Popunie Music Support Rotterdam: 010Sessies met Richard Beukelaar

richradAls bassist van beatgroep The Madd toerde hij door het Europese clubcircuit, was op tv en radio en mee als support van Spinvis, Moke, De Staat en de Charlatans. Ook festivals als Metropolis, Zwarte Cross, Oerol en natuurlijk Lowlands (waar The Madd met rapper Dio de India-tent totaal op zijn kop zette), staan nog goed in het geheugen gegrift. Wat mensen niet wisten is dat hij eigenlijk geen bassist is…

Pas op achttienjarige leeftijd ontdekte hij de blues en een half jaar nadat hij een bluesharp kocht, stond hij op het podium met de Vera Goodheart band. Geïnspireerd door de Schiedamse bluesmannen Peter de Vries en Rini van Willigen (The Urn), pakt hij de gitaar en zang op. Zijn carrière verhuist van de straat naar het Ierse Pubcircuit, waar hij vele jaren verblijft. Covers van Damien Rice en David Gray tot de Ierse folk.

Dit jaar werd het roer omgegooid. Een goede vriendin overleed en bracht hem haar levensfilosofie. Deze leverde Beukelaar de energie en moed om eindelijk aan dat ‘eigen plaatje’ te beginnen. Met folk, blues, soul en pop als muzikale bagage. De verhalen zijn rauw, maar nooit zonder dat lichtpuntje. De filosofie: als je je maar kunt herinneren hoe het voelt om met je blote voeten in het gras te lopen.

Extra informatie
Datum: Vrijdag 8 november
Locatie: RAAF, Hillelaan 19, Rotterdam
Aanvang: 20:30 uur
Entree: gratis

Nodig hier je vrienden uit en voor meer informatie bezoek je de website van RAAF.

Dit optreden wordt mede gefinancierd door Popunie Music Support Rotterdam.

De Nuance

DeNuance-TweedeViool-FRONTFINALEDITTweede Viool/Derde Bedrijf
12″-ep / cd-ep
hiphop

Kortgeleden verschenen de ep’s Tweede Viool en Derde Bedrijf van De Nuance, bestaande uit rapper en schrijver Marco Martens en producer Royal With Cheese, als tweeluik op 12” vinyl. De ep’s werden vergezeld door de dichtbundel Eerste Indruk. Zo ontstond er een zeer classy (zie ook de stylisch cover) bijdrage aan de Nederlandse hiphop. De sound van De Nuance is volwassen en iedere track van deze poëtische verhalenvertellers klinkt logisch zonder voorspelbaar te zijn.

De dichtbundel Eerste Indruk heeft in eerste instantie niet als taak om de lyrics even rustig na te lezen. Echter is hierin van sommige nummers wel de geschreven variant te vinden. De binnenkomer in de dichtbundel is tevens de gelijknamige track: Zekeren. Het gedicht, want zo mag het genoemd worden, is een lieve doch deprimerende boodschap aan de nieuwe generatie. De vorm waarin het gedicht staat, doet automatisch iets met je gevoel. Wat direct getuigd van een kennis van spelen met de Nederlandse taal.

Hoe ze zelf tegen het schrijverschap aankijken hoor je in Voor De Kost (ft. Just). De woorden, waarvan een gedeelte ook in de dichtbundel te vinden is, zullen vooral door collega-schrijvers herkenbaar gevonden worden. Een dergelijk klachtlied werd eerder ook al door Fresku gemaakt. Maar De Nuance laat weten dat, hoewel het jammer is dat je geen dikke centen verdient aan rappen, het niet afdoet aan de liefde voor het vak. “Je ziet me spelen op stage voor een kostendekkend bedrag (…) ik stop toch niet met schrijven, maar mijn werk begint sterk op een hobby te lijken. Ik ben verder dan ik durf te dromen, toch ben ik nergens zonder centen om me te belonen, zeggen ze.” Deze boodschap komt ook terug in De Ene Droom Is De Andere Niet, die door het gebruik van jazzy sounds iets wegheeft van oldskool Opgezwolle.




De Nuance – Amulet (ft. Che)

Er valt naar aanleiding van deze waarneming wel te stellen dat de ep’s van De Nuance niet per definitie vernieuwend zijn, maar laat dat nu juist heel erg aantrekkelijk zijn. Er is geen poespas en geen pretentie. Had je de ep’s tien jaar geleden gekocht, dan luisterde je er nu nog steeds naar. Sterk!

Hilke Heijmans