal
OOTE Records

De Rotterdamse hardrockers Order Of The Emperor zijn kort na hun formatie, nog maar twee jaar geleden, nauwelijks meer weg te denken uit de provinciale scene. Ze speelden in clubs als de Little Devil, Kavka en Rotown en waren reeds te zien op festivals als het Eendrachtfestival, Baroeg Open Air en Wallenpop. Tussendoor tourden ze het land door met bands als Elle Bandita/DOOL, Death Alley, De Dood en DeWolff.

Het gaat goed met Order Of The Emperor, dat mag gezegd worden. Zo goed zelfs dat recent hun debuutplaat Behold verschenen is.

Een debuut waarop old school melodieuze duo gitaarsolo’s en cleane zang worden afgewisseld met knallende drums en opzwepende schreeuwpartijen. Een verrassende wisselwerking en het resultaat mag er dan ook zijn. Zo wordt met plaatopener One Week opbouwend de toon gezet met een stevige rocksong en duikt opvolger As The World Burns direct middenin melodieuze NWOBHM riffjes en meezingbare leads.

Voor pure kracht is er ook plaats op deze plaat. Denk aan Behold The Waves en met name Back To The Roots, waarin de agressie flink oppompt zonder dat de band de koers van het album uit het oog verliest. Voor liefhebbers van de genres waarin het tempo lager en de zwaarte juist hoger ligt, is er Sick Of Myself.  Een track met duidelijke invloeden uit de logge zwaardere metalgenres; snelheid maakt plaats voor macht. Een uitstekende track voor de headbangers, ogen gesloten en surfend op  kilozware bas- en gitaarsnaren.

Met Emperor Of Rock, de langste track van de plaat, met bijna 8 minuten aan welgeschreven transities, sluit Order Of The Emperor de plaat af met de eerder aangehaalde melodieuze riffs. De speerpunten van de band komen bijeen. Deze reviewer is onder de indruk dat deze ‘jonge’ band alreeds in staat is om een track van deze lengte vol te schrijven, zonder een moment van desinteresse bij de luisteraar op te wekken.

Behold is een pakkende plaat geworden, met duidelijke invloeden vanuit verschillende hoeken. Overkoepelend is Behold in de kern echter een steengoede Hard Rock ’n Roll plaat. De door de band aangewezen invloeden van Thin Lizzy en Black Sabbath zijn zeker hoorbaar, alsmede Judas Priest. En de zanglijnen van Wouter doen bij tracks als One Week en Peak enigszins denken aan eenzelfde intonatie als Myles Kennedy.

De zomerse festivalweides lachen de band toe. In een tentstage of gewoon op een openlucht podium. Waar de zon verwelkomend schijnt en waar Order Of The Emperor en de eerste biertjes van de dag het aanwezige publiek klaarmaken voor een ongestraft dagje ruige muzikale expressie.

Waar veel bands gebruiken van het principe less is more, blijkt er bij Order Of The Emperor gelukkig nog ruimte te zijn voor ouderwets frontaal uitgestald gitaarwerk. Dit is verfrissend, aangezien in your face gitaarsolo’s steeds meer tot een uitgestorven diersoort lijken te behoren. En Order Of The Emperor hanteert ook dit aspect van hun aantrekkingskracht met verve. Nergens wordt het uitsloverig of uitgerekt.

Daarbij zijn de baslijnen van Aleks bij vlagen goed te horen, wat voor deze reviewer een flinke bonus is, en (ook niet geheel onbelangrijk) lijkt de gehele band er gewoon ook heel erg veel zin in te hebben! Je voelt het enthousiasme van de heren als het ware uit de speakers schallen.
In het kort dienen alle muzikale ingrediënten op Behold hun doel. Bovendien verwezenlijkt de band dit met overtuiging; een debuut met daarop een samenspel uitbrengen waar je U tegen zegt.

Nieuws en shows van Order Of The Emperor vind je op hun Facebookpagina.

Music Support: Underdog Special in Memory Lane met klezmer van Geoff Berner en het debuut van The Legendary Orchestra Of Love

14642784_10153879151146723_372704695_n
In september trapten Lwela Kasulwe en Kalulu het nieuwe seizoen af van Underdog in Memory Lane. Underdog vindt plaats op elke laatste donderdag in de gezellige benedenzaal aan de Hoogstraat. En in oktober staan er zelfs twee op het programma: Underdog #7 op 27 oktober met Janna Lagerström en Sena Grote Prijs van Rotterdam finalist Wouter Mol en aanstaande woensdag 12 oktober een Underdog Special. Te gast die avond is Geoff Berner, die samen met een violiste zijn klezmer ten gehore brengt én het nieuwe Rotterdamse trio The Legendary Orchestra Of Love.

geoffberner2Geoff Berner
Singer/songwriter, accordeonist en novelist Geoff Berner is in Nederland en speelt het voorprogramma voor Kaizers Orchestra. Memory Lane is trots om hem te mogen ontvangen in hun kelder en zijn bijzondere muziek met jullie te delen!

In zijn muziek combineert Geoff Berner klezmer, punk, politieke satire en Balkan ritmes. Hij schrijft scherpe, verhalende songs die je doen huilen, lachen, op je tanden bijten en stenen door de ramen gooien – vaak allemaal tegelijkertijd. Er zijn inmiddels veel beroemde artiesten die zijn composities spelen.

13653067_1660977204223997_6304025344729838570_oThe Legendary Orchestra Of Love
A new kid in town! The Legendary Orchestra Of Love! Op de drums: Yoeran Moreel bekend van The Loo; gitaar en zang: Jan-Jaap Tanis bekend van Mucho Maestro; bas en zang: Mike Michels bekend van Mucho Maestro en Moscow Express.

Binnenkort ga je zeker meer van ze horen, want afgelopen zomer hebben de heren een documentaire van de band gemaakt, getiteld Keurige Jongens met filmmaker Ariadne Bechthold (UK). Op het moment is de band in studio Het Pand de demo The Orchestra Loves You aan het opnemen. De presentatie van de documentaire en de demo worden binnenkort aangekondigd, maar aanstaande woensdag zijn ze dus al te zien en te horen bij de Underdog Special!

wouter-molNext up?
Underdog #7 op donderdag 27 oktober met Janna Lagerström met band en Sena Grote Prijs van Rotterdam finalist Wouter Mol met violiste en harpiste!

De Underdog live-muziekavonden zijn elke laatste donderdag van de maand.