Liar’s Dice

liars diceNo. 1
garagerock / glampunk

Jammer dat er niet meer gerookt mag worden in de Nederlandse horeca want sommige rock n’ roll komt het beste tot zijn recht in een volle kroeg waar de tabaksrook de geur van het toilet maskeert. Die rock n’ roll moet iets van blues in zich hebben, maar heeft om het leuk te houden wel een vlot ritme nodig. Een soort Seasick Steve op een racefiets. Doe dat vijfmaal en je hebt Liar’s Dice. Deze Rotterdamse groep combineert oude blues- en garage-tradities tot explosieve rocksongs. Hun ep No.1 is de eerste kennismaking op cd-formaat.

Een snelle blik op de songtitels geeft al een goede indruk waar Liar’s Dice voor staat. Booze Hound, Bulletproof Tigerman, Chocolate Cake Sugar Rush, het zijn stuk voor leuzen voor grote, snelle happen van het bezopen leven. Booze Hound luidt de ep in met een bluesy Black Sabbath-sound. Liar’s Dice doet alleen minder lang over de opbouw dan Sabbath en stampt er al snel een lekker refrein doorheen. Meezingrefreinen zijn overigens een specialiteit van Liar’s Dice, zoals later op de plaat zal blijken. Ook opvallend zijn de toetsen die herinneren aan dat andere hondennummer: I Wanna Be Your Dog.

Bulletproof Tigerman gaat verder met meer punk en een vleugje funk. Ook in dit nummer is de titel goed mee te schreeuwen en is stilzitten geen optie.
Wat Londen kan, kan Rotterdam ook. Met Rotterdam Calling krijgt de Maasstad haar eigen ruige blues-/punk-anthem (dat overigens niets weg heeft van de Clash-klassieker). De nonchalante coupletten lopen over in een pakkend punkrefrein. Meer dan de titel hoef je niet te onthouden. Meeschreeuwen zul je!

Zoals op de meeste ep’s is de rit maar kort, maar het kleine half uur is genoeg om te horen dat de motor van Liar’s Dice loopt als een zonnetje. Hun sound weerspiegelt een chemie die het musiceren makkelijk maakt. Wie de drukte snel zat is moet niet in de menigte gaan staan, of zoals de band zelf zegt “Finally a band we want to listen to. Fuck you!”

De titel No. 1 kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Het is de eerste ep én zou een winnaar kunnen zijn. Beide feiten staan als een huis. Liar’s Dice toont zich met hun eerste ep een band die niemand iets kan maken. Ze gaan hard en spelen het integer, zonder concessies. Rocken zit in hun instinct. Oude rotten als Iggy Pop en Johnny Thunders zouden trots op ze zijn.

Crevan Toonder

Na 44 jaar sluit Poppodium LVC haar deuren totdat ze in De Nobel weer open kunnen

Zaterdag 31 augustus is de aller-allerlaatste avond dat de Breestraat 66 geopend is voor publiek. Na 44 jaar sluit het LVC haar deuren. Gelukkig komt er een nieuw poppodium, maar dat neemt niet weg dat er afscheid genomen moet worden van dit fabuleuze rock & roll hol waar zowel de coolste concerten als de dikste raves plaatsvonden. Ook de Popunie zelf heeft jarenlang met veel plezier activiteiten en projecten in het pand aan de Breestraat georganiseerd of ondersteund.

Want ja, het LVC, wie kent het niet? Het Leids Vrijetijds Centrum is hét centrum van popcultuur voor Leiden en omgeving en bestaat sinds 1969. Het LVC biedt een podium voor lokale, nationale en internationale acts en dj’s. In 2009 vierde het LVC haar veertigjarig bestaan met de uitgave van een jubileumboek Crash The Party over deze roemruchte jaren in de oude school op de Breestraat, die voor velen een ontmoetingsplek is waar popcultuur centraal staat.

Het blok aan de Breestraat waarin het LVC zit zal echter gedeeltelijk worden gesloopt, en er komt iets nieuws voor in de plaats. Nieuwe locatie DeNobel wordt op dit moment “gerenoveerd” tot een poppodium en was voorheen een dekenfabriek. Vanaf juli 2014 zal het LVC zijn intrek nemen in DeNobel aan de Marktsteeg. Hier zal het LVC groter worden want er komen namelijk twee zalen waardoor de capaciteit toeneemt ten opzichte van de huidige zaal aan de Breestraat.

Het afscheid wordt gevierd met onder andere: Peter Pan Speedrock, Def P & The Beatbusters en Birth of Joy. Vanaf 12:00 uur ’s middags is het LVC  al open met o.a. Local Heroes, films en meer.

Datum: Zaterdag 31 augustus
Locatie: LVC, Breestraat 66