Live-verslag: GPR 2022 finale van Bands in Theater Zuidplein

Het weekend van 17 en 18 september was dit jaar een weekend vol muziek. De Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam (GPR) presenteerde twee dagen achter elkaar de meest veelbelovende acts in Rotterdam binnen de categorieën Bands en Singer/Songwriter.

Op zaterdag 17 september was de GPR-categorie Bands aan de beurt. In Theater Zuidplein stonden in de avond een vijftal bands te trappelen om hun kunsten te laten horen en zien in de hoop die felbegeerde Grote Prijs binnen te slepen. Die prijs is namelijk niet niks: €1000 euro, een optreden op het Bevrijdingsfestival 2023, diverse coachings en een abonnement op Meet The Pro sessies voor de winnaar van de juryprijs. Hiernaast €250 en een abonnement op Meet The Pro voor de winnaar van de publieksprijs. De jury gaat hiervoor vooral letten op stage presence, de kwaliteit van de muziek, het optreden en ook vooral het plezier in het spelen, aldus de jury zelf.




 

Al voor aanvang is het gezellig druk in de zaal. Voor de gelegenheid heeft Theater Zuidplein de zitplekken ingeklapt en zijn er vanavond enkel staanplaatsen. Het podium is op vloerniveau. Hierdoor is het soms wat lastiger om de artiest te zien wanneer je helemaal achteraan staat, maar het zorgt wel voor een gezellige intieme sfeer. Voor de allerkleinsten wordt voor het podium ruimte gemaakt zodat ze daar op de grond kunnen zitten.

Chasing Hills heeft de eer om de avond af te trappen. Spannend zal het ongetwijfeld zijn, maar dat is aan de heren niet te merken. Vanaf het moment dat ze opkomen stralen ze al een super chille vibe uit. Het viertal zorgt voor een sterke start met een set vol toegankelijke (indie) rock en mag terecht op een warm applaus rekenen. De energie en het niveau ligt dankzij Chasing Hills meteen hoog. Als dit een voorbode is voor de rest van wat er nog meer gaat komen dan staat het publiek een mooie avond te wachten.

Na een kort interview met de artiesten, door host Ivan Words, is er een korte ombouwtijd die de gasten kunnen gebruiken om bij de bar een drankje te halen en even gezellig te babbelen over wat ze zojuist ervaren hebben.

Ondanks dat ze goed speelt is JOLENE vanavond een beetje een vreemde eend in de bijt. Ze staat er wel met een band, maar haar muzikale sound lijkt toch meer bij singer/songwriter te passen. Net als het optreden is ook het publiek wat meer ingetogen., maar niet minder enthousiast. Ook komt JOLENE met een primeur. Ze speelt haar nieuwe single You Are My Worst Goodbye hier voor het eerst live.

Ruwhel is geen onbekende binnen de Rotterdamse muziekscene. Rapper, songwriter, organisator… Ruwhel is het allemaal. Vanavond staat hij hier met zijn Bigi Blues Band. Waar Ruwhel in het verleden vooral solo of met andere rappers op de bühne stond, heeft hij nu een aantal sterke spelers bij elkaar geroepen om als band verder te gaan. Ruwhel zijn nieuwe recept blijkt vanavond aan te slaan bij het GPR publiek. De voetjes gaan overal van de vloer tijdens het aanstekelijk enthousiaste optreden. Ruwhel en de Bigi Blues Band leveren in 20 minuten een bom energie om aan het einde nog even wat gas terug te nemen voor een eerbetoon aan de onlangs overleden producer Siki Martina.

Op dit moment is er, zeker in de States, een ware poppunk revival gaande. In Rotterdam stond dit genre de afgelopen paar jaar niet heel veel op de voorgrond. Poppunk-trio Daimy Lotus, rond zangeres Daimy Lotus Lucassen, zou daar wel eens verandering in kunnen brengen. Met een energieke en upbeat sound en lyrics die, zoals het hoort, gaan over gebroken liefde en ook zwaardere onderwerpen als het leven als buitenbeentje en depressie denken we even terug aan de vroege dagen van Paramore.

Ook hier krijgen we een primeur, want we krijgen de nieuwe single Emotionally Fucked te horen die pas een week later uit zal komen. Daimy Lotus geniet duidelijk van het optreden en laat zien en horen dat wij hier in Rotterdam die rare kronkel in de carrière van Machine Gun Kelly niet nodig hebben. Voor een kick ass portie poppunk hebben wij Daimy Lotus!

We hebben inmiddels een grote variatie aan belangrijke muzikale genres uit Rotterdam voorbij zien komen. Toch mist er nog iets. In de donkere krochten van Baroeg in Rotterdam-Zuid wordt toch regelmatig bewezen dat ook de echte zwaardere rock en metal in Rotterdam nog springlevend is. Dan moet er toch ook, zeker binnen het genre bands, wel iemand zijn om de zware metalen van Rotterdam te vertegenwoordigen… En daar is dan Karvel.

Hoewel de band zeker de zwaarste sound van de avond heeft, weet Karvel met hun mix van stoner, alternative rock en metal hun muziek wel toegankelijk te houden voor het grotere publiek. Een vergelijking met bijvoorbeeld Queens Of The Stone Age is dan ook snel gemaakt. Het optreden oogt misschien wel wat statisch, maar kwalitatief is het wel duidelijk waarom Karvel vanavond in de GPR-finale staat. In 20 minuten weten de heren als afsluiter van de avond toch even keihard te rocken en aan het publiek te horen wordt dat goed gewaardeerd.

Met een applaus bijna zo luid als de klanken uit hun gitaren komen we met Karvel aan het einde van een zeer gevarieerde avond vol leuke optredens en goede muziek. Nu de optredens zijn geweest breekt de spanning pas echt aan. De jury gaat in beraad. Wie gaat er naar huis met die felbegeerde jury- en/of publieksprijs bij de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam?

Het zal niemand ontgaan zijn. Chasing Hills wist de meeste stemmen te verzamelen door middel van kaartverkoop en won daarmee de publieksprijs. De juryprijs ging dit keer naar Ruwhel en zijn Bigi Blues Band.

Het was een prachtige avond gevuld met de muzikale diversiteit die Rotterdam te bieden heeft. Jong en oud genoten van de enthousiaste optredens en er kan worden teruggekeken op een zeer geslaagde 2022 editie van de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam in de categorie Bands.

Meer foto’s zijn te zien via de Facebook pagina van de GPR!
Copyright foto’s: Bordoo Creations

De Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam wordt georganiseerd door de Popunie en o.a. mede mogelijk gemaakt door Sena Performers, Gemeente RotterdamVSBfonds, Van Ommeren – De Voogt Stichting, VSBfonds en Stager.

Live-verslag: Popunie Live op Baroeg Open Air 2022

Maar liefst drie jaar lang moesten we wachten op een nieuwe editie van Baroeg Open Air. Zoals vele andere events moest ook het Rotterdamse alternatieve festival keer op keer wijken voor lockdown na lockdown, maar nu op 10 september 2022 mocht het feest dan eindelijk een keer wel doorgaan. In de line-up van BOA is er tussen al die internationale namen ook altijd wel ruimte voor Rotterdamse artiesten en presenteerde Popunie Live er een drietal aan acts; Distant, The Sweet Release of Death en Deformer. Natuurlijk waren wij er bij om te kijken hoe de muzikale delegatie van onze stad het er dit jaar op Baroeg Open Air vanaf brengt en een paar hoogstandjes uit te lichten.

Al snel nadat de deuren van het terrein open waren, staat op de Main Stage al de eerste Rotterdamse act: new wave/goth formatie The Essence. In de muziek klinkt nog altijd de periode terug waarin de band hun meest succesvolle tijd had. Het optreden ademt jaren 80 in elke noot. Ook kwalitatief is aan het optreden duidelijk te horen dat The Essence al bijna 40 jaar aan ervaring heeft, want er wordt echt retestrak gespeeld. Er staan vandaag nog wel meer oudgediende op de planken, maar The Essence behoort kwalitatief zeker tot de top onder de vertegenwoordiging van hun generatie op BOA.

Het is even stil op het festivalterrein als er wat vertraging voor de volgende acts ontstaat. Gelukkig is de muziek, hoewel zeker het meest belangrijk, niet het enige wat er te beleven valt. Er zijn genoeg eettentjes om voor ieder wat wils te bieden en er is een kleine markt. Op de markt zien we kraampjes van zowel winkels die bandmerchandise aanbieden als kleinere verkopers die bijvoorbeeld zelfgemaakte sieraden verkopen. Ook opvallend is de stand van het Rotterdamse Festival Submit Fest wat elk jaar in Baroeg plaatsvindt. Naast dat hier de datum voor de 2023 editie bekend gemaakt (zet 20 mei 2023 maar vast in je agenda!) kunnen BOA bezoekers hier opgeven welke band ze graag op Submit Fest 2023 zouden willen zien en maken daarmee kans op een leuke goodie pakket.

Inmiddels klinken gelukkig weer de duistere klanken over het veld en verplaatst de menigte zich naar de Talent Stage om te genieten van een sterke portie melodische death metal gebracht door Nephylim, de winnaars van de Metal Battle.

Wanneer je Baroeg zegt zal menig Rotterdammer aan metal en punk denken. Beide genres zijn dan ook nadrukkelijk aanwezig op BOA en Popunie Live brengt misschien wel de meest heavy act die er vandaag op het festival te zien is.

De Rotterdamse downtempo/deathcore band Distant won in 2020 de Rotterdam Music award voor beste track met het nummer Hellmouth en vorig jaar wonnen ze ook nog eens de Rotterdam Music Award voor beste album met hun eerste full length lp Aeons Of Oblivion. Op BOA laten ze vandaag zien dat ze ook live een beest van een band zijn. Distant vuurt een bombardement van geluid en energie op de volle main af en zowel op het podium als in het publiek staat er niemand stil. De riffs gaan hard en de drops zijn vies laag. Distant zijn een powerhouse die niet onderdoen voor de betere bands uit hun genre en zij die daar nog aan twijfelden moeten na een sterke set als die van Distant op BOA wel om zijn.

Toch kan je bij Baroeg terecht voor veel meer dan enkel de twee eerder genoemde muziekgenres. Zo ook op Baroeg Open Air.

Bij de Talent Stage speelt een andere Popunie Live band tegelijk met Distant. Zij die Distant dan toch net iets te heftig vinden kunnen bij The Sweet Release of Death terecht voor een beetje ademruimte. Hier even geen moshpit, maar lekker luisteren en viben op de shoegaze/post-punk die The Sweet Release of Death naar het festival brengt.  De band stond oorspronkelijk al voor de 2020 editie gepland, maar kon gelukkig meeschuiven naar vandaag.

Halverwege de dag wordt de Talent Stage omgedoopt tot Electronic Stage. Want ook van elektronische muziek en hip-hop is Baroeg niet vies en dus moet ook dat een plekje hebben op het Festival. Kort van tevoren moest Popunie Live act Het Gezelschap helaas afzeggen, maar efficiënt als de organisatie is vonden ze snel een vervanger in het Haagse De Kraaien.

Wanneer de kraaien gevlogen zijn is het aan de volgende Popunie Live act Deformer, als eerste pure Elektronische act om te laten zien hoe we dat in Rotterdam aanpakken. Met een masker waar horror icoon Leatherface jaloers op zou zijn brengt Deformer een fijn staaltje breakcore om zo nu en dan uitstapjes te maken naar andere aangrenzende genres. De muziek alleen trekt al flink wat publiek, maar de hele act eromheen met voodoo priesters, danseressen die zo uit The Purge gestapt zouden kunnen zijn en rondvliegende ledematen maken het geheel nog eens extra entertaining. Deformer pakt uit voor BOA en het is geen wonder dat de tent zo vol staat.

Wie al eerder op BOA geweest is, kent ongetwijfeld de opvallend en zeer creatief genaamde Plee-sessies wel. Een klein podium die voorheen (je raadt het al) naast de plee’s te vinden was en waar opkomende artiesten hun ding mochten doen. Dit jaar is dit podium(pje) niet meer bij de plee te vinden, maar vlak naast de ingang en omgedoopt tot Puppi’s Plee Sessies. Vernoemd naar vaste BOA bezoeker en zeer bijzondere en welbekende verschijning Puppi, die ons eerder dit jaar helaas ontvallen is.

Ook dit jaar zijn er bij Puppi’s Plee Sessies weer leuke artiesten te ontdekken, zoals bijvoorbeeld het Rotterdamse Sterf. Opvallend is dan wel dat hier het toch niet geheel onbekende Menacer staat. Eerder moest je er al vroeg bij zijn om bij dit kleine podium iets te kunnen zien, maar bij Menacer komt daar nog een uitdaging bij. Zie bij zo’n klein podium, waar een band waar toch al flink wat interesse in is ook maar eens een moshpit te managen… Kennelijk kan het wel, want lang-leve-de-lol doen we het bij Menacer gewoon even. Menacer speelt een lekkere set, zelfs met een sound systeem die de muziek niet tot de volle potentie overbrengt. Volgende keer toch op een groter podium?

De Venezolaanse Zardonic is bij Baroeg geen onbekende. In 2016 stond de gemaskerde metal ’n bass artiest al op de Electronic Stage en dat beviel zo goed dat hij nu nog eens op herhaling mag. Voor de gelegenheid brengt Zardonic Fickle6 (AKA Oliver Simmons van The Qemists) mee als hypeman en zanger op zijn mix van drum & bass en metal. Deze gouden combinatie resulteert in een energieke set vol werk van Zardonic zelf, remixes en konden we zelfs weer eens wat materiaal van The Qemists live horen.

Nog één keer naar de Puppi’s Plee Sessies, waar het goed vol staat om de Rotterdamse Subrockers de boel te zien afbreken en terwijl de oudste death metal band van Nederland, het Rotterdamse Thanatos, op de Main Stage hun laatste show ooit speelt staan de, eveneens oudgediende, van Suicide Commando op de Electronic Stage. Daarna loopt het festival bijna ten einde en is het tijd voor de headliners. Je weet wel die hele grote namen op de poster.

Napalm Death en VNV Nation mogen Baroeg Open Air 2022 afsluiten. Dat zijn niet de minste namen en zowel de Main Stage bij Napalm Death als de Electronic Stage bij VNV Nation zijn afgeladen. Zowel het feit dat Baroeg zulke mooie namen weet te strikken als de hoge opkomst- en diversiteit van bezoekers bewijst maar weer eens dat Baroeg Open Air een waar begrip is en terug kan kijken op een wederom succesvolle editie.

Copyright foto’s Jessica Santiago Lopez