Jow

jow cdDe Openbaring
mixtape
Eastgarden Music

Dichtbij zichzelf” is de alomvattende omschrijving van rapper Jow. Zijn mixtape De Openbaring is een persoonlijke plaat over het leven en de daarbij behorende struggles van de Rotterdamse rapper. Qua benadering van de onderwerpen kun je denken aan Fresku. De basic Nederlandse woordkeuze in sommige tracks gaat echter meer richting Lange Frans.

Het is lastig om aan te wijzen welke track het beste laat zien hoe sterk Jow is in het vertellen van zijn verhaal, maar lyricaal springt Mijn Evangelie (ft. PSL Persoonlijk) er bovenuit. “Dit is mijn leven, mijn tijd om te geven, mijn strijd van verleden, mijn wonden die helen, mijn toekomst indelen, mijn pijn in problemen, mijn lijden, mijn klein, maar zo fijn evangelie.” (in één adem!). Dit vormt als het ware de intro van wat je kunt verwachten van deze pas getekende Eastgarden Music rapper.

Wat ook opvalt aan De Openbaring is het veelvuldig vervormen van samples. Zo lijkt Somebody That I Used To Know van Gotye in de track Extasy ingezongen door de cast van Alvin and the Chipmunks. Net als de samples in Balans en Naar Huis. Hoewel dit misschien klinkt als een ware belediging, is het juist goed dat Jow gaat waar de meesten misschien niet zouden gaan. Zelf noemt hij het ‘circusrap’, zoals te horen in de bonustrack Hey Hey Hey. Niet alleen lyricaal maakt hij dit duidelijk, ook de beat is een bonte verzameling van draaimolenmuziek en clowntoeters.

Jow – Naar Huis

Dit wordt in de bonustrack Crazies nog even dunnetjes overgedaan. Deze track is aan als de kaars op een lekkere verjaardagstaart. Jow’s flow is on point en de beat met zijn uitschieters naar carnavalesque muziek klopt als een bus.

Er is dus naast prachtige, emotionele tracks waaronder Open Brief en Je Ogen Doen De Rest ook ruimte voor wat gekke brag ’n boast tracks, zonder écht te ver te gaan. Het blijft namelijk wel gewoon dichtbij zichzelf.

Voor meer informatie over Jow bezoek je de website van Eastgarden Music of de Facebook pagina van Jow.

Hilke Heijmans

Muzikale scholieren gezocht voor UNICEF Talent Battle

Unicef_TB_300x250_NLOpnieuw organiseert UNICEF Nederland de UNICEF Talent Battle: een talentenjacht voor muziekformaties en bands van middelbare scholen. Door deel te nemen aan de talentenjacht steunen muzikale scholieren UNICEF en maken ze kans op exclusieve podiumtijd op poppodia, muziekprijzen én de UNICEF Talent Battle award. Elke middelbare schoolband of –formatie kan meedoen. Inschrijven kan tot en met 5 oktober via de website.

Tijdens de UNICEF Talent Battle gaan groepen en bands van verschillende middelbare scholen de strijd met elkaar aan. Na de online stemronde gaan de vierentwintig bands met de meeste stemmen door naar de live voorrondes. Zij spelen in poppodium Bitterzoet in Amsterdam, Ekko in Utrecht of SuperMarkt in Den Haag. De negen beste bands gaan door naar de grote benefietfinale op 26 november in Amsterdam. De opbrengst ervan gaat volledig naar de kinderrechtenorganisatie, specifiek naar de campagne tegen kindersterfte. De winnende band ontvangt de UNICEF Talent Battle Award én een muzikaal prijzenpakket.

“Eigenlijk vinden we dat muziek maken geen wedstrijd is, maar voor de UNICEF Talent Battle maakten we graag een uitzondering”, aldus zanger Dylan van Dam van The Hague Idiots, de winnaars van UNICEF Talent Battle in 2013. “Wij krijgen kansen om te studeren, onszelf te ontwikkelen en te doen wat wij het liefste doen: muziek maken. Voor ons is dat normaal, het is echter helemaal niet zo vanzelfsprekend.” De vier jongens van The Hague Idiots gaven hun prijs, 2500 euro aan muziekinstrumenten, aan asielzoekers in Nederlandse opvangcentra.

Voor meer informatie bezoek je de website van de UNICEF Talent Battle.