Christiana Bohorquez

christiana

Simply Me
singer/songwriter

Christiana Bohorquez is een geboren Curaçaose, die op jonge leeftijd het eiland verliet om op Hollandse bodem haar muzikale talenten te ontwikkelen. Ze werd aangenomen op het Rotterdamse conservatorium en studeert in 2013 af in de richting songwriting. In wedstrijden als De Grote Prijs van Zuid-Holland en de tv-show The Voice Of Holland wist ze al menigeen te beroeren met haar geluid. En nu is er ook een ep waarop we haar werk kunnen beluisteren.

Samen met de Curaçaose producer Oscar Bor nam ze Simply Me op, met daarop zes liedjes van eigen hand. Christiana heeft een stem die zich enorm zou lenen voor volle Top 40 popproducties zoals bijvoorbeeld goed te horen is in de vocals van het nummer Broken Bridge, maar ze maakt liedjes en arrangementen die zeer akoestisch georiënteerd zijn. Hierdoor blijft er voor de luisteraar een prettige ruimte over voor interpretatie. In de powerballad Why is er wel sprake van een ‘dikkere’ – minder akoestische – productie. Naar mijn mening had dit veel heftiger gemogen. Door een flinke dosis compressie wordt er teveel volume weggedrukt in de mix, waardoor de productie eigenlijk aan kracht inlevert.

Christiana Bohorquez – Why

Productioneel gezien valt er nog wel het een en ander op te merken. Zo hadden voor de balans, op een aantal plekken, de backings iets meer in de mix mogen opgaan. Of dit aan volume of equalising ligt is mij niet helemaal duidelijk. Nu voelt het in ieder geval alsof de backings soms ruimte innemen van de lead vocal. Voor de gehele plaat had overigens meer gebruik mogen worden gemaakt van het complete stereobeeld. Veel van de instrumenten zijn nu in het midden gepand, en ook hierdoor wordt de lead soms in de weg gezeten. Piano en gitaar hadden bijvoorbeeld meer links en rechts mogen klinken om in hun eigen ruimte goed tot hun recht te komen. Hier en daar klinkt het nu als geheel wat rommelig en dat is jammer.

Maar de liedjes steken stuk voor stuk wél goed in elkaar. Want met toegankelijke zanglijnen en sprookjesachtige instrumentale en vocale hooks haakt ze zich zorgvuldig vast in je brein. Haar lijntjes blijven bijna tot aan het irritante toe hangen, wat ontzettend belangrijk en goed is! Christiana Bohorquez is een dame die flink kan schrijven en zingen, en ik ben benieuwd wat we na Simply Me allemaal nog meer van haar kunnen verwachten.

Roufaida Aboutaleb

Rotterdamse Melissa Fortes nu Radio 6 Soul & Jazz Talent

MelissaFortes_DeixaAChuvaPassar_pf1(AWFotoprodukties)De Rotterdamse vocaliste Melissa Fortes is recent uitgeroepen tot Radio 6 Soul & Jazz Talent. Tijdens haar live uitzending op vrijdag 26 juli maakte de AVRO-dj Sherill Samson dit bekend. Alsof dit allemaal niet genoeg was deelde Sherill ook mee dat de nieuwe single van Melissa Fortes Deixa a Chuva Passar is uitgroepen tot Radio 6 Schijf van 6! Dat houdt in dat het nummer in week 30 en 31 tijdens iedere show wordt afgespeeld.

Melissa Fortes beweegt zich al meer dan 10 jaar in de muziekwereld. Als backing vocaliste werkte ze samen met verschillende artiesten en stond ze op podia in binnen- en buitenland. Zo werkte Melissa onder andere samen met Sharon Doorson, Dina Medina en Gregor Salto. De muziek van Melissa is een mix van warme Kaapverdische en Braziliaanse invloeden met een vleugje jazz en neo-soul. Een veelzijdige en kleurrijke dame die niet in een hokje te plaatsen is.

Op 15 juli werd de nieuwe single Deixa a Chuva Passar uitgebracht. Met haar tweede single steekt de Nederlands-Kaapverdische Melissa iedereen die wel wat zon in zijn of haar leven kan gebruiken een hart onder de riem. In deze zonnige bossanova vol tropische klanken laat Melissa de luisteraar kennismaken met haar Kaapverdische roots.

Radio 6 Soul & Jazz Talents

Onder deze noemer biedt Radio 6 Soul & Jazz nieuw Nederlands talent een podium. Bands, muzikanten, zangers en zangeressen die actief zijn in de jazz en soul kunnen hiervoor in aanmerking komen. Uiteraard zal de muziek van Melissa veelvuldig te horen zijn op de radio, op het digitale themakanaal Jazz Jong en komt zij regelmatig langs in de studio van Radio 6 voor interviews en live-optredens. Hiernaast probeert Radio 6 Melissa ook op de podia te krijgen van de festivals waarmee het radiostation samenwerkt. Artiesten die Melissa voorgingen als Radio 6 Talent zijn onder andere: Kris Berry, Jungle by Night, Bruut! en Paul van Kessel.

Deixa a Chuva Passar is te verkrijgen via iTunes,  Amazon MP3 en Spotify

Blijf op de hoogte van Melissa Fortes via haar website, Facebookpagina of Twitter