Music Support: Drie dagen muziek, dans en theater op Werelds Delfshaven

In het weekend van 2, 3 en 4 juni wordt de zomer gevierd in het culturele hart van Rotterdam-West met festival Werelds Delfshaven. Laat je onderdompelen in de culturele schatkamers van Rotterdam-West. Aan de Coolhavenkade aan de Schie, met zijn panorama view over de stad, wordt door Werelds Delfshaven een inkijkje gegeven in de culturele, artistieke en culinaire hoogtepunten van Rotterdam-West.

Vrijdagavond wordt het startschot van Werelds Delfshaven gegeven door FullMoon Babylon Fest. Dansen op balkanbeat, afro-groove en reggaemuziek en geniet van de surprise acts. FullMoon Babylon staat garant voor een spetterend openingsfeest.

Op zaterdag laat jong Delfshaven zien wat er allemaal reilt en zeilt in de stad. Denk aan vlammende hiphop, r&b, spoken word, breakdance, singer/songwriters, vette beats, eigentijds circustheater, opzwepende Bhaitak Ghana muziek en nog veel meer.

De laatste dag duikt Werelds Delfshaven in de culturele roots van de wijk: Javaanse dans, spetterende brassband battles, Surinaamse dans, Nederlandstalige jazz, Eritrese muziek en dans, Oerhollands circustheater en Arabische crossovers. Een duizelingwekkende wereldreis!

Het programma wordt samengesteld door Het Rotterdams Volkstheater en Podium Grounds, in samenwerking met vertegenwoordigers van de vele culturen en groepen die Delfshaven rijk is.

Extra informatie
Datum: 2 t/m 4 juni
Locatie: Coolhavenkade
Aanvang: 2 juni 17 uur, 3 juni 13 uur, 4 juni 13 uur
Entree: gratis

Dit event wordt mede mogelijk gemaakt met Popunie Music Support Rotterdam.

Sevdaliza – ISON

  • ISON

  • Sevdaliza
    • Genre: Electronic singer/songwriter, future R&B
    • Release-type: LP, digitaal
    • Label: Twisted Elegance

Sevdaliza, de vier lettergrepen van een naam die je bijblijft. Ze heeft al twee keer op SXSW in Texas gestaan en door Europa getourd.

De echo van haar naam moet je hebben gehoord of anders heb je al die tijd onder een steen geschuild.

Haar debuutalbum ISON is onlangs uitgekomen op haar eigen label en als je Sevdaliza hebt gevolgd op de social media, dan wist je dat dit gepaard zou gaan met haar doordachte visual arts.

Het eerste nummer Shahmaran nam mij meteen mee en liet als het ware de hitte voelen en de legende van de ‘Shahmaran’ voor me zien. Even een backstory; Shahmaran gaat over de Koningin van de slangen die half vrouw, half slang was (Google it!).

Ik garandeer niet dat het over exact deze mythe gaat, maar wel dat de manier waarop de viool (of een Kemence?) Sevda’s vocalen begeleidt je laat zweven terwijl de drumbeats je staande houden.

Libertine is de tweede track. Hierin veroorzaakt Mucky, de rechterhand van Sevdaliza, onverwachte ritmes en drops die toch goed aansluiten op de voorgaande track. De zachte, verrassende crash op het achtergrond is goed te horen.

Haar album zou natuurlijk niet compleet zijn zonder Marilyn Monroe waarover de bloggers op het interweb al hun lof hebben uitgesproken. “He never really wanted me to be his wife. I was nothing more than a trophy.” Een minimalistische, glitchy poptrack die mij er altijd aan zal herinneren hoe simpel en tegelijkertijd complex Marilyn Monroe kan zijn.

Die glitches en drops zijn ook weer terug te horen in Hubris waarbij Sevda’s vocalen er doorheen galmen. Een oldschool drumbeat á la The Fugees met een moderne twist maakt het af.

Ook Amandine Insensible verpakt dit soort oldschool drums met Sevda’s sensuele vocalen. De mysterieuze pianonoten doen mij gek genoeg denken aan een mix van Kanye West’s Runaway en Coldplay’s Yellow.

Hero springt er toch wel uit voor mij. Opnieuw de ‘zwevende’ flow die constant aanwezig is op ISON. Echter ditmaal met een onwijs catchy hook in de vervormde high pitched voice waardoor je de hedendaagse pop (en stiekem heel licht trap?) goed terughoort.

Ik begin de opbouw van ISON te begrijpen; het begint zacht, teder en het laat je doorlopend zweven. Halverwege het album ontstaat in Scarlette een soort coalitie van genres, wanneer Sevda de melodielijn neuriet over een heftige drumbeat. Een combinatie van modern met Midden-Oosterse vioolspel. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Bluecid en het cinematisch klinkende Loves Way.

Human is een genot. Mucky heeft het weer goed te pakken; een zachte trap sound met verrassingselementen op de juiste momenten. Alsof Sevda en Mucky de menselijke zintuigen doelgericht willen betasten met fluisterende vocals en zuivere drumritmes.

Do You Feel Real lijkt rechtstreeks uit een film te komen met z’n spannende violen over een stevig drum & bass ritme waarbij Sevdaliza je zachtjes wijze woorden influistert.

Ook de rest van het album: The Language of Limbo, Replaceable, Grace, When I Reside en Angel klinkt cinematisch, zwevend en complex minimalistisch. Waarbij Grace wat minder minimalistisch is, want dit nummer kent klanken uit het Midden-Oosten, begeleidt door heftige drums en Sevda’s euforische vocalen.

ISON is hiermee een album waarop Sevdaliza van 16 verhalen één boek heeft gemaakt dat je wilt blijven herlezen. Wellicht lijken deze verhalen in eerste instantie wat op elkaar, maar uiteindelijk blijken ze stuk voor stuk toch verschillende gezichten en een eigen identiteit hebben. Sevdaliza brengt hiermee op een unieke wijze ode aan de ‘past lives’ die in de 16 songs beschreven worden.

Op 10 mei trapte ze haar tour af met uitverkochte shows in Berlijn en Londen, voor de volledige tourlijst kijk je op haar website.