Ntjam Rosie

ntjam rosieAt The Back Of Beyond
pop / jazz / roots
Gentle Daze Records

Op 18 maart jl. vierde Ntjam Rosie niet alleen haar 30e verjaardag, maar ook de release van haar derde album At The Back Of Beyond in de Melkweg in Amsterdam. Deze plaat produceerde zij samen met Alexander van Popta en kwam uit op haar eigen label Gentle Daze Records.

Ik leerde Ntjam Rosie kennen in 2007 als onderdeel van The Mighty 8, een project met alleen maar muzikale dames zonder platencontract (met destijds o.a. Giovanca en Sabrina Starke). Redelijk kort daarop kwam Atouba uit op het inmiddels opgeheven label Appletree Records. In de tussentijd kwam in 2010 het album Elle en twee jaar later Live at Grounds uit, maar deze twee platen zijn vrij geruisloos aan mij voorbij gegaan. Voor mij is het enige vergelijkingsmateriaal dus die plaat uit 2008 en dat er een wereld van verschil bestaat mag duidelijk zijn.

Ntjam Rosie is in vijf jaar muzikaal ontzettend gegroeid en ontwikkeld in authenticiteit waardoor haar sound comfortabel aanvoelt. Waar haar eerste plaat nogal elektronisch, avant-gardistisch en een beetje chaotisch was, is At The Back Of Beyond een mix van rustgevende pop, jazz en roots muziek. Ntjam Rosie is niet alleen een prachtvrouw om naar te kijken met haar kleurrijke custom-made creaties en authentieke stijl, maar ook om naar te luisteren. De meeste liedjes zijn gevoelig, soms breekbaar en erg persoonlijk. Maar echte hits kan ik op At The Back Of Beyond helaas niet ontdekken. Love is Calling is wel zo’n nummer dat je regelmatig op Radio 6 of Sublime FM voorbij hoort komen, maar verder kabbelt het geheel een beetje verder. Niets mis mee, maar weinig spannend. De arrangementen en koortjes zijn echter feilloos, complimenten daarvoor.

Ntjam Rosie – Thinkin’ About You

Veruit de beste track op het album vind ik Nsissim Zambe, omdat je hierin hoort en voelt dat Ntjam Rosie in haar moedertaal echt helemaal op haar gemak is en daardoor volledig overtuigd. Geen idee of het haar ambitie is, maar wellicht is een ep of slechts een single in haar moedertaal geen gek idee. At The Back of Beyond is al met al een toegankelijke plaat geworden die een goede opstap biedt naar een breder publiek.

Volg Ntjam Rosie op Facebook voor het laatste nieuws en shows en kijk eens op haar website!

Shantyfestival Rotterdam gaat toch door

shantykoorDe Stichting Shantyfestival Rotterdam is blij verrast om toch in 2013 een Shantyfestival te kunnen organiseren. Dankzij Rotterdam Festivals, een aantal fondsen en een belangrijke sponsor was het financieel rond te krijgen.

De broekriem moest worden aangehaald, omdat een sponsor zijn bijdrage na 10 jaar heeft ingetrokken. In deze moeilijke tijden kan de organisatie op 7 en 8 september toch een aantrekkelijk programma aanbieden. Gelukkig ook dit jaar gratis entree in de grote tent.

Er zullen 6 podia zijn waar gedurende de twee dagen 30 shantykoren, die vooral  uit de ruime omgeving van Rotterdam komen, hun beste beentje zullen voorzetten.

Zowel zaterdag als zondag is de aanvangstijd 12:00 uur en het einde om 18.30 uur. Zoals gebruikelijk zal er weer een grote tent zijn waar het bezielende hart zal kloppen van het Shantyfestival. Daarnaast zijn er podia aan boord van het Lichtschip in de Wijnhaven t/o nr. 101 waar iedere maand het Shantycafé wordt gehouden. Verder bij het Maritiem Museum, De Verolmeloods van het Havenmuseum en een podium nabij de Erasmusbrug én nog een podium aan de de Schiedamsedijk. Het Shantyfestival komt naar u toe dit jaar.

Voor meer informatie bezoek je de website van het Shantyfestival.