Muziekwebsite MusicFromNL viert afscheid in BAR

flyer_eindfeest_musicfromnlNa 13 jaar stopt MusicFromNL, een van de grootste muzieksites in Nederland. De website die zich specialiseerde in het ontdekken en promoten van de beste nieuwe muziek uit Nederland ziet te weinig perspectief voor de toekomst.

Zaterdag 28 december organiseert MusicFromNL in thuisstad Rotterdam een afscheidsfeest in BAR met optredens van Wonder, Bombay Show Pig en een dj-set van Baskerville. De avond wordt omlijst door de beste muziek uit Nederland geselecteerd door MusicFromNL en eindigt met een afterparty tot 05:00 uur.

Wonder (pop, alternative, folk) brak dit jaar door met een optreden op Into The Great Wide Open en is niet voor niets geselecteerd voor de komende editie van Noorderslag. Hun muziek klinkt warm en sprookjesachtig en is geïnspireerd door bands als Fleetwood Mac, Feist, Beach House en Radiohead. Live wordt de feeërieke samenzang begeleid door een band waar de klasse van afdruipt.

Het album ‘Vulture / Provider’ van Bombay Show Pig (rock, alternative, noise) uit Den Haag werd uitstekend ontvangen. “Een verrassend, breed en uitdagend debuut met een hoog verslavende werking.” (Nu.nl) Dit jaar was de band, bestaande uit Mathias Janmaat en Linda van Leeuwen, vooral in het buitenland te bewonderen, zoals in de US waar ze furore maakten op het SXSW festival en in Frankrijk waar de band bijzonder populair is. Zij sluiten hun succesjaar af in BAR.

Baskerville (dance, electro, roots) weet steeds een vernieuwende, catchy mix van electro, funk-hiphop, rock en een vleugje techno uit de speakers te pompen. Hun album ‘Strongroom’ is een van de beste platen van 2013. De Baskerville dj-set is een enerverende ervaring die eerder furore maakte op festivals als Lowlands, Eurosonic en Sziget. Nu wordt Rotterdam onderworpen aan hun vermaarde en beruchte technobeats die de avond ongetwijfeld naar een volgend hoogtepunt zwiepen. Na de dj-set van Baskerville is er een afterparty met dj’s tot vijf uur ochtends.

Gratis gesigneerd album voor eerste 100 bezoekers
De eerste 100 bezoekers krijgen een gesigneerd album van een Nederlandse band of artiest zoals John Coffey, Mark Lotterman, Tenement Kids, Birth of Joy, Face Tomorrow en Wooden Saints.

Extra informatie
Datum: zaterdag 28 december
Locatie: BAR, Hofplein
Aanvang: 21.00 u
Entree: € 10,-
Klik hier voor het Facebook event

Kralingen 1970 – hoe mijn vader bijna getuige was van het begin van punk

IGGY 2Onlangs verscheen een interessant boek over het eerste grote openluchtpopfestival in Nederland: Holland Pop in Rotterdam. Een popfestival dat iedereen nu kent als ‘Kralingen’, al dan niet met ‘1970’ – het jaar waarin het plaatsvond – eraan geplakt. Het boek heet ook gewoon Kralingen, en is geschreven door Peter Sijnke en Marcel Koopman.

Ik wist dat het boek (met cd) eraan zat te komen, en wist ook al dat ik het zou aanschaffen. Dus toen ik het op de ‘nieuw-tafel’ van Boekhandel Snoek zag liggen, aarzelde ik geen moment. Vervolgens plaatste ik een bericht over het boek op facebook. Hierop werd al snel gereageerd door Cor Knuistingh-Neven, een goede kennis van mij. Cor – promovendus in de Iggy Popologie – vroeg of ik wist dat The Stooges (mét Iggy Pop, zeg ik er voor de zekerheid maar even bij) bijna op Kralingen hadden gespeeld. Dat wist ik niet.

Cor haalde zijn informatie uit het fanblad Popped. Daarin werd (in 1969) het volgende nieuws gemeld: “The Stooges are considering doing the Holland Pop Festival this summer. Can’t wait for all the Dutch kids to get a glimpse of IGGY! Thought for the day: what will happen when all those blondes see SCOTT (Asheton, drummer van The Stooges – JvdB).” Tot zover de fanclub. En ja, wat was het mooi geweest: het Holland ‘Iggy’ Pop Festival.

Rotterdam Punk City
Nog mooier: Rotterdam – nee, het sjieke Kralingen! – had zomaar het begin van punk kunnen inluiden. Waarna New York en Londen keurig óns voorbeeld hadden gevolgd, in plaats van andersom. Niet CBGB’s maar het Rotterdamse punkhol KaaSee was later bedevaartsplaats voor oude en jonge punkers geworden. En Frank ‘Jorem’ de Jonge (zanger van de Rotterdamse punkband Debiele Eenheid) zou nu veel geld verdienen met commercials voor Country Life boter (zie hier), terwijl Johnny Rotten in een treurige buitenwijk van Londen zat te wachten op wat al dan niet ging komen.

Punk of jazz?
En nóg mooier: mijn vader was hier getuige van geweest. In juni 1970 was hij nieuwsgierig geworden door alle verhalen die door de stad gonsden. Vervolgens had hij de stoute schoenen aangetrokken en met een maat – zoals zoveel bezoekers zonder te betalen – het terrein weten te betreden. Als voyeur.

Een hippie was mijn vader namelijk zeker niet, zelfs geen liefhebber van popmuziek. Hij was daarnaast al bijna 33 jaar oud, in de ogen van de vele jonge bezoekers een bejaarde. Als hardcore jazz-fan kende hij van alle artiesten die optraden waarschijnlijk alleen Han Bennink. Maar die was in 1970 al te ver van de ‘ware jazz’ afgedreven, vermoed ik. Ik hoor het hem zo zeggen: “Dat heeft toch niets meer met jazz te maken.”

Wat zou mijn vader van The Stooges hebben gevonden? Ik denk dat hij het even hoofdschuddend had aangekeken, en daarna zo snel mogelijk zo ver mogelijk van het podium was gaan staan. Of had Iggy bij hem een knop kunnen omdraaien, zoals hij zeven jaar later bij mij en vele van mijn generatiegenoten deed met zijn optreden bij TopPop. Met die arme plant, inderdaad.

Het had allemaal gekund, maar het gebeurde niet. Enfin, nogmaals het bewijs dat het leven van toevalligheden aan elkaar hangt. Of niet?