Mixtape in Rotown: De dans work-out van Meneer van Dalen

MVD_press-webPlaatjes draaien in Rotown voelt  als een grote verantwoordelijkheid. Stel dat er mensen zijn, dan moeten die wel gaan dansen. Dansen zij ook op muziek waar ik graag op dans en waar dans ik zelf eigenlijk het liefst op?

Als ik aan dansmuziek denk kom ik terecht op de middelbare school. Mijn school probeerde hard om in het rijtje beroemde scholen van Rotterdam terecht te komen. Dat lukte telkens bijna, maar net niet helemaal. En dat zag je ook terug in de schoolfeesten.

Toen Ali-B in bontjas het podium van de ene zaal in de Maassilo betrad, stonden wij allemaal te kijken hoe onze dronken gymleraar in een andere zaal een poging deed tot breakdance op een vloer met lichtgevende tegels.

Ali-B was een uitzondering. Andere feesten moesten we het doen met een dj die alleen maar Sean Paul draaide en als we geluk hadden kwam de docentenband een showtje weggeven. Terwijl onze wiskundeleraar een spetterende saxofoonsolo weggaf gingen wij maar vast onze jas halen en wilde plannen bedenken voor de rest van de nacht die we toch niet gingen uitvoeren.

Sean Paul dus. Als ik aan dansen denk, denk ik vooral aan Sean Paul. So mi go so then.




(ik heb de video met tekst gekozen zodat ik donderdag niet in m’n eentje mee sta te zingen)

Hoewel ik het liefst op Sean Paul dansen dans die ik eigenlijk niet kan, is een avond met alleen Sean Paul misschien wat saai. Het is ook geen schoolfeest. Je mag dan ook van geluk spreken dat ik dan wel solo dit stukje schrijf maar niet solo verantwoordelijk ben voor wat er op de draaitafels terecht komt donderdag. Ik heb, om toch een goed beeld te krijgen van wat er voorbij gaat komen, even gevraagd aan de anderen waar zij het lekkerst op dansen.

Volgens Silvan van de gitaar:

Op huisfeestjes is het Silvan die op een onbewaakt moment zijn telefoon aansluit en danshit na danshit opzet. Zonder dat je het doorhebt is het feestje van een bank-en-chipsfeest veranderd in een dansfeest. Favoriet is Krack van Soulwax. Volgens Silvan doet ‘ie het goed op ieder feest! En hij kan het weten!




Volgens Willem van de drums:

Willem is de grootste feestganger van ons vier. Hij is regelmatig te vinden op de dansvloer van een of ander technofeest. Komt Open Eye Signal van Jon Hopkins voorbij dan gaan z’n armen in de lucht en danst hij de acht minuten met gemak vol.




Volgens Max van de bas en dergelijke:

LCD Soundsystem is de grootste danshit machine als je het Max vraagt. Het duurde dan ook even voordat hij de juiste track had gevonden. Het zijn er namelijk zo veel en ze zijn allemaal goed! Uiteindelijk heeft hij gekozen voor Get Innocuous. Max zei hierover: “probeer maar eens stil te blijven staan. LUKT NIET! Je wil iedere minuut harder dansen.”




En dan nog eentje volgens mij:

Ik dans minder goed op techno of house. Ik dans eigenlijk het liefst op liedjes die ik tegelijkertijd mee kan zingen. Na Sean Paul en Justin Timberlake zijn het de Talking Heads.

https://www.youtube.com/watch?v=jShMQw2H2cM

David Byrne is mijn grootste dansvoorbeeld. Misschien zijn het officieel geen danshits, maar als je deze video bekijkt zie je dat bewegen heel goed mogelijk is! Het is misschien meer een work-out dan een dans, maar dansen is toch ook een soort work-out.

Is dit dan alles? Neejoh. Hier nog een paar om er alvast in te komen.










Sophie Reekers

mixtapeExtra informatie
Datum: donderdag 12 mei
Locatie: Rotown, Nieuwe Binnenweg 17-19
Aanvang: 23.00 uur
Entree: gratis
Facebookevent

Mixtape in mei
19 mei – Mixtape: Beach Coma
26 mei – Mixtape: Venus Tropicaux

Tourverslag: Sevdaliza op SXSW – Round Two

poster

Vorig jaar ontving Sevdaliza een last minute uitnodiging voor SXSW. Een druk jaar volgde met diverse releases en behoorlijk wat shows in het buitenland, waaronder meerdere uitnodigingen vanuit de USA. Er bleek zelfs dermate veel aandacht in Amerika, dat er samen met agent Windish een tour werd uitgestippeld voor december 2015.

Maar een tour in Amerika is niet zomaar gedaan; om te mogen optreden in de US, buiten de gratis showcase festivals, is er een visum nodig. Een visum aanvraag voor drie jaar bevat zo’n 60 pagina’s aan persoonlijke informatie en zeker net zoveel pagina’s aan aanvullende informatie met credentials en steunbetuigingen van partijen die zich uitspreken over de toegevoegde waarde van de artiest voor de US. Kortom: een mooie klus om in te leveren.

Uitstel
Maanden gingen voorbij zonder informatie over de voortgang van de aanvraag, met uitzondering van een notitie dat aanvragen van mensen met een paspoort uit bepaalde gebieden (Afghanistan, Iran, Irak, Syrië etc) rekening moesten houden met nogmaals maanden vertraging. Sevdaliza is van Iraanse afkomst wat betekende dat we de tour in december tot nadere order moesten uitstellen, want zonder de visa was het simpelweg te riskant om de gok te wagen. Gepakt worden staat garant voor vijf jaar reisgezeik met de US.

Ondertussen kwam er wel een vroege aanvraag binnen van wederom SXSW. Vorig jaar kwam de aanvraag last minute binnen en kwam deze ook vlak na de debuut-ep release The Suspended Kid. Inmiddels twee releases verder, bood een tweede uitnodiging van SXSW een uitgelezen kans om een aantal grotere showcases te spelen en de fanbase uit te breiden. Ook was de wens daar om een deel van de uitgestelde december tour direct na SXSW te laten plaatsvinden.

Met een LA en NYC show in set-up was het wachten op het antwoord van de visum, deze kwam helaas pas twee weken voor vertrek binnen. Positief nieuws: de visum werd toegezegd voor drie jaar. Echter wel iets te weinig voorbereidingstijd om een hele tour achter SXSW te plakken waarop we hebben besloten alleen de NYC show door te zetten.

Round Two
Het was een hectische, maar super productieve trip naar SXSW! Het kleine blok tussen de SXSW shows en de solo show in NYC is effectief gebruikt in de Red Bull Studios voor nieuwe recordings.

eesrste showEr stonden aanvankelijk vijf shows op de planning voor SXSW, waarvan er uiteindelijk één event last minute werd gecancelled (het gehele event!). Na vorig jaar goed te kunnen hebben proeven aan het SXSW circus, hebben we dit jaar hard gepitched om binnen te komen bij een aantal highly profiled showcases.

O.a. Pigeons & Planes pikte Sevdaliza op om haar prime time te programmeren; iets wat gelijk online werd opgepikt door de diverse blogs die haar samen met Anderson Paak tipten als “one to watch” op SXSW.

Woensdag 16 maart: WCW x House Of Vans
Locatie: The Mohawk
Adres: 912 Red River @10th
Showtime: 13.50-14.20 uur

De kickoff show bij WCW x House of Vans, goede sfeer en leuk publiek. Niet gek druk, maar goede show om warm te draaien voor Floodfest later op de avond.

tweede showWoensdag 16 maart: Floodfest
Locatie: Cedar Street Courtyard Venue
Adres: 208 W. 4th St. Austin
Showtime: 21.00-21.40 uur

Volle bak s’avonds bij Floodfest. Sevdaliza staat in de line-up met Peaches en MSTRKRFT, en word zeer positief ontvangen.

Donderdag 17 maart: Disco Naïvete x Pukkelpop
Locatie: The Sidewinder Inside
Adres: 715 Red River
Showtime: 22.30-23.10 uur

Wederom een volle bak bij het Disco Naïvete x Pukkelpop event met een fijne indie line-up. Diverse agenten en boekers bij deze show. Sevdaliza is inmiddels bevestigd voor Pukkelpop.

pigeons & planesVrijdag 18 maart: Pigeons & Planes
Locatie: Cheer Up Charles
Adres: 603 Red River
Showtime: 22.00-22.35 uur

Dringen voor de deur bij Pigeons & Planes, de beste show van de reeks. Sevdaliza vol op dreef evenals het publiek die klaar is voor een intense set. Veel pers en wederom een grote hoeveelheid boekers.

Donderdag 24 maart: Solo show
Locatie: Baby’s All Right
Adres: 146 Broadway, Brooklyn NY 11211
Showtime: 20.00 uur

De eerste Sevdaliza solo show in de states en NYC was er klaar voor. Baby’s All Right stond tot de nok toe gevuld en lieten zich leiden door Sevdaliza en haar band.

owning the stage

Een erg fijn resultaat van de succesvolle shows op zowel SXSW 2015 en 2016 en de goede pers die we hebben mogen ontvangen voor de shows. Nu de visa is geregeld gaat hier snel een vervolg op komen.

Leads
We kunnen concluderen dat het echt van meerwaarde is meerdere jaren achtereen op een dergelijk event als SXSW aanwezig te zijn. Dit jaar hebben we de vruchten kunnen plukken van hetgeen we vorig jaar hebben ervaren. We waren beter voorbereid, stonden op betere events en kregen van de juiste media de nodige aandacht. Dit resulteerde in directe leads maar ook in sales. Vorig jaar waren we never in staat geweest een NYC venue uit te verkopen.

Zonder de financiële support van Popunie en Buma is dit echt zo goed als onmogelijk. Zelfs met behulp van derden en een eigen succesvolle show draai je de eerste jaren dik verlies. De reis en verblijfkosten in Amerika hakt er financieel in en we zijn daarom enorm blij met de support die we van de Gemeente Rotterdam via Music Export krijgen. We verwachten dat we de stad Rotterdam in de vorm van Sevdaliza nog veel verder en groter over de grenzen te brengen!

Lijne Kreupeling (manager Sevdaliza)

FB_IMG_1463010177119 FB_IMG_1463010580856 (2)