Delouise

cropped-delouise_cdcover

Lay Low
cd-album / download-album
singer/songwriter

Wies Peeters is Delouise, een Rotterdamse act met een wereldse sound. Lay Low is de opvolger van het album Delivery In A Forthnight. De elf songs op nieuwe plaat vormen een fijne combinatie van folk, country, blues en pop. Eerder speelde Delouise al in de voorprogramma’s van onder andere Beth Hart en Di-rect. Gewapend met haar kleine ukelele vriend is Delouise nu klaar om Nederland te veroveren met een fris geluid.

Tijdens de albumrelease in Rotown konden we al genieten van een act die aan alle kanten klopt. Met de juiste muzikanten om haar heen stond Delouise vol overgave te spelen, te zingen en haar verhaal te vertellen. Ze staat als een huis, en dat is prettig luisteren. Met deze ervaring nog vers in het geheugen ga ik er eens goed voor zitten.

Het album opent met Let The Hard Rain Fall. Een prachtige staaltje songwriting waarin Delouise niet schroomt haar stem het arrangement te laten dragen. Hier maak je direct kennis met haar pure, warme en volle geluid; een stem die doet denken aan menig Amerikaanse country vocaliste. Maar dan Delouise, met heel veel Delouise.

Het album is heel veelzijdig ingekleurd. De instrumentatie blijft verrassen en de variatie in songs houdt me geboeid. Iets verderop in het album laat Delouise goed horen dat ze ook behoorlijk kan blazen en vocaal veel aankan zoals in de stevige, bluesy song Nighttrain.

Favorieten op deze plaat zijn toch wel titelsong Lay Low en Home Is Where You Are. De laatste voelt letterlijk aan als thuiskomen. De energie in deze song is meer ‘poppy’ dan de rest van de plaat. Toch past het heel goed in het geheel. De kracht van deze plaat ligt mijns inziens dan ook in het gemak waarmee Delouise stijloverschrijdend schrijft en speelt, maar toch heel dicht bij zichzelf blijft.

Singer/songwriters met zo’n flinke dosis eigen sound zijn schaars. Ook na deze plaat zullen we van Delouise vast nog veel meer moois gaan horen.

Download Lay Low via iTunes




Roufaida Aboutaleb

Interview: Hans van der Maas (QuiteQuiet)

hans-van-der-maas-stilte

Na het succes in Leiden start QuiteQuiet | singer-songwriters nu ook in Rotterdam. Dat betekent mooie muziek en muisstil publiek. Wij spreken met Hans van der Maas van QuiteQuiet over onder andere de komende edities in Rotterdam.

Wie is Hans van der Maas en wat is je link met de muziekwereld?

Zo lang ik me kan heugen ben ik bezig met muziek. Helaas puur passief, want ik had graag een instrument bespeeld. Het liefst gitaar of piano, maar het is er nooit van gekomen. Ik luisterde altijd naar Radio Veronica, vooral op zaterdagmiddag de Top 40. De beste nummers nam ik op een cassettebandje op en dat luisterde ik eindeloos op mijn kamer af. Muziek is altijd een voorname rol blijven spelen en toen ik de kans kreeg om erover te gaan schrijven, greep ik die met beide handen aan. Eerst als cd-recensent van 3voor12 en Popmagazine Heaven en sinds een jaar of vier ook als cd- en concertrecensent van OOR. Een jaar of drie geleden rolde ik plots de wereld van het programmeren in. Via via begon ik met een Theatercafé in Delft en daarna met een singer/songwriteravond in Delft (de Stilte valt zo Hard). Vervolgens startte ik ook in Leiden met een Theatercafé en een singer/songwriteravond (QuiteQuiet). Inmiddels is programmeren en organiseren bijna 100% van mijn werk.

Wat is QuiteQuiet?
Bij QuiteQuiet, een podium voor singer/songwriters, draait het om de muziek. Het motto luidt: mooie muziek voor muisstil publiek. Want er komen alleen pure liefhebbers naar de avonden toe. Van de locatie (de voormalige dekenfabriek Scheltema in Leiden) maken we een huiskamerachtige sfeer.

QuiteQuiet is in Leiden al een groot succes. Kan je daar iets meer over vertellen?
De eerste vier keren vonden plaats op een zondagmiddag. Qua publieke belangstelling bleef het wat achter. Tussen de twintig en dertig bezoekers en dat is te weinig voor zo’n evenement. Sinds september 2013 vindt QuiteQuiet in Leiden plaats op de vierde woensdag van de maand. De publieke belangstelling neemt gelukkig steeds meer toe. Dat heeft zeker ook te maken met de namen die op het podium stonden en komen spelen.

Welke artiesten hebben al opgetreden?
De eerste twee artiesten waren Richard Beukelaar en Linda Kreuzen uit Rotterdam. Daarna volgden Dyzack, Port of Call, Case Mayfield, Mark Lotterman, awkward i, Daniel Versteegh, Tim Akkerman, Judy Blank en Mevrouw Tamara. Voor het voorjaar staan gepland Rogier Pelgrim (winnaar Grote Prijs van Nederland 2012), Sofia Dragt (winnaar Grote Prijs van Nederland 2013), Bart van der Lee, I am Oak, Clean Pete ft. Anne Soldaat, Delouise, Noam Vazana, T.S. Eliot Appreciation Society, Nathan Reich (Nashville) en La Corneille. Een mooie lijst, toch?

Wat wil je met QuiteQuiet in Rotterdam bereiken?
In Rotterdam wil ik gaan opbouwen wat ik in Delft en Leiden al heb bereikt. Een groeiend aantal liefhebbers weet de weg naar de concerten daar te vinden. Ik realiseer me dat ik dat in Rotterdam opnieuw moet opbouwen. Gelukkig krijg ik voldoende support van singer/songwriters in Rotterdam die het initiatief toejuichen en met liefde helpen om er een succes van te maken. En natuurlijk speur ik naar Rotterdamse singer/songwriters die op het podium willen komen spelen.

Hoe worden de optredende artiesten geselecteerd?
Via sociale media, vooral op Facebook, ben ik heel actief, krijg ik als programmeur steeds meer aanbod van goede (en ook minder goede) singer/songwriters. Er zit zo veel talent op dat gebied in Nederland, om over de grens nog maar te zwijgen. Ik luister naar alles wat ik toegestuurd krijg en wanneer ik het zelf goed vind, zet ik ze op een lijst om een keer te programmeren. Door de programma’s die ik samenstel leert het publiek gaandeweg wat ze ongeveer kunnen verwachten”.

Waarom hebben jullie de Posse Espressobar op Katendrecht gekozen als locatie?
Ik vind Katendrecht een geweldige plek in Rotterdam. Authentiek en toch retehip. Via Florian Pak, hoofdredacteur van 3voor12 zuid-holland, hoorde ik van de Posse Espressobar. Het was ook echt de eerste plek waar ik ging kijken en ik was op slag verliefd. Wat een geweldige ruimte. Eigenaar Paul Posse maakte van de loods (Veerlaan 13) een fantastische, inspirerende plek waar luisteren naar mooie, intieme muziek een lust voor alle zintuigen is. Alleen voor die plek zou het publiek gewoon eens moeten komen kijken”.

Ben je van plan om in de toekomst andere locaties erbij te betrekken?
Eerst richt ik me puur op de Posse Espressobar. Wat daar later eventueel uit gaat groeien en of ik in de verleiding ga komen om andere locaties erbij te betrekken heb ik nog niet over nagedacht. Alle energie steek ik met alle plezier nu in de eerste vijf avonden.

Kan jullie en tipje van de sluier oplichten over de eerste editie?
Op donderdag 20 februari, de openingsavond dus, staan The Yes Please en Richard Beukelaar op het podium. In een huiskamerachtige setting, laagdrempelig en vriendelijk, zullen zij ieder twee sets van twintig minuten doen. Stekkerloos. Je zit er bovenop, ziet de muzikanten zwoegen om het beste uit zichzelf te halen. Telefoons op stil, ogen en oren gespitst; genieten dus.

Hoe kunnen acts jullie het best benaderen?
Uiteraard zijn nieuwe acts altijd van harte welkom om op het QuiteQuiet Rotterdam-podium te komen spelen. Singer/songwriters kunnen een mail sturen naar quitequietrotterdam@gmail.com, met daarin een biografie, een foto en audio- en/of videomateriaal. Dan beloof ik dat ik er zeker naar zal kijken en luisteren. En wie weet staan ze dan in het najaar op het podium in Rotterdam of, eerder al, op één van mijn andere podia.

Wat vind je van het Rotterdamse uitgaansklimaat ten opzichte van andere steden?
Eerlijk gezegd kan ik daar weinig over zeggen. Hoewel ik tussen 2000 en 2005 in Rotterdam heb gewoond is dat te lang geleden om dit van een afstand (ik woon sindsdien in Leiden) te beoordelen.

Welke Rotterdamse band/act moeten we volgens jou in de gaten houden?
Wie ik al een jaar of twee intensief volg is Mark Lotterman. Zijn nieuwe album Year Without Summer is onlangs uitgekomen. Eén woord? Indrukwekkend. Maar ook: spannend, donker, meeslepend en vooral ontroerend. Ik kan me niet voorstellen dat hij binnenkort niet landelijk doorbreekt. Ik volg hem op de voet en vraag hem zeker om een keer bij QuiteQuiet Rotterdam te komen spelen…

Wat staat er, naast de eerste editie op 20 februari, nog meer op de agenda van QuiteQuiet?
De singer/songwriters die tijdens de eerste serie in Rotterdam komen spelen zijn (op één na allemaal donderdagen) The Yes Please en Richard Beukelaar (20 februari), Michel Ebben en Sommerhus (20 maart), Mieke van Veen en Maaike Siegerist (17 april), Nathalie Merfort en Delouise (15 mei) en Joris Sikken en Linda Kreuzen (woensdag 18 juni). Kaarten (á 7,50 euro) zijn te reserveren via quitequietrotterdam@gmail.com. Meer informatie over QuiteQuiet staat op de website.