LAF

Livret_4pLaf
Nederlandstalige punk

‘Vergeet je helden, hier is Laf’, luidt het persbericht. De toon is gezet: directer dan deze band wordt het niet snel. Bandnaam van één lettergreep, een naamloze debuutplaat en negen stevige tracks. Verder geen gelul. Het Rotterdamse trio gaat, vooral aan het geslaagde begin van het album, behoorlijk richting de punk, om het tegen het eind iets rustiger aan te doen. Hierbij valt op dat het muzikaal meestal prima in orde is, maar dat de zang op sommige momenten wat achterblijft.

Gitarist Gijs Snijders vult de negen tracks namelijk met gortdroge riffs, steevast gespeeld met een lekker vieze overdrive. Nummers als Laks Als Altijd en Hou Me Tegen hebben vaart en liggen lekker in het gehoor. De zangpartijen van Jochum Biesheuvel zorgen er soms echter voor dat de tracks nét iets aan kracht verliezen. De zingende bassist heeft namelijk geen slechte stem, maar hij klinkt regelmatig te kalm voor het rauwe punkgeluid van Laf. Een nummer als Terug Bij Af komt hierdoor net niet helemaal lekker uit de verf.

Maar op een groot deel van dit debuut weet Laf een uitstekend punkgeluid te produceren, zonder moeilijk te doen. Soms is die simpele aanpak prettig, zoals in Gaan (Als De Lampen Aangaan), waarvan het refrein onmiddellijk mee te zingen is. Andere keren voelen de teksten net iets té makkelijk. In Mooiste Meisje zingt Biesheuvel bijvoorbeeld: ‘Mag ik jou iets vragen? / Je hoort het vast wel vaker / Zeg kom jij hier vaker?’ Dat had wel nét iets beter gekund.

En die conclusie valt eigenlijk voor heel de plaat te trekken. Laf slaagt erin een lekkere punksound neer te zetten, die helaas door een paar kleine dingetjes verstoord wordt. Maar als de leden iets meer aandacht besteden aan de zangpartijen en de teksten, dan kunnen we vast wel wat helden gaan vergeten.

Meer info over LAF vind je op hun website of Facebookpagina.

Joey Huisman

Tourverslag: Sevdaliza op SXSW

S001Vanuit Music Export Rotterdam worden doorlopend ondernemende Rotterdamse muzikanten ondersteund die bezig zijn ook voet aan de grond te krijgen buiten de landsgrenzen. Na een lange aanloop was er dan in januari jl. de release van Sevdaliza’s allereerste ep The Suspended Kid. Deze ep werd in de internationale pers goed ontvangen en opgepikt door diverse vooraanstaande buitenlandse blogs zoals The Fader en Pitchfork.

Het Amerikaanse muziek magazine Complex bijvoorbeeld nomineerde de video van Sirens Of The Caspian afkomstig van de debuut-ep als één van de meest creatieve muziek video’s van de zomer, naast andere genomineerden als Lana Del Rey en FKA Twigs. Het USA vuurtje begon te branden en ze ontving een directe uitnodiging van showcase festival SXSW om hier live te komen performen voor het Amerikaanse publiek, de pers en industry professionals. In dit tourverslag een korte terugblik op dit avontuur…

S002

Foto Heleen van Lier (Volkskrant)

1+1=4
Het SXSW festival ligt niet echt om de hoek en aangezien het een showcase festival betreft is er geen vergoeding. Maar goed; waar een wil is, is een weg en gelukkig bood de Popunie een helpende hand om met de band naar Austin te kunnen vliegen voor de show. In aanloop naar de show kregen ook de Nederlandse afgevaardigden van Dutch Impact het nieuws mee en werden we last minute uitgenodigd voor een tweede show op SXSW namelijk de Dutch Showcase.

En daar bleef het niet bij want uiteindelijk stonden we maar liefst viermaal op de diverse podia van SXSW. Om de kosten zo laag mogelijk te houden hadden we een retestrak programma. We vertrokken op dinsdag 17 maart om na een lange reis en een paar uur slaap op het eerste event van Dutch Impact te staan. Een event georganiseerd door Buma Cultuur waar we samen met o.a. Dotan en Jacco Gardner het podium deelden.

S003Diezelfde dag speelden we ook in de donkere bunker The Brixton, een door Soundtoys georganiseerde exclusieve showcase waar enkel en alleen genodigden konden attenden.

Op donderdag speelden we op een wederom exclusieve showcase van Ableton. Wij maken intensief gebruik van de programmatuur van Ableton en die waren op hun beurt erg nieuwsgierig naar onze toepassingen. Op een varende boot, af en toe stil liggend onder bruggen, kaatsten de beats over het water. Een bizarre en bijzondere ervaring met een groep selecte maar interessante mensen.

S005De vrijdag hebben we gebruikt voor een photoshoot en zijn daarna nog de studio in gegaan voor een toffe nieuwe hookup met een Frans/Amerikaanse producer.

S004Op zaterdag helaas alweer de laatste SXSW show voor ons in Elysium, hosted by Moog. Wederom een bijzondere locatie: een Gothishe grot met een dermate goede geluidsinstallatie dat de spiegels van de wand kwamen zetten. Waar het tot diep in de nacht gezellig bleef.

In de nacht van zondag op maandag zaten we alweer in het vliegtuig terug naar Amsterdam. Het was een super drukke maar ook productieve trip met veel shows, veel interesse, een paar heel serieuze leads en een mooie opstap naar de grotere stages van SXSW.

posterShows
woensdag 18 Maart | Dutch Impact Party
Locatie: Cedar Street Courtyard